piątek, 9 grudnia 2016 r.

Lublin

MPK na zakręcie

Dodano: 2 lipca 2002, 18:01

Jeśli w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym nie zostaną wprowadzone radykalne zmiany, firma padnie. Nawet w tym roku – uważa Jacek Krzyżanowski, lubelski radny z klubu Centroprawicy.

W poniedziałek w MPK odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników. Miał być omawiany program naprawy mocno zadłużonej spółki. – Było to spotkanie informacyjne. Zapoznaliśmy radnych z komisji gospodarki komunalnej z opracowaniem dotyczącym restrukturyzacji spółki, przygotowanym przez Politechnikę Lubelską – wyjaśnia Jacek Miłosz, prezes lubelskiego MPK.
– Zamiast planów restrukturyzacyjnych, naukowcy przedstawili nam ocenę działań MPK pod dotychczasowymi rządami prezesa Miłosza – opowiada Krzyżanowski. – Krótko można powiedzieć, że przedsiębiorstwo nie ma jasnego celu działania. A dotychczasowa działalność prezesa polega na udowadnianiu, że jest lepszy od poprzednika. W tym stanie firma upadnie po kilku miesiącach. To co dotychczas zrobiono, to jedynie drobna reorganizacja, a tu potrzeba zdecydowanych kroków na wyższym szczeblu.
J. Miłosz zapewnia jednak, że spółka już podjęła działania, aby dostosować się do warunków panujących na rynku. Jakie? M.in. tworzenie w firmie spółek pracowniczych. – Na zasadzie bezpiecznego odejścia z zagwarantowaniem miejsc pracy – twierdzi Miłosz. – Taka, w części już zrealizowana restrukturyzacja, zaczyna przynosić efekty.
Średnie straty miesięczne w MPK spadły z 600–700 tys. zł w ubiegłym roku do 300 tys. w 2002. A kwiecień był pierwszym od długiego czasu miesiącem, kiedy spółka zanotowała zysk (wyniósł 30 tys. zł). – To pokazuje, że umiemy reagować na zmieniające się otoczenie – dodaje Miłosz.
Podczas spotkania pojawiło się kilka pomysłów na ratowanie MPK –m.in. rozważano likwidację komunikacji trolejbusowej.
Naukowcy z politechniki wskazywali, że na obecny stan spółki miały wpływ m.in.: brak konkretnych celów przedsiębiorstwa, bez czego nie można ulepszać jego struktury, tendencje do centralizacji decyzji, mała elastyczność. Tymczasem związkowcy, niepowodzeniami spółki obarczyli prywatnych przewoźników, radę i zarząd miasta.
We wrześniu władze miasta mają przedstawić wstępny program restrukturyzacji MPK. Na ostateczny plan działań trzeba będzie poczekać do listopada.

Co Państwo sądzicie o sytuacji MPK? Czekamy na opinie, tel. 534-06-44

Kondycja finansowa MPK

MPK jest jedną z pięciu spółek komunalnych, która przyniosła starty w pierwszym kwartale 2002 r. Strata MPK po trzech miesiącach 2002 r. sięgnęła ponad 1,2 mln zł (jest o połowę mniejsza niż w 2001 r). Przychody firmy wynosiły w tym czasie 21,4 mln zł i były o ponad 400 tys. zł mniejsze niż rok temu. O ponad 1,9 mln zł obniżono koszty działania MPK, zamknęły się one kwotą 22,6 mln zł.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO