piątek, 20 października 2017 r.

Lublin

Walczymy o S17: Panie premierze łaskawy, byle do Warszawy

  Edytuj ten wpis
Dodano: 7 stycznia 2011, 15:47

 (Jacek Świerczyński)
(Jacek Świerczyński)

Do stolicy w dwie godziny samochodem? Zapomnijcie. Największa inwestycja drogowa w historii Lubelszczyzny coraz bardziej odjeżdża nam sprzed nosa. Teraz dalszy los tej drogi leży tylko w rękach premiera Tuska.

S17 wraz z obwodnicą Lublina: ta inwestycja była pewna, jak amen w pacierzu. Drogowcy, politycy samorządowi, przedstawiciele rządu zapewniali, że nic nie zagraża budowie tej drogi. – Nie wiem, skąd ta panika w Lublinie, przecież budowa wszystkich odcinków S17 nie jest zagrożona – zapewniał jeszcze na początku listopada Cezary Grabrczyk, minister infrastruktury.

2 925 574,3

Przypomnijmy, że 68-kilometrowy fragment drogi S17 wraz z obwodnicą Lublina podzielono na 5 odcinków, które miały być realizowane niemal jednocześnie. Według planów, budowa miała ruszyć w 2010 roku i zakończyć się w pierwszych miesiącach 2013 roku.

– Minister infrastruktury przedłożył do konsultacji społecznych projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015, w którym pozostała część inwestycji pn. "Budowa drogi S17 Kurów-Lublin–Piaski, odc. Kurów – w. Witosa” długości 53,7 km została wpisana jako inwestycja priorytetowa. Budowa może zostać rozpoczęta do 2013 roku.

Kontynuowanie prac uzależnione jest wyłącznie od pozyskania dodatkowych środków finansowych. Prognozowana wartość tej części projektu wynosi 2 925 574,3 zł – stwierdził Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu infrastruktury. Mówiąc krótko: był to koniec marzeń o szybkim rozpoczęciu budowy obwodnicy.

Z tych planów pewne jest tylko jedno: powstanie odcinek nr 5; od Węzła Witosa do początku obwodnicy Piask. Za 399 milionów złotych wykona go konsorcjum firm składające się z polskiego Budimeksu i hiszpańskiego Ferrovial Agroman

Wielka kasa wisi na włosku

Jeżeli nie zbudujemy do 2015 roku tej drogi, to koło nosa przejdzie nam ogromna unijna dotacja. – Cały odcinek ma kosztować blisko 3,5 miliarda złotych. Z tej olbrzymiej kwoty Unia ma pokryć 84 proc. wydatków kwalifikowanych, które w ogólnym koszcie budowy S17 wraz z obwodnicą Lublina opiewają na 3 miliardy 140 milionów złotych. W sumie, Lubelszczyzna może stracić 2 miliardy 620 milionów złotych unijnego wsparcia. A zatem warto walczyć… – mówi dobrze poinformowany specjalista.

Rzecz idzie zatem o miliard złotych, który jako wkład własny musi wyłożyć budżet państwa. Tych pieniędzy nie ma. Czy będą? W tej sytuacji wszystko zależy od premiera Tuska, bowiem po konsultacjach społecznych, które zakończyły się pod koniec grudnia, nasza S17 i obwodnica Lublina w dalszym ciągu są na liście rezerwowej.

Chodzi o przyszłość

Nie od dziś wiadoma, że drogi są jak krwioobieg państwa. Wiedzieli już o tym Rzymianie, budując w całym cesarstwie kamienne trakty. Ten drobny szczegół, w odniesieniu do Lubelszczyzny, od laty umyka rządzącym. – To skandal, że podkarpacki odcinek A4, na którym jest czterokrotnie mniejsze natężnie ruchu niż naszej S17, otrzymuje cztery miliardy, a dla nas nie ma nawet miliarda – mówi Grzegorz Dębiec, szef lubelskiego "Olimpu”. – Bez tej drogi na długie lata Lubelskie zostanie zepchnięte do III, a może nawet IV ligi polskiej ekonomii.
Taki scenariusz wywołał powszechny ruch sprzeciwu wobec marginalizacji Lubelszczyzny przez rząd Donalda Tuska.

Pikiety, billboardy i filmy

Kiedy kolejne prośby i kolejne pisma nie przynosiły efektu, przyszła kolej na zdecydowane działania. Stała się rzecz rzadko spotykana: przedsiębiorcy i związkowcy dogadali się, zawiązali Komitet Obrony Trasy S17 i postanowili zrobić pikietę przed siedzibą rządu w Warszawie. Termin: 18 stycznia godz. 12.

– Wybraliśmy dzień, kiedy obraduje rząd. Jeśli dowiemy się, że decyzja w sprawie dróg ma zapaść szybciej, to zmienimy termin – zapowiedział Marian Król, przewodniczący lubelskiej "Solidarności”.

