sobota, 22 lipca 2017 r.

Lublin

Amerykańskie myśliwce wylądują w Dęblinie

Dodano: 27 grudnia 2002, 21:06
Autor: Maria Balicka

Pomoc w promocji śmigłowców z PZL Świdnik na rynku USA, nowoczesne technologie oraz umowy na produkcję części obiecuje podlubelskiej fabryce producent F-16 Lockheed Martin

Niespodzianki nie było. Polscy piloci będą latać na amerykańskich wielozadaniowych myśliwcach F-16. Podpisanie umowy ma nastąpić w marcu w Pałacu Jabłonowskich w Dęblinie.
– Decyzja o wyborze F-16 jest najlepsza zarówno dla bezpieczeństwa państwa jak i polskiej gospodarki – przekonywał wczoraj minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński. – Wybór amerykańskiej oferty nie był decyzją polityczną.
Pierwsza eskadra – 16 sztuk – ma być gotowa w 2006 roku. W dwóch kolejnych latach do Polski trafi po 16 maszyn. W sumie za 48 samolotów zapłacimy prawie 3,5 mld dolarów. Tak duże zakupy sprzętu wojskowego za granicą muszą być zgodnie z ustawą skompensowane offsetem –  czyli zamówieniami w polskim przemyśle. Amerykanie deklarowali offset wart 9,8 mld dolarów. – Komitet offsetowy ocenił sumę amerykańskich ofert na nieco ponad 6 mld dolarów – poinformował wiceminister gospodarki Andrzej Szarawarski. Ale pertraktacje o zwiększenie offsetu do sumy 9,8 mld dolarów mogą trwać aż do maja. Strony mają 60 dni (od zawarcia kontraktu) na podpisanie umowy offsetowej
W Świdniku radość, ale bez euforii. Jan Mazur, rzecznik PZL Świdnik, podkreśla odmienność amerykańskiej oferty od propozycji konsorcjum szwedzko-brytyjskiego Gripen International oraz francuskiego Dassault Aviation. Amerykanie obiecali PZL Świdnik nowe technologie pozwalające na produkcję bardziej nowoczesnych niż dotychczas elementów helikopterów i samolotów z kompozytów, pomoc w promocji śmigłowców ze Świdnika na rynku USA i wieloletnią współpracę z lotniczymi firmami z USA polegającą na produkcji części. – Już są podpisane takie umowy z Bell Helicopters i Cessną. Liczymy, że współpraca będzie się rozwijać.
Nieoficjalnie mówi się, że do Świdnika może wpłynąć 300 mln euro w ciągu 10 lat.
– Ta propozycja jest zdecydowanie najlepsza dla Świdnika – uważa wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Obrony, poseł Izabella Sierakowska. – Na wiele lat daje PZL możliwość rozszerzenia gamy produkcji jej podstawowego wyrobu – śmigłowca.
Realizacja offsetu związanego z F-16 znacznie przyspieszy także powstanie w Polsce południowo-wschodniej doliny lotniczej ze stolicą w Rzeszowie, skupiającej zakłady od Świdnika po Bielsko-Białą. – Tu skoncentrowane jest trzy czwarte całego polskiego przemysłu lotniczego. Chcemy utworzyć tu dolinę lotniczą, skupiającą największe zakłady i firmy dostawcze – uważa prezes WSK Rzeszów Marek Darecki.
– Umowa o zakupie samolotów zostanie podpisana najprawdopodobniej w Pałacu Jabłonowskich w Dęblinie – mówi Andrzej Białek, rzecznik komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Ale F-16 nie będą stacjonować w tym mieście. Nasi piloci szkolą się na Orlikach.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!