niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Lublin

Po wielu latach do Lublina wrócą przegubowe trolejbusy. To będą solarisy

Dodano: 16 lipca 2013, 15:04
Autor: Dominik Smaga

Przegubowe trolejbusy solaris trollino wyjadą na ulice Lublina (Materiały producenta)
Przegubowe trolejbusy solaris trollino wyjadą na ulice Lublina (Materiały producenta)

Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na 12 niskopodłogowych, przegubowych trolejbusów. Wygrał do producent 18-metrowych solarisów trollino 18M.

6 takich pojazdów ma trafić do Lublina najpóźniej do końca kwietnia, a reszta do końca września 2014 r. Będą kosztować 25 milionów złotych. Wszystkie będą wyposażone w akumulatory pozwalające na jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej.

– Rozwiązanie to pozwoli na kierowanie trolejbusów na objazd odcinkami gdzie nie ma trakcji oraz na zastępowanie linii autobusowych przejeżdżających przez centrum miasta właśnie trolejbusami – wyjaśnia Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.

We wtorek ZTM rozstrzygnął przetarg na dostawę tych pojazdów. Do wyboru były dwie oferty. Jedną złożył producent solarisów, a drugą konsorcjum zawiązane przez spółkę Ursus, która montuje w Lublinie ciągniki rolnicze oraz dwie firmy z Ukrainy, w tym producenta autobusów i trolejbusów marki Bogdan.
Oferta konsorcjum została odrzucona, ponieważ nie spełniała warunków specyfikacji. Tym samym nie była punktowana – informuje Góźdź. Nawet, gdyby polsko-ukraińskie konsorcjum było oceniane, to i tak stałoby na przegranej pozycji.

Spółka Solaris Bus&Coach miała lepszą cenę i jako jedyna mieściła się w kwocie 27 mln zł, którą ZTM zarezerwował na ten zakup, podczas gdy druga oferta opiewała na 31 mln zł. Poza tym Solaris zadeklarował, że jego wozy korzystając z akumulatorów będą mogły przejechać 5 km, podczas gdy konsorcjum Ursus/Bogdan deklarowało tylko 2,5 km. Co ciekawe dokładnie odwrotnie było w poprzednim, wygranym przez Ursusa/Bogdana przetargu na 38 krótszych trolejbusów. Polsko-ukraińskie konsorcjum deklarowało 5 km, a Solaris o połowę mniej.

Nowe trolejbusy będą mieć klimatyzowaną przestrzeń dla pasażerów, zostaną wyposażone w monitoring, system zapowiedzi głosowej i automat biletowy. Co ważne, będzie więcej miejsca dostania: oprócz przestrzeni dla wózków w pobliżu drugich drzwi będzie też miejsce do stania koło trzecich drzwi, już za przegubem pojazdu.

– Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na wrzesień – informuje Justyna Góźdź. Wcześniej całą procedurę prze-targową zbada Urząd Zamówień Publicznych w ramach rutynowej kontroli przy zakupach o tak dużej wartości.

Lublin w swojej historii miał tylko trzy przegubowe trolejbusy zbudowane na bazie używanych autobusów marki Ikarus. Było to w latach 90. Aktualnie ani Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, ani Tyskie Linie Trolejbusowe nie mają swoim taborze pojazdów przegubowych.
Czytaj więcej o:
hk
mariusz kwarc
MPKowiec
(6) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

hk
hk (17 lipca 2013 o 00:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

potrzebne nam te trolejbusy jak psu piąta noga... żeby w Polsce była atomówka lub elektrownia odnawialne energii to bym uwierzył w te bajeczki o ekologicznym transporcie, póki co to demagogia żeby jakiś szwagroski zarobił na budowie trakcji

Rozwiń
mariusz kwarc
mariusz kwarc (16 lipca 2013 o 20:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

BRAWO!  Bardzo dobry wybór. Solaris to synonim jakości, komfortu i świetnego serwisu. Wszystkie trolejbusy to powinny być Solarisy, a nie jakieś tandetne, ukraińskie gówno pod nazwą Bogdan.


BRAWO!  Bardzo dobry wybór. Solaris to synonim jakości, komfortu i świetnego serwisu. Wszystkie trolejbusy to powinny być Solarisy, a nie jakieś tandetne, ukraińskie gówno pod nazwą Bogdan.

ty jechałeś tym w ogóle? pojeździj sobie jedną zmiane solarisem to zobaczysz ten synonim jakości i komfortu

Rozwiń
MPKowiec
MPKowiec (16 lipca 2013 o 18:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

BRAWO!  Bardzo dobry wybór. Solaris to synonim jakości, komfortu i świetnego serwisu. Wszystkie trolejbusy to powinny być Solarisy, a nie jakieś tandetne, ukraińskie gówno pod nazwą Bogdan.

Dobra dobra, nie zapędzaj się. Fakt są niezłe, ale kiedyś były znacznie lepiej wykonane i lepsze. Dziś niestety widać zróżnicowanie i gorszą jakość, chociażby po wymienianych niedawno w ramach serwisu szyberdachów, które po prostu ciekną, rdzewiejących poręczach w 2 letnich pojazdach i słabym zawieszeniu... A wymieniać można by jeszcze wiele mniej lub bardziej poważnych awarii - jak z silnikami w naszych Urbino na początku eksploatacji. Fakt że Bogdan i ich produkt, to zupełnie inna półka i koniec rynku, ale te nasze przeguby są totalnie po kosztach co może odbić się na ich jakości. Po prostu Solaris nigdy nie sprzedał tak tanio trolejbusów z takim wyposażeniem w wersji 18 metrowej

Rozwiń
Devon
Devon (16 lipca 2013 o 17:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Chcąc "elektryfikować" linie autobusowe takie, jak 57, 31 niezbędne jest zakupienie trolejbusów przegubowych. Szkoda jednak, że 12, a nie np. 24, gdyż 12 sztuk ledwo starczy na dwie linie, a mamy przecież bardzo obciążone linie trolejbusowe, jak 158, gdzie większy pojazd bardzo by się przydał. ~30 autobusów przegubowych i garstka sypiących się 15-metrowych Neoplanów to też nieco za mało jak na potrzeby Lublina. Niemniej jednak przetarg na przegubowe trolejbusy to krok w bardzo dobrym kierunku. Oby tak dalej.

Rozwiń
gld
gld (16 lipca 2013 o 17:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

BRAWO!  Bardzo dobry wybór. Solaris to synonim jakości, komfortu i świetnego serwisu. Wszystkie trolejbusy to powinny być Solarisy, a nie jakieś tandetne, ukraińskie gówno pod nazwą Bogdan.

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (6)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!