Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie

18 maja 2011 r.
16:52
Edytuj ten wpis

Nie będzie autobusów ZTM do Jakubowic czy Dysa

Autor: Zdjęcie autora (aa)
0 15 A A
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie nie będzie obsługiwać tras na w gminie Niemce (Maciej Kaczan
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie nie będzie obsługiwać tras na w gminie Niemce (Maciej Kaczan

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie nie będzie obsługiwać tras na w gminie Niemce. Nie będzie, więc linii autobusowych do Dysa, Ciecierzyna, Jakubowic czy Krasienina. Podlubelska gmina wycofała się z ubiegłorocznych zapowiedzi. Powód? Zbyt wysokie koszty.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
"Pod koniec 2010 r. w m.in. w Dzienniku Wschodnim ukazał się artykuł mówiący o planach uruchomienia linii komunikacji miejskiej w ramach ZTM docierających do Jakubowic, Dysa czy Krasienina. Tymczasem minęło dużo czasu a w tej sprawie nic się nie dzieje.” – zwrócił się do nas jeden z naszych Czytelników.

Na wniosek gminy ZTM w Lublinie dokonał wyliczeń. – Przedstawiliśmy kalkulację kosztów dla wszystkich wariantów przebiegu tras zaproponowanych przez gminę – mówi Justyna Góźdź z lubelskiego ZTM.

Zdaniem urzędników z Niemiec te koszty okazały się jednak za wysokie.


Wójt gminy jako przykład podaje trasę ul. Paderewskiego w Lublinie – Jakubowice Konińskie – Smugi. – Przy 18 kursach dziennie, miesięczna dopłata wyniosłaby 16 tys. zł. Z kolei przy 24 kursach byłaby to kwota ok. 28 tys. zł. Nie stać nas na ten wydatek - wyjaśnia Krzysztof Urbaś.

Władze Niemiec argumentują też, że zapotrzebowanie na taką komunikację jest niewielkie.

– Większość mieszkańców jeździ własnym samochodem – przekonuje Urbaś. – Pod prośbą o stworzenie połączeń autobusowych z Lublinem podpisało się tylko kilka osób. Gdyby chętnych było więcej np. trzydziestu, albo pięćdziesięciu, to wtedy dopłata do kursów nie byłaby aż tak wysoka. To nie jest tak, że my nie chcemy pomagać tym osobom, ale przy tak wysokich kosztach to się mija z celem

