sobota, 19 sierpnia 2017 r.

Lublin

Matura 2009 (język polski) z "Chłopów” i "Pana Tadeusza”. ZOBACZ arkusze i ODPOWIEDZI

Dodano: 4 maja 2009, 11:08

Sytuacja ludzi starszych na wsi na podstawie fragmentu "Chłopów” oraz charakterystyka porównawcza bohaterek "Pana Tadeusza” - Telimeny i Zosi. Z takimi tematami musieli zmierzyć się dziś maturzyści.

WIDEO

Matura 2009 Język polski - POZIOM ROZSZERZONY - sugerowane odpowiedzi

Zadanie 1. (1 pkt)

Wymień dwie dziedziny życia, których wzajemne relacje autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań.

Autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań wzajemne relacje między polityką, a sztuką.
Zadanie 2. (1 pkt)

W jaki sposób muzyka wpłynęła na strajkujących (akapit 1)?

Strajkujący pod wpływem muzyki porzucili polityczne dyskusje i skupili się na doświadczeniu zmysłowym.

Zadanie 3. (1 pkt)

Podaj przykład występującej w tekście opozycji: góra - dół. Wyjaśnij symboliczne znaczenie elementów tworzących wskazaną opozycję.

góra: kościół św. Anny; symboliczne znaczenie: religia, metafizyka, sacrum wyrażające się przez sztukę, duchowość, "troska o miarę ostateczną naszego życia", ponadczasowość, uniwersalność

dół: trasa W-Z; symboliczne znaczenie: polityka, materialność, fizyczność, namacalność, "troska o doczesne dobro wspólne", aktualność, przemijający konkret


Zadanie 4. (1 pkt)

Nazwij dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi. Każdy z nich zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.

- reminiscencja/retrospekcja: "a naszym słowom, które teraz odtwarzam, a raczej wymyślam, bo nie zachowały się w pamięci, towarzyszyła muzyka", "przypominam sobie to wszystko",

- przypuszczenie: "wydaje mi się, że", "być może uwertura... pozostała dla mnie",

- pytanie retoryczne: "Co zostaje z książek i filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?"

Zadanie 5. (1 pkt)

Wypisz z tekstu i nazwij dwa środki artystyczne, którymi posłużył się autor, by nadać swojej wypowiedzi funkcję estetyczną (poetycką).

-alegoria: "[sztuka] jako schody ruchome, przewożące z niższego poziomu na wyższy",

-epitet: "["Chimera" - jedno] z najpiękniejszych czasopism"


Zadanie 6. (2 pkt)

Podaj przykład posługiwania się przez autora konkretem w celu zbudowania uogólnienia.

Konkret: słuchanie uwertury do "Tannhausera" w czasie strajku na uniwersytecie,

Uogólnienie: "tak właśnie wieczność i wartości absolutne - na przykład piękno muzyki - wpływają na sprawy doczesne..."


Zadanie 7. (1 pkt)

Jaką funkcję, zdaniem autora, powinna pełnić sztuka?

Sztuka powinna stanowić pomost pomiędzy konkretnym doświadczeniem a ostatecznymi, uniwersalnymi wartościami; dzieło sztuki powinno wchodzić w dialog pomiędzy artystą a odbiorcami, którzy często są odlegli od twórcy zarówno w czasie, jak i w przestrzeni.

Zadanie 8. (2 pkt)

Co, zdaniem autora, jest zagrożeniem dla suwerenności sztuki? Wymień dwa zagrożenia.

Zagrożenie 1.
Służebność wobec polityki, która zamienia dzieło sztuki w agitkę

Zagrożenie 2.
Oderwanie od codziennego życia, od konkretnego doświadczenia, powodujące brak emocjonalności dzieła


Czytaj więcej o:
MATURZYSTKA
Yukihime33
niby
(25) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

MATURZYSTKA
MATURZYSTKA (13 maja 2009 o 18:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
MASAKRA....... LEKTURY BYłY TRUDNE...... AJ. żAL
Rozwiń
Yukihime33
Yukihime33 (6 maja 2009 o 18:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
niby napisał:
Mam pytanie do osób, które pisały poziom rozszerzony temat drugi. Ile metafor drogi zamieściliście? Bo ja - metafora nowoczesnosci, - podzialu, -ludzkiego zycia, -smierci, - pomost łaczacy ludzi z cywilizacja, Odwołalam sie takze do chlopow jako przyklad gromady chlopskiej ktora żyła razem a teraz w powiesci wizja wsi kontrastuje, odwolalam sie jeszcze do arkadii, ze wies mysliwskiego zrywa z tym znanym toposem, o jezyku ze jest liryzacjia prozy (wypisalam kilka przykladow) zwiazek frazeologiczny, stylizacja gwarowa, aa i ze jeszcze dochodzi do egzystencjalnego stwierdzenia (ost zdanie) Bohater jest zarazm narratorem, subiektywizm, nostalgia i smutek, kontrast miedzy tym co bylo a tym co jest. Ma ktos podobnie?


Kurde, nigdy nie odpisywałam na posta;/ Uważam, że dałaś bardzo dużo przykładów i nie masz się o co bać Ja pamiętam, że przedstawiłam cały obraz drogi z wsią jako pewien obraz utopii, bo jak pamiętam nikt tam nie kradł i ludzie żyli w niezwykłym spokoju. Dodałam też mnóstwo takich pierdółek jak: droga jako środek komunikacji międzyludzkiej, droga prowadząca ludzi przez życie, czyli droga życia, wytyczne prawa itp. Co do narratora to wspomniałam, że był mieszkańcem tej wioski, że są to jego wspomnienia. Ogólnie był to dla mnie stres:P
Rozwiń
niby
niby (6 maja 2009 o 17:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Mam pytanie do osób, które pisały poziom rozszerzony temat drugi. Ile metafor drogi zamieściliście? Bo ja - metafora nowoczesnosci, - podzialu, -ludzkiego zycia, -smierci, - pomost łaczacy ludzi z cywilizacja, Odwołalam sie takze do chlopow jako przyklad gromady chlopskiej ktora żyła razem a teraz w powiesci wizja wsi kontrastuje, odwolalam sie jeszcze do arkadii, ze wies mysliwskiego zrywa z tym znanym toposem, o jezyku ze jest liryzacjia prozy (wypisalam kilka przykladow) zwiazek frazeologiczny, stylizacja gwarowa, aa i ze jeszcze dochodzi do egzystencjalnego stwierdzenia (ost zdanie) Bohater jest zarazm narratorem, subiektywizm, nostalgia i smutek, kontrast miedzy tym co bylo a tym co jest. Ma ktos podobnie?
Rozwiń
kamil
kamil (5 maja 2009 o 15:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
wolok sam jestes Padaka:D jak pisze bukwy jak stodoła to nie nasza wina:D jak ktos pisze ścislo to i na jednej zmiesci 250:O <lol2>
Rozwiń
coolfonn
coolfonn (5 maja 2009 o 13:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kasiu śliczna jesteś na tym zdjęciu.Kocham Cię !!!!!!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (25)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!