niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Lublin

Druga koncepcja przebudowy okolic dworca PKS

Dodano: 7 kwietnia 2008, 20:14
Autor: Dominik Smaga

Sześciopiętrowe kamienice przy Lubartowskiej i najwyżej jednopiętrowe budynki w miejscu obecnego dworca PKS.

To główne założenia kolejnego pomysłu na nowe zagospodarowanie Podzamcza.

Nad planami przebudowy Podzamcza pracowały dwa niezależne od siebie zespoły miejskich architektów. Ich wizje są różne, ale w podstawowych kwestiach planiści są zgodni: wyburzyć trzeba sklep LSS Bazar, targowisko, halę Nova i dworzec PKS, a płynąca teraz podziemnym kanałem Czechówka powinna być odsłonięta. Tereny mają być zagospodarowane na nowo.

Najwyższe, bo sześciopiętrowe, budynki stanęłyby między ul. Lubartowską a Nadstawną. Architekci zakładają pozostawienie istniejących domów mieszkalnych. Ale mówią jednocześnie o tym, żeby z części starych kamienic pozostawić jedynie fasady, resztę budując od nowa.

Między Nadstawną a cerkwią stałyby już tylko niskie, najwyżej jednopiętrowe, budynki. Autorzy opracowania chcą ułatwić swobodne oglądanie zabytków tak, by spod Zamku było widać wzgórze Czwartek oraz cerkiew przy Ruskiej.

Z Podzamcza znikną też autobusy. - Uważam, że to nie jest właściwe miejsce dla Dworca Głównego PKS, który powinien być przeniesiony w rejony Dworca Głównego PKP - mówi Hanna Bednarczyk, kierująca zespołem architektów, którzy przygotowywali koncepcję. Pozostać miałby jedynie niewielki przystanek umożliwiający wsiadanie i wysiadanie z autobusów. Plac zajmowany teraz przez dworzec stałby się... amfiteatrem. Jego centralnym, najniższym punktem stałby się dawny punkt sprzedaży wody: mała ceglana budowla przy wyjeździe z placu manewrowego do ul. Ruskiej. Za amfiteatrem, nieopodal Czwartku, miałby powstać taras widokowy.

Koncepcja, którą dziś przedstawiamy, w odróżnieniu od pierwszej nie przewiduje budowy kładek dla pieszych nad al. Tysiąclecia. Architekci przewidzieli za to przejście podziemne, które zaczynałoby się w zboczu zamkowego wzgórza. Niezależnie od tego pojawiłoby się też drugie przejście na wprost wylotu ul. Furmańskiej, planowane także przez autorów pierwszej wizji, którą opisywaliśmy w poniedziałek.

Podobnie jak w pierwszej koncepcji, tak i w tej w miejscu dworca Transpedu powstać miałby duży zielony plac.

Jutro opiszemy koncepcję odtworzenia Wielkiego Stawu Królewskiego.
Czytaj więcej o:
Skory
and
asdad
(3) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Skory
Skory (9 kwietnia 2008 o 13:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A gdzie chałupa popa? Nie widać jej na wizualizacji. Swoją drogą ciekawe kto wydał pozwolenie na budowę jakiegoś ceglanego stworu prawie na samym rondzie i zaraz obok zabytkowego obiektu jakim jest niewątpliwie cerkiew?
Rozwiń
and
and (9 kwietnia 2008 o 12:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dworzec autobusowy obok kolejowego? Jak sobie ci pomysłodawcy wyobrażają wjazd i wyjazd takiej ilości autobusów przez ul. Pocztąwą i "fgajkę". Teraz jesdt przy przelotowej al.Tysiąclecia z dobrym połączeniem na Lubartów, łęczną, itp.
Rozwiń
asdad
asdad (8 kwietnia 2008 o 07:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
czy dw tak GW bedzie nas teraz tydzien katowal o tych planach?? przeciez juz o tym czytalismy, nie trzeba nam przepisania informacji z urzedowych ulotek. A moze redaktorzy strony po prostu zapychaja??
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (3)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!