czwartek, 17 sierpnia 2017 r.

Kraj Świat

Naukowcy udowadniają: SMSy i Facebook ogłupiają

Dodano: 15 kwietnia 2013, 15:47
Autor: PAP Life, kw

uzależnienie od SMSów przyzwyczaja nas do prostego myślenia, spłyca i ogranicza poglądy (sxc.hu)
uzależnienie od SMSów przyzwyczaja nas do prostego myślenia, spłyca i ogranicza poglądy (sxc.hu)

Im więcej esemesujemy i twittujemy, tym mniej myślimy? Naukowcy udowodnili, że uzależnienie od takiej aktywności przyzwyczaja nas do prostego myślenia, spłyca i ogranicza poglądy.

Tak jak można wyćwiczyć umysł, tak też można i ograniczyć jego możliwości. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Winnipeg w Kanadzie częste komunikowanie się za pomocą krótkich wiadomości, uzależnienie od esemesowania oraz aktywności na Facebooku i Twitterze ogłupia i spłyca myślenie.

- Od dyletanta do ignoranta, taką drogę pokonuje młode pokolenie - alarmują eksperci. Z najnowszych badań wynika bowiem, że nieustannie komunikujące się przez smartfony nastolatki poddają się płytkim schematom myślenia, kładąc jednocześnie większy nacisk na bogactwo i wygląd niż na estetykę, moralność, rozwój intelektualny i duchowy.

Z wyników badań nad wpływem mediów społecznościowych i nowych technologii na procesy myślenia wynika również, że osoby, które wysyłają ponad 100 krótkich wiadomości (w tym też komentarzy na portalach społecznościowych) mają większe problemy w nauce. Nie tylko uczą się gorzej od rówieśników, którzy ograniczają swoje aktywności na portalach i esemesowanie do mniej niż 50 razy na dzień, ale również prowadzą mniej etyczne i pryncypialne życie.

Nadaktywność w sieci i uzależnienie od posługiwania się smartfonami zdaniem naukowców zmienia sposób, w jaki myślimy i ma wpływ na to, jak funkcjonuje nasz mózg. Powodować może ograniczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, złożonego procesu rozumowania i jednocześnie zachęcać do szybkiego, spłyconego myślenia.

Zdaniem kanadyjskich badaczy, dra Paula Trapnella i dr Lisy Sinclair, skutki zbyt dużej aktywności na portalach społecznościowych i częstego komunikowania się za pomocą krótkich wiadomości tekstowych najlepiej widać wśród studentów. Z powodu przeładowania umysłu drobnymi informacjami, stają się mniej refleksyjni i uważni oraz mniej otwarci na nowe doświadczenia i wiedzę.

Spośród studentów, którzy wzięli udział w badaniach, 30 procent przyznało się do esemesowania i umieszczania komentarzy ponad 200 razy na dzień. 12 procent studentów wysyła i umieszcza w internecie ponad 300 krótkich treści dziennie. Jak się okazało, należeli oni również do grupy mniej tolerancyjnych osób w stosunku do rówieśników.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!