czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Przedłużenie al. Solidarności: Umowa we wtorek. Mieszkańcy protestują

Dodano: 19 sierpnia 2012, 17:03
Autor: Dominik Smaga

Nowy odcinek al. Solidarności będzie mieć 3,8 km długości. (Archiwum)
Nowy odcinek al. Solidarności będzie mieć 3,8 km długości. (Archiwum)

We wtorek Ratusz podpisze umowę na budowę najdroższej drogi w historii miasta. Liczący 3,8 km nowy odcinek al. Solidarności ma powstać w dwa lata.

Kontrakt jest warty 319 milionów złotych. Taką zapłatę ma dostać warszawska firma Budimex, która wygrała przetarg na budowę przedłużenia al. Solidarności, która ma wyprowadzać ruch do węzła obwodnicy w Dąbrowicy.

– Prace powinny zacząć się we wrześniu – zapowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Wiadomo już, że cała inwestycja zacznie się od przebudowy skrzyżowania z al. Warszawską, która zostanie przeniesiona na estakadę nad al. Solidarności. – To będzie jeden z trudniejszych etapów budowy – przyznał niedawno Stanisław Kalinowski, zastępca prezydenta Lublina. Operacja będzie skomplikowana, bo al. Warszawska ma być cały czas przejezdna.

Budowa zacznie się właśnie tu po to, by utrudnienia nie zbiegły się w czasie z tymi, które wywoła planowana przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z al. Sikorskiego, Północną i Ducha. Tu estakadami pobiegnie al. Solidarności, a na dole znajdzie się rondo.

Nowy odcinek al. Solidarności będzie mieć 3,8 km długości, w jego przebiegu znajdą się dwa mosty, na wiadukty trafią ulice: Mgielna i Główna, przebudowane będą Wądolna i Jaśminowa, powstanie również miejski węzeł "Sławin”, do którego później dotrzeć mają przedłużenia ul. Głębokiej i Bohaterów Monte Cassino.

Planowana budowa nie wszystkim się podoba. Przeciw niej opowiada się część mieszkańców dzielnicy Szerokie. W piątek ich przedstawiciele spotkali się z władzami miasta. Wcześniej wysłali do ratusza kilkanaście pytań, dotyczących budowy drogi. Chodziło przede wszystkim o połączenie nowej trasy z dzielnicą.

– To dla nas poważny problem, który chcieliśmy pokazać – mówi Józef Kazimierczak, przewodniczący Rady Dzielnicy Szerokie. – Mieszkańcy nie dostaną się na przedłużenie al. Solidarności. Nie będzie bowiem zjazdów do lokalnych ulic.
Urzędnicy wyjaśniali, że wzdłuż nowej trasy powstaną chodnik i ścieżka rowerowa. Przedłużenie al. Solidarności będzie zaś drogą ekspresową.

Wcześniej mieszkańcy sygnalizowali też, iż według nich spływające z drogi zanieczyszczenia w ciągu kilku lat wymuszą zamknięcie całego ujęcia wody koło ul. Wodnej (teraz zamknięta ma być kolidująca z budową jedna z dziewięciu studni). Poza tym podkreślali, że inwestycja to dublowanie al. Warszawskiej.

Ratusz zapowiada, że budowa tak, czy inaczej się rozpocznie. – To kluczowa inwestycja i nie ma dla niej alternatywy – mówi Kieliszek. Magistrat odpiera zarzuty protestujących i twierdzi, że wpływ drogi na środowisko został gruntownie zbadany.
Czytaj więcej o:
mik
gość
gość
(23) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

mik
mik (20 sierpnia 2012 o 13:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Juzef Bonk' timestamp='1345399118' post='665752']
"List otwarty" ponad 220 milionów złotych warty!

W tymże "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0004.pdf"]liście otwartym[/url]" napisanym w dniu 7 marca 2012 roku(tak 7 marca czyli ponad pół roku temu, a nie przed tygodniem czy miesiącem!) rada dzielnicy Szerokie pytała publicznie prezydenta skąd wziął się wstępny koszt budowy tej inwestycji w wysokości 546 mln zł?

Jak zapewne z informacji prasowych Dziennika pamiętacie - ratusz przesunął termin przetargu o blisko pół roku...

Stawiam tezę, że efektem przemilczanego przez ponad pół roku "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0004.pdf"]listu otwartego[/url]" dzielnicy Szerokie z marca bieżącego roku jest koszt budowy niższy o ponad 220 milionów złotych...

Tych pytań bez odpowiedzi pozostawało tyle, że mama kolejny "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0016.pdf"]list otwarty[/url]" i medialne wsparcie tych, którzy w ogóle nie mają zamiaru rzetelnie odpowiadać.

Wszystkim tym, którzy inicjatorom "listów otwartych" z dzielnicy Szerokie zarzucają malkontenctwo i oportunizm przypominam, że jest to w Lublinie jedyna rada dzielnicowa z takim zaangażowaniem w lokalne i ogólnomiejskie sprawy.

