wtorek, 12 grudnia 2017 r.

Edukacja

Jak założyć i prowadzić filmotekę szkolną?

Autor: Daniel Drob

Rozmowa z Emilią Żuber, liderką Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim, laureatką nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty
PISF docenił Emilię Żuber za promowanie sztuki filmowej wśród młodzieży
PISF docenił Emilię Żuber za promowanie sztuki filmowej wśród młodzieży

• Jak wyglądały początki pracowni Filmoteki Szkolnej?

– W 2009 roku szkoła dostała od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej pakiet ponad 50 legalnych filmów. W związku z tym, że sama interesuję się sztuką filmową, postanowiłam zająć się edukacją naszej młodzieży. W 2010 roku oficjalnie powstał projekt Filmoteki Szkolnej, w 2012 r. PISF wytypował kilkudziesięciu liderów z całego kraju, pośród nich znalazłam się ja.

• Jakie były pierwsze pani działania jako lidera?

– Rozpisałam swój pierwszy projekt, dotyczący edukacji filmowej i promocji, zaczęłam też organizować szkolenia dla nauczycieli, żeby ułatwić im edukowanie młodzieży. Trzeba zaznaczyć, że wiele osób chciałoby prowadzić w szkole zajęcia o filmie, ale nie wiedzą, jak to zrobić i na początku wolą to gdzieś podpatrzeć. Dlatego też mam w planach utworzenie sieci nauczycieli. Skupiłabym wokół siebie pracowników innych szkół, którzy są zainteresowani edukacją filmową.

• A w jaki sposób edukuje pani uczniów?

– Prowadzę zajęcia filmowe, organizuje konkursy i maratony. Wszystko musi być dostosowane do uczniów, którzy często dojeżdżają i ostatni transport do domu mają o godzinie 15. Mimo to widać zainteresowanie ze strony uczniów. Organizuję również filmową grę miejską.

• Na czym ona polega?

– W grze biorą udział nasi uczniowie oraz uczniowie z innych szkół, obecnie swoim zasięgiem obejmuje cały powiat. Uczestnicy rozwiązują zadania, głównie związane z polskim filmem. Są to np. łamigłówki czy odgrywanie scen, uczniowie pytają też mieszkańców miasta o ich ulubione filmy.

• Dlaczego edukacja filmowa młodzieży jest taka ważna?

– Młodych ludzi należy uczyć odbierania filmu jako dzieła i nie traktowania kina w sposób czysto konsumpcyjny, kiedy nie zwraca się uwagi na muzykę czy montaż.

• Udaje się?

– Tak, dzięki edukacji są świadomi tego, jak kręci się film, że twórca korzysta z pewnych zasad, wykorzystuje różne plany w zależności od sceny. Bardzo ważnym elementem tej nauki jest również promowanie korzystania z legalnych źródeł.

(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!