Komentarze 15

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
mody / 4 maja 2012 o 19:09
Taka prawda stefan coś dzialal wszedzie kminil wszystko zeby było dobrze a krzysiu pier***i poco oszczedza tylko nie natym co trzeba STEFAN nastepne wybory są twoje pewnie już wiesz o tym ze oszysta z psl nikt nie wybierze tylko jego ludzie z dysa bo tylko tam dziala. nie dla PSL PO
Avatar
zatroskany / 20 maja 2011 o 19:50
Pan Wójt urzędowanie zaczął od podniesienia prawie 100 % diety radnym.Zatrudnił rodzinę i znajomych nawet były wójt Wólki znalazł u nas zatrudnienie. Czego się nie robi dla kolesiów z PSL.
Avatar
xa / 19 maja 2011 o 12:06
co za hańba!! Panie wójcie, weź sie Pan do roboty! Gmina Niemce nie jest taka biedna, a Pan na wszystkim oszczedza! i ma Pan w du*** to, że młodzież naszej gminy nie ma co ze sobą robić, bo nawet parku w niemcach nie ma wyremontowanego! bo basenu Pan nie chce robic! bo kompleksu całego sportowego nie chce Pan robić!! a teraz jeszcze ni będzie porządnej komunikacji!? do dupy z takim wójtem!!
Avatar
michal / 19 maja 2011 o 11:26
Panie wójcie, strzela pan sobie w kolano, mówiąc że komunikacja jest niepotrzebna bo wiekszosc dojezdza swoimi samochodami...nie, nie wszyscy...a gdzie emeryci, studenci, uczniowie, osoby niezmotoryzowane???Proszę przejechac sie w godzinach popoludniowych, jakie pielgrzymi ida z petli na czechowie do jakubowic tych dalszych i blizszych, ludzie wola sie przejsc te 30 min niz czekac na tego busa . Kiedyś jeździła komunikacja miejska w rejony jakubowic i ciecierzyna i jakoś to wszystko funkcjonowało. ZTM też na tym nie straci, bo to gmina dopłaca za kurs poza granice miasta, a bilet tak czy siak kupic trzeba . Rozkład busów w naszych miejscowosciach to kpina, jedzie jeden za drugim a pozniej trzeba czekac 2 h. a z rana czesto ktorys sie nie zatrzyma bo juz jest maksymalnie zapchany. Panie wójcie, dobre pol roku po wyborach, a tu co? działan zero i do tego malo trafne wypowiedzi
Panie wójcie, strzela pan sobie w kolano, mówiąc że komunikacja jest niepotrzebna bo wiekszosc dojezdza swoimi samochodami...nie, nie wszyscy...a gdzie emeryci, studenci, uczniowie, osoby niezmotoryzowane???Proszę przejechac sie w godzinach popoludniowych, jakie pielgrzymi ida z petli na czechowie do jakubowic tych dalszych i blizszych, ludzie wola sie przejsc te 30 min niz czekac na tego busa . Kiedyś jeździła komunikacja miejska w rejony jakubowic i ciecierzyna i jakoś to wszystko funkcjonowało. ZTM też na tym nie straci, bo to gmina dopła... rozwiń
Avatar
marysia / 19 maja 2011 o 10:55
wojcie troche szacunku dla wyborcow, bo na nastepna kadencje cie nie wybierzemy, mieszkam w Dysie, nic nie wiem o zbieraniu podpisow, busy potrzebne sa rano i po poludniu, ale jezdzace roznymi drogami po mijescowosci, bo jaki Dys jest rozległy, BUSY SA POTRZEBNE WOJCIE<zbieraj podpisy rzetelnie, wyslij zawiadomoenia do mieszkancow, bo inaczej my zbiezremy podpisy o odwolanie wojta!!!
Avatar
mieszkaniec dysa / 19 maja 2011 o 10:20
A gdzie oni te podpisy zbierali? chyba u siebie na podworku. Mieszkam w dysie i codziennie dojezdzam do pracy samochodem, bo polaczenie pseudo busami mi nie odpowiada, zeby dojechac na czas do pracy. W ostatnim czasie zauwazylem sporo wiekszy ruch na wlocie do lublina od strony jakubowic. Paranoja, zeby korki tworzyly sie juz na wlocie, gdzie nie ma jeszcze swiatel.

Odnosnie busow w dysie. Kto, ja sie pytam, kto wymyslil te rozklady jazdy busow? Od lat jezdzi kilka busow, ktore jada jeden po drugim 10-15 minut, a potem godzine lub 1,5h trzeba czekac na nastepny. To jet paranoja, ktora utrudnia od lat komunikacje w naszej strefie. Czy to jakas glupia zmowa przewoznikow czy urzedu miasta?
A gdzie oni te podpisy zbierali? chyba u siebie na podworku. Mieszkam w dysie i codziennie dojezdzam do pracy samochodem, bo polaczenie pseudo busami mi nie odpowiada, zeby dojechac na czas do pracy. W ostatnim czasie zauwazylem sporo wiekszy ruch na wlocie do lublina od strony jakubowic. Paranoja, zeby korki tworzyly sie juz na wlocie, gdzie nie ma jeszcze swiatel.