[b]Pamiętajcie, że samorządowcy, a w tym między innymi prezydenci miast są jedynie przedstawicielami wspólnoty lokalnej oddelegowanymi do administrowania sprawami wspólnymi w określonym miejscu, regionie w imieniu zwykłych ludzi - podejście ratusza do spraw dzielnicy Szerokie świadczy o totalnej alienacji i arogancji aktualnej ratuszowej ekipy, której częś[b]ć z Was bezkrytycznie przyklaskuje.[/b][/b]
[/quote]

[quote name='Juzef Bonk' timestamp='1345399118' post='665752']
"List otwarty" ponad 220 milionów złotych warty!

W tymże "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0004.pdf"]liście otwartym[/url]" napisanym w dniu 7 marca 2012 roku(tak 7 marca czyli ponad pół roku temu, a nie przed tygodniem czy miesiącem!) rada dzielnicy Szerokie pytała publicznie prezydenta skąd wziął się wstępny koszt budowy tej inwestycji w wysokości 546 mln zł?

Jak zapewne z informacji prasowych Dziennika pamiętacie - ratusz przesunął termin przetargu o blisko pół roku...

Stawiam tezę, że efektem przemilczanego przez ponad pół roku "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0004.pdf"]listu otwartego[/url]" dzielnicy Szerokie z marca bieżącego roku jest koszt budowy niższy o ponad 220 milionów złotych...

Tych pytań bez odpowiedzi pozostawało tyle, że mama kolejny "[url="http://szerokie.lublin.eu/images/docs/pismo0016.pdf"]list otwarty[/url]" i medialne wsparcie tych, którzy w ogóle nie mają zamiaru rzetelnie odpowiadać.

Wszystkim tym, którzy inicjatorom "listów otwartych" z dzielnicy Szerokie zarzucają malkontenctwo i oportunizm przypominam, że jest to w Lublinie jedyna rada dzielnicowa z takim zaangażowaniem w lokalne i ogólnomiejskie sprawy.

[b]Pamiętajcie, że samorządowcy, a w tym między innymi prezydenci miast są jedynie przedstawicielami wspólnoty lokalnej oddelegowanymi do administrowania sprawami wspólnymi w określonym miejscu, regionie w imieniu zwykłych ludzi - podejście ratusza do spraw dzielnicy Szerokie świadczy o totalnej alienacji i arogancji aktualnej ratuszowej ekipy, której częś[b]ć z Was bezkrytycznie przyklaskuje.[/b][/b]
[/quote]

