środa, 13 grudnia 2017 r.

Lubelskie

Budowa S17 z problemami: Możemy utknąć w polu?

  Edytuj ten wpis
Autor: Paweł Puzio

W tym miejscu ekspresówka ma dopiero powstać. Drogowcy i politycy zapewniają, że mimo kłopotów z fin
W tym miejscu ekspresówka ma dopiero powstać. Drogowcy i politycy zapewniają, że mimo kłopotów z fin

To już niemal pewne, że Komisja Europejska nie zgodzi się na przesunięcie pieniędzy z kolei na S17. Czy grozi nam wstrzymanie budowy obwodnicy Lublina? – Nie będzie tak źle – uspokaja resort infrastruktury.

Pierwsze schody z budową lubelskiego odcinka "siedemnastki” zaczęły się pod koniec ub. roku. Rząd stwierdził, że nie ma pieniędzy na inwestycję. Ruszyła społeczna batalia w obronie S17.

Wtedy rząd Donalda Tuska zdecydował o sfinansowaniu budowy z niewykorzystanych środków unijnych na modernizację kolei. Premier przekonywał, że nie będzie problemów z akceptacją tej decyzji przez Komisję Europejską. Wszystko wskazuje na to, że jest inaczej. Dziennik "Rzeczpospolita” donosi, że rząd ubiega się o 1 mld euro pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę autostrady A4 i ekspresowej "siedemnastki”.

– Z sygnałów płynących z Brukseli wynika, że KE na 99 proc. negatywnie odniesie się do przesunięcia kolejowych środków na drogi. Modernizacja sieci kolejowej to unijny priorytet – potwierdza Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR”.

Według czarnego scenariusza, trzy rozpoczęte już odcinki (Sielce–Bogucin, Bogucin–Dąbrowica i Witosa–Piaski) będą dokończone, a dwa (Dąbrowica–Lubartów i Lubartów–Witosa) – czyli obwodnica Lublina – mają poczekać na lepsze czasy.

– Nie patrzyłbym tak pesymistycznie. Rząd przygotowuje dwa warianty działania w przypadku negatywnej decyzji Komisji Europejskiej – twierdzi Furgalski. Według pierwszego, pieniądze na S17 minister finansów pozyska z podwyższonej od nowego roku opłaty paliwowej. Drugi to miliard euro pożyczki w Europejskim Banku Rozwoju. – W najgorszym razie budowie obwodnicy Lublina grozi lekki przestój. W żadnym razie nie ma mowy o zablokowaniu inwestycji na którymkolwiek odcinku na stałe – dodaje A. Furgalski.

Co na to Ministerstwo Infrastruktury? – Wszystkie zadania przewidziane do realizacji w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 będą wykonane – ucina spekulacje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu.

Spokojny o budowę jest także lubelski poseł PO Stanisław Żmijan. – Nie ma żadnego zagrożenia. Jeżeli faktycznie Komisja Europejska nie zgodzi się na przesunięcie pieniędzy, będziemy szukać innych źródeł finansowania. Budowa idzie bardzo sprawnie, są nawet propozycje, żeby lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budował ekspresówkę do Garwolina, a może i dalej – mówi Żmijan.

– Trzy z pięciu odcinków S17 są realizowane. Pierwszym, Witosa–Piaski, pojedziemy za rok. Przetargi na dwa pozostałe odcinki dobiegają końca. Jeszcze w tym roku powinny być podpisane umowy na ich realizację – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
Wiktor.
żorż
FakTy
(7) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Wiktor.
Wiktor. (21 października 2011 o 09:19) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Skoro sam poseł Żimijan jest spokojny, to jak tym bardziej. Idę spać.
Rozwiń
żorż
żorż (21 października 2011 o 08:47) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Beret - Genetic Patriot' timestamp='1319129551' post='549524']
No i po co siejecie ferment? Dla taniej sensacji?
[/quote]
nie dla sensacji - to jest taktyka PO - takie pisanie ma na celu przygotować mieszkańców lubelszczyzny na fakt, iż droga nie zostanie dokończona. Chodzi o to żeby prasa przyzwyczaiła wszystkich, że tej drogi nie bedzie aby w momencie, kiedy rząd ogłosi oficjalnie, że kasy na drogę nie ma, mieszkańcy nie byli w szoku i nie podejmowali działań takich jak rok temu.
Rozwiń
FakTy
FakTy (20 października 2011 o 20:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Przecież było o tym wiadomo jeszcze przed wyborami.

"Budowa idzie bardzo sprawnie, są nawet propozycje, żeby lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budował ekspresówkę do Garwolina, a może i dalej – mówi Żmijan."

Własnie dzwonił wspólnik z USA i mówił, że z Garwolina pójdą prosto w kosmos - tak się ta robota spodobała NASA.

A poza tym, to sami sobie piszecie te hymny pochwalne czy robi to ktoś po WML?
Rozwiń
zygfryd
zygfryd (20 października 2011 o 19:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Modernizacja sieci kolejowej to unijny priorytet
No i git bo u nas tez się sypie ale nie zapominajmy, że kraje starej unii już dawno pobudowały sobie sieć autostrad a my musimy w ciągu kilku lat nadgonic te zaległości zwłaszcza, że mamy rozległy powierzchniowo kraj kilka razy większy niż np czechy czy Słowacja więc i roboty kilka razy więcej.
Rozwiń
lublinek
lublinek (20 października 2011 o 19:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
cóż ... eurokraci niewiele różnią się od tępych sowietów (pod pewnymi względami )...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (7)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!