– Nie dogonimy Polski i Europy bez tej inwestycji. Będziemy do końca walczyć o budowę tej drogi. Chcemy dostać to, co nam się słusznie należy. Musimy uzmysłowić rządzącym, że tej krótkiej kołdry nie można ciągle z nas ściągać – tłumaczy Dariusz Jodłowski z ZPPL "Lewiatan”.

Zawiedli nas

– Robię i zrobię wszystko, żeby ta droga powstała – deklarował wiele razy poseł Stanisław Żmijan (PO), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Również inni parlamentarzyści zapewniają, że oficjalnie i kuluarowo robią wszystko, by uratować drogową inwestycję. M. in. posłowie Jan Łopata (PSL), Magdalena Gąsior-Marek (PO), Beata Mazurek (PiS) dopytywali w Sejmie o losy S17. Wszyscy posłowie podpisali petycję do szefa rządu. Jednak przedsiębiorcy i związkowcy nie zaproszą posłów na pikietę w Warszawie. – Zawiedli nas – kwituje Jodłowski.

– Nikt nie zawiódł. Przypominam, że styl "lepperowski” mieliśmy w Polsce i przyniósł on marne rezultaty. Nasza szansa jest w zgodzie i wspólnym działaniu – ripostuje Jan Łopata. – Zostaliśmy oszukani przez ministra Grabarczyka, który niedawno w Kraśniku zapewniał, że S17 jest niezagrożona, ale nie dodał, że budowa planowana jest po 2013 r.

Łopata obawia się, że siła przebicia naszego regionu maleje, bo inni też walczą o swoje inwestycje. – Jest nadzieja na większy dopływ pieniędzy dla państwa, bo OFE nie będą zwiększać długu państwa, a PKB wzrośnie bardziej, niż zakładano. W tym upatruję szans i w ciągłych rozmowach z osobami decydującymi – mówi poseł.

Poskarżymy się

Pikieta to nie wszystko. – Szykujemy jeszcze inne niespodzianki dla rządzących – zapowiedział w miniony wtorek Marian Król. Już teraz w Warszawie stoi 19 billboardów broniących S17 z hasłami "17. Nie odcinaj Lubelszczyzny od Warszawy” i "17. Nie izoluj Lubelszczyzny od Europy”. Władze województwa przygotowały film reklamowy, w którym życzy "Pięknych chwil wszystkim, którzy wspierają budowę drogi S17”.

Marszałek województwa i prezydent Lublina napisali do Donalda Tuska i wszystkich ministrów oraz zagrozili skargą do Komisji Europejskiej. Mieszkańcy całego województwa oraz wiele organizacji zasypało Ministerstwa Infrastruktury i Finansów protestami w sprawie "siedemnastki”. Również Dziennik Wschodni aktywnie włączył się do akcji ratowania S17: założyliśmy stronę na Facebooku "Ratujmy obwodnicę Lublina”, zorganizowaliśmy akcję pisania kartek do ministra Grabarczyka i premiera Tuska. Los najważniejszej dla nas drogi leży już tylko w rękach tego ostatniego.

Decyzja ma zapaść do połowy stycznia. Czekamy z niecierpliwością.

Miało być tak pięknie

68-kilometrowy odcinek drogi od węzła Sielce (przed Kurowem od strony Warszawy) do początku obwodnicy Piask miał być wizytówką Lubelszczyzny. Miało tu powstać kilkadziesiąt wiaduktów i prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 40 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu.

Podczas prac miało zostać wyburzonych 350 budynków: 135 mieszkalnych, 174 gospodarcze, 39 altan działkowych, lecznica weterynaryjna i posterunek policji. Na razie lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydał na wykup nieruchomości 200 milionów złotych.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
GHD Straighteners NZ
GHD NZ
Beats By Dre Sale
(36) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