Koszt budowy podaje Inwestor (w tym wypadku Samorząd), oferta jest przygotowywana przez Wykonawcę, który chce wygrać i pracować. Kosztorys Inwestora liczony na podstawie proj. budowlanego jest bardzo dokładny, często zawyżany (dotacje itp), robiony w innym momencie (inne stawki, przelicznik euro) rzadko kiedy odzwierciedla rzeczywistość. Oferta Wykonawcy to czesto cena po kosztach, a teraz gdy kryzys to pewnie tak była ustalana, byle ludzie mieli pracę. Inwestor wstępny koszt podawał i w marcu i teraz taki sam - 546mln zl, a oferty wykonawców były tylko teraz i były różne.
Rozwiń
gość
gość (20 sierpnia 2012 o 12:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Juzef Bonk -' timestamp='1345410008' post='665809']
Tak jest, stawiam tezę, że gdyby nie wspomniany wyżej "list otwarty" rady dzielnicy Szerokie, to byłoby tak samo jak z inną inwestycją realizowaną przez tego samego wykonawcę, która po zmniejszeniu o połowę swojej wielkości została podwyższona o ponad 1/2 pierwotnie planowanych kosztów. Jeżeli było inaczej, to oznacza, że w przypadku tej inwestycji ratusz przeszacował ją niemal o 100%, a budowę PLL niedoszacował o niemal 50% i to przy zmianie planów i zmniejszeniu planów o połowę.
[/quote] Panie @Juzef Bonk jest pan po prostu śmieszny. Proponuje Panu poprzeglądać pare przetargów w Polsce i wyciągnąć z tego jakąś analogie. Koszt podawany przez inwestora jest zazwyczaj odmienny od tego z przetargu (często nawet bardzo) i nie mają na to wpływ jakieś wypociny grupki mieszkańców w liście otwartym. Ale każdy żyje w swoim świecie, gdzie jest bohaterem. Budimex oferuje takie ceny bo buduje w naszym regionie min. 5 odcinek S12 Witosa - Piaski jak również terminal lotniska stąd też mają sprzęt na miejscu i stąd też mogą oferować niższe ceny itd. Co do terminalu/lotniska to wydaje mi się, że to Unia wymusiła zmianę projektu. Proponuje zatem znaleźć dobre argumenty (i nie trollować forum) bo: obniżony koszt, brak dojazdu czy dublowanie Warszawskiej to są desperackie argumenty za przeproszeniem z dupy wzięte.
Rozwiń
gość
gość (20 sierpnia 2012 o 12:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Juzef Bonk -' timestamp='1345410008' post='665809']
Tak jest, stawiam tezę, że gdyby nie wspomniany wyżej "list otwarty" rady dzielnicy Szerokie, to byłoby tak samo jak z inną inwestycją realizowaną przez tego samego wykonawcę, która po zmniejszeniu o połowę swojej wielkości została podwyższona o ponad 1/2 pierwotnie planowanych kosztów. Jeżeli było inaczej, to oznacza, że w przypadku tej inwestycji ratusz przeszacował ją niemal o 100%, a budowę PLL niedoszacował o niemal 50% i to przy zmianie planów i zmniejszeniu planów o połowę.
[/quote] Panie @Juzef Bonk jest pan po prostu śmieszny. Proponuje Panu poprzeglądać pare przetargów w Polsce i wyciągnąć z tego jakąś analogie. Koszt podawany przez inwestora jest zazwyczaj odmienny od tego z przetargu (często nawet bardzo) i nie mają na to wpływ jakieś wypociny grupki mieszkańców w liście otwartym. Ale każdy żyje w swoim świecie, gdzie jest bohaterem. Budimex oferuje takie ceny bo buduje w naszym regionie min. 5 odcinek S12 Witosa - Piaski jak również terminal lotniska stąd też mają sprzęt na miejscu i stąd też mogą oferować niższe ceny itd. Co do terminalu/lotniska to wydaje mi się, że to Unia wymusiła zmianę projektu. Proponuje zatem znaleźć dobre argumenty (i nie trollować forum) bo: obniżony koszt, brak dojazdu czy dublowanie Warszawskiej to są desperackie argumenty za przeproszeniem z dupy wzięte.
Rozwiń
zbycho
zbycho (20 sierpnia 2012 o 11:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Juzef Bonk' timestamp='1345452348' post='665901']
[...] z pierwotnych 23 tys. m[sup][size=2]2[/size][/sup] planowanego lotniska pozostało tylko 11 tys. m[sup][size=2]2[/size][/sup]. [...]
[/quote]
Bezpieczniej byłoby się wyrażać bardziej precyzyjnie, bo ktoś może pomysleć, że teraz całe lotnisko będzie miało 11 tys. m kw., a przecież nie o to chodzi.
Rozwiń
Juzef Bonk
Juzef Bonk (20 sierpnia 2012 o 10:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Arff' timestamp='1345447955' post='665890']
Ty tak na poważnie, czy tylko udajesz? Zmniejszony o połowę został sam terminal lotniska, który stanowi ok 10% wartości całej inwestycji... Budimex nie buduje PLL tylko terminal i parkingi, a to bardzo niewiele, biorąc pod uwagę ogrom tej inwestycji Reszta pozostała bez zmian... Prześledź sobie historię jakiejkolwiek inwestycji w Polsce w ostatnich 5 latach i sprawdź jakich wartości sięgają przeszacowania. Często nawet te najniższe oferty są odrzucane, z powodu "rażąco niskiej ceny" które sięgają nawet 40-45% szacunków inwestora... Nie pamiętam dokładnie, ile wyniosły oszczędności na obwodnicy Lublina, ale w sumie sięgnęły ona bodaj 1,5mld zł... To też dlatego, że ktoś napisał list otwarty? Nie ośmieszaj się... A zresztą, to Twoja sprawa, jak chcesz sie ośmieszać, to rób to dalej, to wolny kraj, ale wypadałoby chociaż podawać fakty, a nie kłamstwa...
[/quote]

Sięgnij do dokumentów źródłowych w tym decyzji wojewody w sprawie zmiany pozwolenia na budowę lotniska, a później wroć i zacznij od nowa, bo co do podanej przez siebie reszty też się coś strasznie pomyliłeś, bo z pierwotnych 23 tys. m[sup][size=2]2[/size][/sup] planowanego lotniska pozostało tylko 11 tys. m[sup][size=2]2[/size][/sup]. Zrezygnowano w projekcie z budowy: antresoli, podpiwniczenia, pomieszczeń technicznych, windy, ruchomych schodów, przeniesiono lokalizację restauracji. Ponadto zmieniono też plany budowy budynków lotniskowej straży pożarnej, budynków techniczno-garażowych, obiektów bazy paliw, zmieniono sieć uzbrojenia terenu, przebieg ogrodzenia, a nawet układ dróg i parkingów. Co pozostało z planów pierwotnych? Jedynie długość pasa startowego.

O aktualnych roszczeniach firm, które realizowały kontrakty drogowe i ogólnobudowlane wspomiał nawet nie będę, bo od kwot objetych roszczeniami może się zawrócic nawet w najtęższej głowie.

Następnym razem zanim zarzucisz komuś kłamstwa zajrzyj do materiałów źródłowych w postaci BiP, bo media mają do siebie to, że piszą na podstawie materiałów otrzymanych od zainteresowanego... publikacją.

Są na świecie ludzie, którzy wierzą w moc sprawcą innyc ludzi, ale są i tacy, którzy wierzą w moc sprawczą krasnali - po lekturze BiP wróc i napisz, w której jesteś grupie
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (23)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!