sobota, 27 maja 2017 r.

Lublin

Nowe (krótkie) autobusy będą jeździć po Lublinie

Dodano: 19 grudnia 2011, 16:15
Autor: DOMINIK SMAGA

Model autosan wetlina ma silnik z przodu (MATERIAŁY PRODUCENTÓW)
Model autosan wetlina ma silnik z przodu (MATERIAŁY PRODUCENTÓW)

Przetarg na zakup 20 nowych autobusów ogłosił Zarząd Transportu Miejskiego. Będą to krótkie pojazdy, które mają być wysyłane do obsługi nocnych linii i mało obciążonych tras podmiejskich.

Takie autobusy mają kursować m.in. na trasach linii 16, 21, 74, 78, 79. A od poniedziałku do czwartku także na trasach nocnych, bo wtedy pasażerów jest znacznie mniej, niż w weekendy. Krótsze pojazdy powinny być tańsze w eksploatacji.

Wiadomo już, że będzie to jeden z ciekawszych przetargów, z którymi do tej pory mieliśmy ostatnio do czynienia w lubelskiej komunikacji miejskiej. Wszystko przez zapis mówiący, że autobusy mają mieć od 6,3 do 8,7 m długości. W takich widełkach mieści się zarówno budowany na bazie busa mercedesa model autosan wetlina, który ma silnik z przodu, jak też wyglądający już jak autobus model sancity 9, czy wreszcie solaris alpino, krótszy krewny kursujących po Lublinie solarisów.

Co prawda wśród kryteriów ocen więcej punktów mogą uzyskać pojazdy z silnikiem umieszczonym z tyłu, ale i tak najważniejsza będzie cena, która w 75 proc. będzie decydować o wyborze oferty.


Skąd takie widełki dotyczące długości pojazdów? – Nie mieliśmy wyjścia. Musieliśmy zawrzeć takie dane, bo takie były zawarte w studium wykonalności dużego projektu unijnego, w ramach którego zamawiamy te autobusy – wyjaśnia Jakub Kozak z Zarządu Transportu Miejskiego.

Wszystkie nowe pojazdy mają mieć dwoje drzwi i będą wyposażone w tzw. ciepły guzik. Co ważne przyciski dla pasażerów będą podobne do tych zastosowanych w autosanach. Nowe wozy będą mieć także klimatyzację i monitoring oraz system głosowej zapowiedzi przystanków. Kasowniki będą wyposażone w ekran dotykowy, a pasażerowie będą mogli przy ich użyciu sprawdzać ważność swoich biletów okresowych zakodowanych na kartach elektronicznych.

Wewnętrzny monitor wyświetlający trasę przejazdu będzie podobny do tych, które zostały zamontowane w nowych trolejbusach kupionych przez MPK. W każdym pojeździe znajdzie się też automat do sprzedaży biletów. Komputer pokładowy ma też rejestrować takie dane, jak godzina przyjazdu na poszczególne przystanki, przekroczenia dopuszczalnej prędkości, a nawet odnotowywać fakt gwałtownego hamowania.

Autobusy nie muszą mieć niskiej podłogi na całej długości – wystarczy, że będzie ona przy jednym z wejść. Wszystkie nowe autobusy mają dotrzeć do ZTM najpóźniej we wrześniu przyszłego roku.

Werdykt będzie później

Dłużej, niż pierwotnie zakładano poczekamy na rozstrzygnięcie przetargu na zakup 8 niskopodłogowych trolejbusów. Po pytaniach od dostawców ZTM przesunął na początek stycznia termin otwarcia ofert.

Czytaj więcej o:
Mikra
pasażer
darek
(7) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Mikra
Mikra (20 grudnia 2011 o 19:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='pasażer' timestamp='1324384966' post='573140']
Zlikwidować ZTM, na autobusy nowe przeznaczyć fundusze, nie podwyższać ceny biletów; nasze pobożne życzenia świąteczne.......
[/quote]
Myślisz, że likwidacja ZTM-u to doskonałe rozwiązanie? Komunikacja miejska przypominałaby tą z linii Lublin - Świdnik, czyli woziłyby nas stare, zdezelowane pojazdy (bo po co kupować), nie byłoby biletów miesięcznych (bo każdy przewoźnik miałby swój rodzaj biletów), nie byłoby rozkładów na przystankach (bo kto miałby je wieszać) itp itd.

Możesz narzekać na komunikację miejską, ale faktem jest, że w ciągu 3 lat pojawiły się w Lublinie 92 nowe autobusy i 18 nowych trolejbusów, co stanowi 1/3 taboru miejskiego przewoźnika (MPK). Wielki plus to także wprowadzenie u prywatnych przewoźników (ajentów) miejskich biletów.
Rozwiń
pasażer
pasażer (20 grudnia 2011 o 13:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Zlikwidować ZTM, na autobusy nowe przeznaczyć fundusze, nie podwyższać ceny biletow; nasze pobożne życzenia świąteczne.......
Rozwiń
darek
darek (20 grudnia 2011 o 11:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='darek' timestamp='1324375442' post='573060']
autosany są do D. Tylna szyba jest za małą i jest za wysoko- nie widać co jedzie z tyłu by ewentualnie się przesiąść. do tego cały autobus skrzypi nawet na najbardziej równej nawierzchni, tłuką się im szyby dzielące siedzenia od drzwi (więc je powynajmowali). generalnie to jakiś chłam. lepiej już kupic coś droższego, wyglądającego nowocześnie i przede wszystkim mniej awaryjnego.
[/quote]

oczywiście POWYJMOWALI szyby a nie powynajmowali
Rozwiń
darek
darek (20 grudnia 2011 o 11:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
autosany są do D. Tylna szyba jest za małą i jest za wysoko- nie widać co jedzie z tyłu by ewentualnie się przesiąść. do tego cały autobus skrzypi nawet na najbardziej równej nawierzchni, tłuką się im szyby dzielące siedzenia od drzwi (więc je powynajmowali). generalnie to jakiś chłam. lepiej już kupic coś droższego, wyglądającego nowocześnie i przede wszystkim mniej awaryjnego.
Rozwiń
jan88
jan88 (20 grudnia 2011 o 10:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
prawda jest taka że teraz kupią nowe autobusy czy tam mikrobusy a później powiedzą że jest im przykro ale z racji inwestycji w tabor i wydłużania tras są zmuszeni podwyższyć ceny biletów w tym okresowych inaczej zwanych sieciowymi. ciesz się ludu dopóki masz pieniądze na zakup biletów ale co będzie jak nie będziecie ich mieli to spacerując (mniemam iż większość jest uczciwa i nie wsiądzie do autobusu czy trolejbusu bez ważnego biletu ) będzie sobie patrzyli jak nowiutkie samochodziki jeżdżą ( a ty biedny człowieku zapie..... na piechotę )


ale chciało się ciołków z solidarności to się i ma
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (7)

Pozostałe informacje

Alarm 24

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń:

Alarm24 telefon 691 770 010
Kliknij i dodaj swojego newsa!