Odnosnie busow w dysie. Kto, ja sie pytam, kto wymyslil te rozklady jazdy busow? Od lat jezdzi kilka busow, ktore jada jeden po drugim 10-15 minut, a potem godzine l... rozwiń
Avatar
jezyjez / 19 maja 2011 o 07:39
Dokładnie popieram ale spasłe władze wolą wydać te pieniądze na swoje potrzeby... Pocałujta wójta...
Avatar
Pasażer / 18 maja 2011 o 23:08
Wójt mógłby się dogadać z ZTM i ustalić, że ma jeździć linia szczytowa (np. 3 kursy rano, 4 popołudniu) - kosztowałoby to tylko 6 tysięcy miesięcznie, a wielu osobom umożliwiłoby dojazd do pracy/szkoły.
A potem można by zwiększać liczbę kursów w zależności od potrzeb.
Avatar
Mikra / 18 maja 2011 o 22:02
Wójt nie dopłaca ani grosza do linii dojeżdżających na teren gminy Jastków (3, 20, 54), a podczas kampanii wyborczej obiecywał linię autobusową do samego Jastkowa.

Władze Niemiec argumentują też, że zapotrzebowanie na taką komunikację jest niewielkie.

Większość mieszkańców jeździ własnym samochodem – przekonuje Urbaś

A no właśnie - i mieszkańcy Lublina to zauważają: zapchane wszystkie wylotówki. Ci co nie mają samochody są skazani na przepełnione rozlatujące się busy. O tym, że podmiejska komunikacja ZTM cieszyła się sporym zainteresowaniem, można się przekonać jadąc linią 27 z Mętowa. Ludzie wolą pojechać autobusem (chociaż jeździ rzadko) niż zapchanym busem (mimo że kursują dużo częściej)
samochody są skazani na przepełnione rozlatujące się busy. O tym, że podmiejska komunikacja ZTM cieszyła się sporym zainteresowaniem, można się przekonać jadąc linią 27 z Mętowa. Ludzie wolą pojechać autobusem (chociaż jeździ rzadko) niż zapchanym busem (mimo że kursują dużo częściej) rozwiń
Avatar
krzysiu / 18 maja 2011 o 22:01
rm, nie wiesz co mówisz. po pierwsze właśnie chodzi o to ze gmina płaciła by za każdy km poza granice Lublina, o jaki dłużej jechałby autobus. po drugie ztm mogłaby na tym zarobić. A wójt twierdząc, że większość dojeżdża swoimi samochodami, zdecydowanie stracił jakikolwiek kunsz dyplomatycznych wypowiedzi...chyba kpi..autobus w te rejony jest wieeelce potrzebny...ale jak wójt zarabia 12 000 miesiecznie to stac go na paliwo po 5 zł
Avatar
mody / 4 maja 2012 o 19:09
Taka prawda stefan coś dzialal wszedzie kminil wszystko zeby było dobrze a krzysiu pier***i poco oszczedza tylko nie natym co trzeba STEFAN nastepne wybory są twoje pewnie już wiesz o tym ze oszysta z psl nikt nie wybierze tylko jego ludzie z dysa bo tylko tam dziala. nie dla PSL PO
Avatar
zatroskany / 20 maja 2011 o 19:50
Pan Wójt urzędowanie zaczął od podniesienia prawie 100 % diety radnym.Zatrudnił rodzinę i znajomych nawet były wójt Wólki znalazł u nas zatrudnienie. Czego się nie robi dla kolesiów z PSL.
Avatar
xa / 19 maja 2011 o 12:06