GHD Straighteners NZ
GHD Straighteners NZ (20 marca 2012 o 10:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
The importance [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/]GHD Straighteners NZ[/url] of English rests with the language being used in most countries [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/ghd-diamond-limited-edition-p-7.html]GHD Diamond[/url] in the world as a communicating tool.For example,a German and a [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/]GHD NZ[/url] Chinese can't speak opposite side's language, but they both know [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/ghd-boho-chic-limited-edition-p-6.html]GHD Boho Chic[/url] English.And then there is no problem between their language communication.We must know the importance and learn the language earnestly.The key to [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/ghd-gold-classic-styler-p-33.html]GHD Gold Classic Styler[/url] learn English well is to recite words.Words are the bricks of language building.Only keeping them in our mind,can we master them.To [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/]GHD Straighteners[/url]learn English well,we need to listen more English [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/new-ghd-black-styler-p-30.html]GHD IV Styler Sale[/url] broadcast and contact with more foreingers so that we can practise our listening comprehansion.Only in this way,can we study for the purpose of [url=http://www.ghdstraightener2nz.net/]GHD Sale NZ[/url] application.
Rozwiń
GHD NZ
GHD NZ (20 marca 2012 o 10:47) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Environmental [url=http://www.nzghd-hair.com/]GHD NZ[/url]problems are becoming more and more serious all over the world.[url=http://www.nzghd-hair.com/ghd-iconic-eras-new-wave-limited-edition-p-186.html]GHD New Wave[/url]For example,cars have made the air [url=http://www.nzghd-hair.com/ghd-diamond-limited-edition-p-183.html]GHD Diamond[/url]unhealthy for people to breathe and poisonous gas is given off by factories.Trees on the hills have been cut[url=http://www.nzghd-hair.com/]GHD Hair Straighteners[/url]down and waste water is being poured continuously into rivers.[url=http://www.nzghd-hair.com/ghd-iv-styler-p-185.html]GHD IV Styler[/url]Furthermore,wherever we go today,we can find rubbish carelessly disposed.Pollution is,in fact,threatening our existence.[url=http://www.nzghd-hair.com/]GHD Straighteners NZ[/url]The earth is our home and we have the duty to take care of it for ourselves and for our later generations.Fortunately,more and [url=http://www.nzghd-hair.com/ghd-gold-classic-styler-p-207.html]GHD Gold Classic Styler[/url]more people have realized these problems.Measures have been taken to cope with these problems by the[url=http://www.nzghd-hair.com/]GHD New Zealand[/url]government.
Rozwiń
Beats By Dre Sale
Beats By Dre Sale (15 marca 2012 o 13:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
hxy In the [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre UK[/url] developing countries great changes took place in [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre Sale[/url] life expectancy and infant mortality [url=http://www.drebeatssaleuk.com/pittsburgh-steelers-dr-dre-beats-studio-headpins-p-188.html]Cheap Beats By Dre[/url] in the period from 1960 to 1990. In 1960 life expectancy [url=http://www.drebeatssaleuk.com/ibeats-headphones-c-20.html]Monster Beats By Dr.Dre[/url] was very low, while infant mortality ws [url=http://www.drebeatssaleuk.com/diamond-beats-by-dre-limited-edition-studio-orange-p-167.html]Beats By Dre[/url] very high. However, in 1990 life expectancy increased, whereas [url=http://www.drebeatssaleuk.com/beats-by-dre-studio-c-21.html]Beats By Dre Studio[/url] infant mortality declined.There are many reasons for the changes, but [url=http://www.drebeatssaleuk.com/monster-lady-gaga-c-16.html]Monster Lady Gaga[/url] in general, they come down to three major ones. First, their living conditions were [url=http://www.drebeatssaleuk.com/beats-kobe-bryant-c-15.html]Beats Kobe Bryant[/url] improved. In the old days people in the developing countries suffered hunger [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre Sale UK[/url] were exposed
Rozwiń
Beats By Dre Sale uk
Beats By Dre Sale uk (13 marca 2012 o 09:31) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
In the [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre UK[/url] developing countries great changes took place in [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre Sale[/url] life expectancy and infant mortality [url=http://www.drebeatssaleuk.com/pittsburgh-steelers-dr-dre-beats-studio-headpins-p-188.html]Cheap Beats By Dre[/url] in the period from 1960 to 1990. In 1960 life expectancy [url=http://www.drebeatssaleuk.com/ibeats-headphones-c-20.html]Monster Beats By Dr.Dre[/url] was very low, while infant mortality ws [url=http://www.drebeatssaleuk.com/diamond-beats-by-dre-limited-edition-studio-orange-p-167.html]Beats By Dre[/url] very high. However, in 1990 life expectancy increased, whereas [url=http://www.drebeatssaleuk.com/beats-by-dre-studio-c-21.html]Beats By Dre Studio[/url] infant mortality declined.There are many reasons for the changes, but [url=http://www.drebeatssaleuk.com/monster-lady-gaga-c-16.html]Monster Lady Gaga[/url] in general, they come down to three major ones. First, their living conditions were [url=http://www.drebeatssaleuk.com/beats-kobe-bryant-c-15.html]Beats Kobe Bryant[/url] improved. In the old days people in the developing countries suffered hunger [url=http://www.drebeatssaleuk.com/]Beats By Dre Sale UK[/url] were exposed
Rozwiń
Christian Louboutin Irelan
Christian Louboutin Irelan (13 marca 2012 o 09:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
The Problem of [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/]Beats By Dre UK[/url] Human Population were less than 400 million people on earth.the [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/diddy-beats-by-dre-c-12.html]Diddy Beats By Dre[/url] recent thousand year 7000 million. The population explosion has caused [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/beats-kobe-bryant-c-15.html]Beats Kobe Bryant[/url] many problems. Generally, down to four major [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/]Dr Dre Beats Headohones[/url] ones.First,a lot of people can't the elements. Third, [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/]Beats By Dre Sale[/url] in underdeveloped countries from hunger food shortage,turn causes many there are not a lot of [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/beats-by-dre-studio-c-21.html]Beats By Dre Studio[/url] people are illiterate. Therefore, to [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/]Beats By Dre Sale UK[/url] eliminate these problems, human beings should take [url=http://www.beatsbydresaleuk.com/monster-lady-gaga-c-16.html]Monster Lady Gaga[/url] effective measures.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (36)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!