piątek, 24 listopada 2017 r.

Lublin

Jeśli w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym nie zostaną wprowadzone radykalne zmiany, firma padnie. Nawet w tym roku – uważa Jacek Krzyżanowski, lubelski radny z klubu Centroprawicy.

W poniedziałek w MPK odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników. Miał być omawiany program naprawy mocno zadłużonej spółki. – Było to spotkanie informacyjne. Zapoznaliśmy radnych z komisji gospodarki komunalnej z opracowaniem dotyczącym restrukturyzacji spółki, przygotowanym przez Politechnikę Lubelską – wyjaśnia Jacek Miłosz, prezes lubelskiego MPK.
– Zamiast planów restrukturyzacyjnych, naukowcy przedstawili nam ocenę działań MPK pod dotychczasowymi rządami prezesa Miłosza – opowiada Krzyżanowski. – Krótko można powiedzieć, że przedsiębiorstwo nie ma jasnego celu działania. A dotychczasowa działalność prezesa polega na udowadnianiu, że jest lepszy od poprzednika. W tym stanie firma upadnie po kilku miesiącach. To co dotychczas zrobiono, to jedynie drobna reorganizacja, a tu potrzeba zdecydowanych kroków na wyższym szczeblu.
J. Miłosz zapewnia jednak, że spółka już podjęła działania, aby dostosować się do warunków panujących na rynku. Jakie? M.in. tworzenie w firmie spółek pracowniczych. – Na zasadzie bezpiecznego odejścia z zagwarantowaniem miejsc pracy – twierdzi Miłosz. – Taka, w części już zrealizowana restrukturyzacja, zaczyna przynosić efekty.
Średnie straty miesięczne w MPK spadły z 600–700 tys. zł w ubiegłym roku do 300 tys. w 2002. A kwiecień był pierwszym od długiego czasu miesiącem, kiedy spółka zanotowała zysk (wyniósł 30 tys. zł). – To pokazuje, że umiemy reagować na zmieniające się otoczenie – dodaje Miłosz.
Podczas spotkania pojawiło się kilka pomysłów na ratowanie MPK –m.in. rozważano likwidację komunikacji trolejbusowej.
Naukowcy z politechniki wskazywali, że na obecny stan spółki miały wpływ m.in.: brak konkretnych celów przedsiębiorstwa, bez czego nie można ulepszać jego struktury, tendencje do centralizacji decyzji, mała elastyczność. Tymczasem związkowcy, niepowodzeniami spółki obarczyli prywatnych przewoźników, radę i zarząd miasta.
We wrześniu władze miasta mają przedstawić wstępny program restrukturyzacji MPK. Na ostateczny plan działań trzeba będzie poczekać do listopada.

Co Państwo sądzicie o sytuacji MPK? Czekamy na opinie, tel. 534-06-44

Kondycja finansowa MPK

MPK jest jedną z pięciu spółek komunalnych, która przyniosła starty w pierwszym kwartale 2002 r. Strata MPK po trzech miesiącach 2002 r. sięgnęła ponad 1,2 mln zł (jest o połowę mniejsza niż w 2001 r). Przychody firmy wynosiły w tym czasie 21,4 mln zł i były o ponad 400 tys. zł mniejsze niż rok temu. O ponad 1,9 mln zł obniżono koszty działania MPK, zamknęły się one kwotą 22,6 mln zł.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!