co za hańba!! Panie wójcie, weź sie Pan do roboty! Gmina Niemce nie jest taka biedna, a Pan na wszystkim oszczedza! i ma Pan w du*** to, że młodzież naszej gminy nie ma co ze sobą robić, bo nawet parku w niemcach nie ma wyremontowanego! bo basenu Pan nie chce robic! bo kompleksu całego sportowego nie chce Pan robić!! a teraz jeszcze ni będzie porządnej komunikacji!? do dupy z takim wójtem!!
Avatar
michal / 19 maja 2011 o 11:26
Panie wójcie, strzela pan sobie w kolano, mówiąc że komunikacja jest niepotrzebna bo wiekszosc dojezdza swoimi samochodami...nie, nie wszyscy...a gdzie emeryci, studenci, uczniowie, osoby niezmotoryzowane???Proszę przejechac sie w godzinach popoludniowych, jakie pielgrzymi ida z petli na czechowie do jakubowic tych dalszych i blizszych, ludzie wola sie przejsc te 30 min niz czekac na tego busa . Kiedyś jeździła komunikacja miejska w rejony jakubowic i ciecierzyna i jakoś to wszystko funkcjonowało. ZTM też na tym nie straci, bo to gmina dopłaca za kurs poza granice miasta, a bilet tak czy siak kupic trzeba . Rozkład busów w naszych miejscowosciach to kpina, jedzie jeden za drugim a pozniej trzeba czekac 2 h. a z rana czesto ktorys sie nie zatrzyma bo juz jest maksymalnie zapchany. Panie wójcie, dobre pol roku po wyborach, a tu co? działan zero i do tego malo trafne wypowiedzi
Panie wójcie, strzela pan sobie w kolano, mówiąc że komunikacja jest niepotrzebna bo wiekszosc dojezdza swoimi samochodami...nie, nie wszyscy...a gdzie emeryci, studenci, uczniowie, osoby niezmotoryzowane???Proszę przejechac sie w godzinach popoludniowych, jakie pielgrzymi ida z petli na czechowie do jakubowic tych dalszych i blizszych, ludzie wola sie przejsc te 30 min niz czekac na tego busa . Kiedyś jeździła komunikacja miejska w rejony jakubowic i ciecierzyna i jakoś to wszystko funkcjonowało. ZTM też na tym nie straci, bo to gmina dopła... rozwiń
Avatar
marysia / 19 maja 2011 o 10:55
wojcie troche szacunku dla wyborcow, bo na nastepna kadencje cie nie wybierzemy, mieszkam w Dysie, nic nie wiem o zbieraniu podpisow, busy potrzebne sa rano i po poludniu, ale jezdzace roznymi drogami po mijescowosci, bo jaki Dys jest rozległy, BUSY SA POTRZEBNE WOJCIE<zbieraj podpisy rzetelnie, wyslij zawiadomoenia do mieszkancow, bo inaczej my zbiezremy podpisy o odwolanie wojta!!!
Avatar
mieszkaniec dysa / 19 maja 2011 o 10:20
A gdzie oni te podpisy zbierali? chyba u siebie na podworku. Mieszkam w dysie i codziennie dojezdzam do pracy samochodem, bo polaczenie pseudo busami mi nie odpowiada, zeby dojechac na czas do pracy. W ostatnim czasie zauwazylem sporo wiekszy ruch na wlocie do lublina od strony jakubowic. Paranoja, zeby korki tworzyly sie juz na wlocie, gdzie nie ma jeszcze swiatel.

