środa, 18 października 2017 r.

Lublin

To już koniec zajezdni na Helenowie. Działała 52 lata

Dodano: 15 maja 2015, 20:14
Autor: Dominik Smaga

Tak było w piątek w bazie na Helenowie. Przeprowadzka w toku (fot. AS)
Tak było w piątek w bazie na Helenowie. Przeprowadzka w toku (fot. AS)

Po 52 latach kończy działalność zajezdnia trolejbusowa na Helenowie. Z bazy przy al. Kraśnickiej nie wyruszy w poniedziałek już ani jeden pojazd. Wszystkie przeprowadzają się w weekend do nowej zajezdni przy ul. Grygowej. Wpłynie to również na rozkład jazdy.

Przeprowadzka już się zaczęła w zeszłym tygodniu, kiedy to do nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim przeniesiona została część trolejbusów, dokładnie 30 sztuk. Już od kilku dni właśnie stąd, z bazy przy ul. Grygowej, wyruszają w trasę pojazdy obsługujące linie 9, 56, 153 i 154. Pozostałe stacjonowały jeszcze na Helenowie.

– Rano wyjechały z al. Kraśnickiej, ale część z nich zjedzie z tras już do nowej zajezdni. W starej bazie zostanie na weekend jeszcze 35 – mówił nam w piątek Paweł Szymczyk, kierownik Zakładu Trolejbusowego w MPK Lublin.

W sobotę i niedzielę, gdy potrzeba w ruchu 45 trolejbusów, 14 wyjedzie w miasto z nowej bazy, a reszta z Helenowa. – W niedzielę wieczorem wszystkie zjadą na Majdan Tatarski. W poniedziałek wszystkie wyjadą już stąd – dodaje Szymczyk.

Przeprowadzka będzie skutkować likwidacją zjazdowej linii 951. Jej działanie polegało na tym, że trolejbusy wracające do zajezdni ze wszystkich pętli (poza tą na Węglinie) zbierały po drodze pasażerów, kończąc kurs przy rondzie Honorowych Krwiodawców.

Nowa linia zjazdowa 950 nie będzie już tworzyć takiej pajęczyny i jej jedyny wariant trasy wiedzie z ul. Zana (ZUS) przez Filaretów, Głęboką, Narutowicza, al. Piłsudskiego, Al. Zygmuntowskie, Fabryczną, Drogę Męczenników Majdanka, Dekutowskiego i Grygowej. – Na razie nie przewidujemy innych wariantów trasy – mówi Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.

Nowa zajezdnia kosztowała ponad 42 miliony złotych, jej budowę dofinansowała Unia Europejska. Budowa zaczęła się w czerwcu 2013 r. – Obiekt przystosowany jest do obsługi 100 trolejbusów oraz 25 pojazdów zaplecza technicznego – informuje Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – Obecnie lubelskie MPK posiada w swoim taborze 102 trolejbusy, codziennie do obsługi czternastu linii trolejbusowych wyjeżdża 76 wozów.

 zdecydowanej większości to nowe pojazdy zakupione z unijnych funduszy. Obecnie średni wiek taboru trolejbusowego wynosi 2 i pół roku.

W bazie przy ul. Grygowej pojazdy nie będą stać – jak na Helenowie – pod gołym niebem, ale pod dwiema dużymi wiatami. – Nowością jest system Vetra umożliwiający automatyczne sterowanie zwrotnicami na terenie zajezdni – dodaje Opasiak.

System sam przestawi wszystkie zwrotnice tak, by trolejbus dotarł na przypisane mu miejsce pod wiatą. – Projekt objął także m.in. budowę hali obsługowo-naprawczej z nowoczesną myjnią i lakiernią.

Przy al. Kraśnickiej nadal funkcjonować będzie punkt sprzedaży biletów i biura Zarządu Transportu Miejskiego. Umowa na dzierżawę pomieszczeń obowiązuje do końca roku i może być przedłużona, bo pierwszy etap budowy kompleksu biurowo-usługowego nie koliduje z budynkiem, w którym mieści się ZTM.

Gość
Butelka
Gość
(11) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (17 maja 2015 o 08:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Co do komentującego o tym kto ile wpłaca i ile dostaje. Takie dane są i w związku z tym, że są publiczne, to bardzo łatwo je uzyskać. Jednak trzeba mieć elementarną wiedzę, ale ponieważ skoro piszesz takie głupoty, to pewnie jej nie masz, więc Ci podpowiem. Szukaj kto jest płatnikiem netto do budżetu UE. Jeżeli nie znajdziesz tam Polski, tzn, że bilans jest dla niej korzystniejszy ..... Niestety wątpię, żebyś zrozumiał co napisałem powyżej, więc podaje dane: lata 2004 : 2013 - Polska wpłaciła: 33,3 mld EUR do kasy Unii, a w tych samych latach otrzymała 61,0 mld EUR. Czy uwierzysz, czy nie to już Twój problem, z którym będziesz się musiał zmierzyć na co dzień.
Rozwiń
Butelka
Butelka (16 maja 2015 o 09:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

A autobusy? Przeciez mpk nie ma samych trolejbusow. Dlaczego w tym artykule nie ma info o autobusach?

Bo w zasadzie MPK ma aby swoich trolejbusów i ok. 100 autobusów, z czego połowa to prawie 20 letnie. Reszta to pojazdy unijne jakie kupił ztm i oddał im w użytkowanie.

Rozwiń
Gość
Gość (16 maja 2015 o 07:40) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"Nowa zajezdnia kosztowała ponad 42 miliony złotych, jej budowę dofinansowała Unia Europejska." "zdecydowanej większości to nowe pojazdy zakupione z unijnych funduszy." A co to za europropaganda między wierszami??? Wałkowane jest ciągle ile unia nam "dokłada" - tak ciągle chętnie o tym piszecie gdzie się tylko da. Ale żeby zrobić rzetelne podsumowanie ile wpłacamy do kasy unii a ile dostajemy, to już jest zbyt trudne dla "rzetelnych" dziennikarzy. A co, jeśli okazałoby się, że jednak bilans nie wypada dla nas tak dobrze? Ciekawe dlaczego każdy boi się zrobić takie podliczenie, skoro rzekomo aż tak wiele z tej unii "dostajemy"?
Rozwiń
Gość
Gość (16 maja 2015 o 07:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A autobusy? Przeciez mpk nie ma samych trolejbusow. Dlaczego w tym artykule nie ma info o autobusach?
Rozwiń
Gość
Gość (16 maja 2015 o 01:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
To prawda - przegubowe trolino przewozily opony.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (11)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!