Odnosnie busow w dysie. Kto, ja sie pytam, kto wymyslil te rozklady jazdy busow? Od lat jezdzi kilka busow, ktore jada jeden po drugim 10-15 minut, a potem godzine lub 1,5h trzeba czekac na nastepny. To jet paranoja, ktora utrudnia od lat komunikacje w naszej strefie. Czy to jakas glupia zmowa przewoznikow czy urzedu miasta?
A gdzie oni te podpisy zbierali? chyba u siebie na podworku. Mieszkam w dysie i codziennie dojezdzam do pracy samochodem, bo polaczenie pseudo busami mi nie odpowiada, zeby dojechac na czas do pracy. W ostatnim czasie zauwazylem sporo wiekszy ruch na wlocie do lublina od strony jakubowic. Paranoja, zeby korki tworzyly sie juz na wlocie, gdzie nie ma jeszcze swiatel.

Odnosnie busow w dysie. Kto, ja sie pytam, kto wymyslil te rozklady jazdy busow? Od lat jezdzi kilka busow, ktore jada jeden po drugim 10-15 minut, a potem godzine l... rozwiń
Avatar
jezyjez / 19 maja 2011 o 07:39
Dokładnie popieram ale spasłe władze wolą wydać te pieniądze na swoje potrzeby... Pocałujta wójta...
Avatar
Pasażer / 18 maja 2011 o 23:08
Wójt mógłby się dogadać z ZTM i ustalić, że ma jeździć linia szczytowa (np. 3 kursy rano, 4 popołudniu) - kosztowałoby to tylko 6 tysięcy miesięcznie, a wielu osobom umożliwiłoby dojazd do pracy/szkoły.
A potem można by zwiększać liczbę kursów w zależności od potrzeb.
Avatar
Mikra / 18 maja 2011 o 22:02
Wójt nie dopłaca ani grosza do linii dojeżdżających na teren gminy Jastków (3, 20, 54), a podczas kampanii wyborczej obiecywał linię autobusową do samego Jastkowa.

Władze Niemiec argumentują też, że zapotrzebowanie na taką komunikację jest niewielkie.

Większość mieszkańców jeździ własnym samochodem – przekonuje Urbaś

A no właśnie - i mieszkańcy Lublina to zauważają: zapchane wszystkie wylotówki. Ci co nie mają samochody są skazani na przepełnione rozlatujące się busy. O tym, że podmiejska komunikacja ZTM cieszyła się sporym zainteresowaniem, można się przekonać jadąc linią 27 z Mętowa. Ludzie wolą pojechać autobusem (chociaż jeździ rzadko) niż zapchanym busem (mimo że kursują dużo częściej)
samochody są skazani na przepełnione rozlatujące się busy. O tym, że podmiejska komunikacja ZTM cieszyła się sporym zainteresowaniem, można się przekonać jadąc linią 27 z Mętowa. Ludzie wolą pojechać autobusem (chociaż jeździ rzadko) niż zapchanym busem (mimo że kursują dużo częściej) rozwiń
Avatar
krzysiu / 18 maja 2011 o 22:01
rm, nie wiesz co mówisz. po pierwsze właśnie chodzi o to ze gmina płaciła by za każdy km poza granice Lublina, o jaki dłużej jechałby autobus. po drugie ztm mogłaby na tym zarobić. A wójt twierdząc, że większość dojeżdża swoimi samochodami, zdecydowanie stracił jakikolwiek kunsz dyplomatycznych wypowiedzi...chyba kpi..autobus w te rejony jest wieeelce potrzebny...ale jak wójt zarabia 12 000 miesiecznie to stac go na paliwo po 5 zł
Zobacz wszystkie komentarze 15

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Sam stracił nogę, chce pomagać innym. Rowerem pojedzie do Rzymu

Sam stracił nogę, chce pomagać innym. Rowerem pojedzie do Rzymu 2 0

Cztery kraje, 17 miast, 19 dni i 2800 km na rowerze. Po raz kolejny Kamil Misztal pokazuje, że chce i może pomagać osobom niepełnosprawnym. Choć sam stracił nogę

Zlot food trucków w Lublinie
26 maja 2018, 10:00

Zlot food trucków w Lublinie 2 0

Co Gdzie Kiedy. Po raz kolejny do Lublina zawitają food trucki z całej Polski. To gratka dla wszystkich miłośników fast foodów. Na uczestników czekają wyjątkowe smaki z całego świata i zabawy dla najmłodszych.

Wege Festiwal po raz pierwszy w Lublinie
26 maja 2018, 12:00

Wege Festiwal po raz pierwszy w Lublinie 0 0

Co Gdzie Kiedy. Już 26 maja o godz. 12 w klubie Radość (ul. Bernardyńska 15) rozpocznie się pierwsza lubelska edycja Wege Festiwalu. Impreza zrzeszy wegańskie i wegetariańskie restauracje z całej Polski.

Mieszkanie na wynajem - co najczęściej odstrasza najemców?

Mieszkanie na wynajem - co najczęściej odstrasza najemców? 0 0

Kupno mieszkania w celu przeznaczenia całego metrażu na wynajem nadal pozostaje jednym z najpopularniejszych sposobów inwestowania większych sum pieniędzy. Jak zatem zaaranżować mieszkanie, by przynosiło dochód przez cały rok?

Kierowca z Ukrainy jechał ekspresówką pod prąd. Dziwnie się tłumaczył [wideo]
film

Kierowca z Ukrainy jechał ekspresówką pod prąd. Dziwnie się tłumaczył [wideo] 0 0

Kierowca busa jechał drogą ekspresową pod prąd. Obywatel Ukrainy tłumaczył, że tak go poprowadziła nawigacja w samochodzie

Chciał bez kluczyka odpalić ciągnik. Trafił do szpitala

Chciał bez kluczyka odpalić ciągnik. Trafił do szpitala 4 0

Do nieszczęśliwego wypadku doszło wczoraj na terenie gminy Wierzbica w powiecie chełmskim

Poseł z pensją kasjerki w Biedronce? Ekspert wyjaśnia, dlaczego zbyt niskie pensje to ryzyko

Poseł z pensją kasjerki w Biedronce? Ekspert wyjaśnia, dlaczego zbyt niskie pensje to ryzyko 22 10

20-procentowe cięcie poselskich pensji to za mało - pokazuje badanie opinii publicznej. Połowa z nas uważa, że wystarczy 3,5 tys. zł na rękę. - Pieniądze to niezależność. Im mniej pieniędzy, tym niezależność polityków maleje - przestrzega ekspert

Ruszyła walka o Mundial

Ruszyła walka o Mundial 2 0

PIŁKA NOŻNA Reprezentacja Polski rozpoczęła pierwsze zgrupowanie przed mistrzostwami świata. W Juracie zabraknie Roberta Lewandowskiego i Łukasza Piszczka

Perła uwarzyła nowe piwo

Perła uwarzyła nowe piwo 0 4

Nowe piwo z lubelskich browarów Perła

Pechowy złodziej. Skradziony telefon zrobił mu zdjęcie i wysłał do właściciela

Pechowy złodziej. Skradziony telefon zrobił mu zdjęcie i wysłał do właściciela 216 18

Włamał się do samochodu i skradł telefon. Smartfon zrobił mu zdjęcie i przesłał do właściciela. Mężczyzna jest poszukiwany przez policję.

Trwa rekrutacja do Liceum Mistrzostwa Sportowego Górnika

Trwa rekrutacja do Liceum Mistrzostwa Sportowego Górnika 1 2

PIŁKA NOŻNA Wciąż trwają zapisy do Liceum Mistrzostwa Sportowego Górnika Łęczna - zostają one przedłużone do poniedziałku 4 czerwca do godziny 16. Przyjmowanie kompletu dokumentów niezbędnych do przyjęcia odbywać się będzie w siedzibie klubu z Łęcznej

Robert Lis (trener MKS Perły): To najlepszy sezon w karierze

Robert Lis (trener MKS Perły): To najlepszy sezon w karierze 4 1

Rozmowa z Robertem Lisem, trenerem piłkarek ręcznych MKS Perła Lublin

IMGW ostrzega: Nadchodzą burze i silny wiatr, nawet do 80 km/h

IMGW ostrzega: Nadchodzą burze i silny wiatr, nawet do 80 km/h 24 0

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega przed burzami z gradem i silnym wiatrem, który w porywach może wiać z prędkością nawet do 80 km/h

Konstytucja biznesu weszła w życie. Ulga na start

Konstytucja biznesu weszła w życie. Ulga na start 0 1

Od trzech tygodni działa Konstytucja biznesu, czyli pakiet ustaw, które mają pomóc przedsiębiorcom w prowadzeniu firmy

Emilia Zdunek (Górnik Łęczna): To był najlepszy moment na zimny prysznic

Emilia Zdunek (Górnik Łęczna): To był najlepszy moment na zimny prysznic 0 0

Rozmowa z Emilią Zdunek, pomocniczką Górnika Łęczna

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.