Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

15 grudnia 2006 r.
18:02
Edytuj ten wpis

Elektryczna pajęczyna

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 0 A A

Kiedyś trolejbusy były podstawą komunikacji miejskiej w Lublinie. W odróżnieniu od autobusów umiały wjechać pod górkę.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Ale gdyby nie wojna na Bliskim Wschodzie trakcji w naszym mieście już dawno by nie było. Teraz trolejbusy są jednym z symboli Lublina. I znów wracają do łask.

Trolejbusy zaczęły jeździć po Lublinie dokładnie 21 lipca 1953 roku, choć wszelkie uroczyste otwarcia ówczesna władza planowała na przypadającą 22 lipca rocznicę ogłoszenia manifestu lipcowego.
Skąd taki falstart?
Nie wiadomo. W każdym razie pierwsza linia - 15 - kursowała sprzed dworca PKP do ul. Nowotki (dziś ul. Radziszewskiego).

Teoretycznie dobre

Pętla znajdowała się w okolicach obecnego hotelu Unia. Cała linia miała 7 km długości. Teoretycznie obsługiwało ją osiem pojazdów. W praktyce jeździły trzy lub cztery, bo radzieckie wozy marki ITB, które trafiły do Lublina, były mocno wysłużone.
Przyjechały z Warszawy, a wcześniej kursowały w Moskwie. Psuły się bez opamiętania. Jeszcze w tym samym roku uruchomiono drugą linię nr 16, która z ul. Nowotki jeździła na skrzyżowanie ul. Kunickiego i Mickiewicza.
Lublin był siódmym miastem w Polsce, w którym pojawiły się trolejbusy. Zadebiutowały w Poznaniu w... 1930 roku i kursowały tam przez 40 lat. Przed Lublinem była też Warszawa, Olsztyn, Legnica, Gdynia i Wałbrzych. W ostatnich dwóch miastach - w odróżnieniu od Poznania - nie były tylko dziwacznym dodatkiem do autobusów.

Sieć

Elektryczna pajęczyna szybko oplotła Lublin. W 1959 roku dotarła do ul. Lubartowskiej.
Rok później pobiegła Lipową. W 1962 r. zawisła nad Sławinkiem, gdzie utworzono linię jednotorową, czyli taką, pod którą nie mogły równocześnie przejechać trajtki zmierzające w przeciwnych kierunkach. W 1963 r. trolejbusy dojeżdżały na LSM, dwa lata później do Fabryki Samochodów Ciężarowych. W 1967 r. dotarły na Majdanek.
- W tamtych czasach trolejbusy stanowiły podstawę transportu zbiorowego w naszym mieście - mówi Bohdan Turżański, prezes Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Powód? Trajtki były lepsze od autobusów, które w tamtych czasach były jeszcze słabo zaawansowane technologicznie i miały poważne problemy z wjazdem na wzniesienia. Pagórki dzielnicy Sławinek były dla nich wielkim wyzwaniem.
Pierwszym w miarę przyzwoitym autobusem okazał się kultowy "ogórek”. Miłośnicy trolejbusów mają do niego żal, bo jego sukcesy spowodowały zmierzch trajlusiów. Ostatnie dostawy czechosłowackich wozów dotarły do Lublina w latach 70. Wtedy zapadła decyzja o likwidacji komunikacji trolejbusowej.

Kasacja

W całym kraju na potęgę zaczęto zdejmować druty. W 1972 r. zniknęła trakcja prowadząca na Sławinek. Rok później trolejbusy przestały kursować po Warszawie. Zgodnie z harmonogramem, ostatnie trajtki miały być skasowane w Gdyni i Lublinie w 1982 r. Uratował je... konflikt na Bliskim Wschodzie.
W 1973 r. Syria i Egipt zaatakowały półwysep Synaj i Wzgórza Golan. Przed tą wojną za baryłkę ropy na światowych giełdach płacono trzy dolary. Przez konflikt cena wzrosła dziesięciokrotnie. Władza zdecydowała, że trolejbusy z Lublina jednak nie znikną.
Ale Lublin rozwijał się znacznie szybciej niż trakcja. Dlatego największe lubelskie dzielnice: Czuby i Czechów pozostały bez trolejbusów. Dopiero na początku lat. 90. nad ulicą rozwieszono nowe odcinki trakcji: nad ul. Wolską oraz nad al. Kraśnicką na odcinku prowadzącym na Węglin. A sześć lat temu trajlusie przeniosły się z ciasnej pętli przy ul. Lubartowskiej przed Dziecięcy Szpital Kliniczny.

Świetlana przyszłość

Dopiero teraz przez lubelskimi trolejbusami pojawiła się świetlana przyszłość. W ciągu kilku lat mają opanować kolejne wielkie dzielnice. Jesienią ruszyła budowa trakcji w dzielnicy Czuby. Prace postępują w zawrotnym tempie.
Za niespełna rok linia 153 przeniesie się na ul. Orkana. Druty zawisną nad Czechowem, a w centrum miasta powstanie wiele nowych połączeń. Skąd taki powrót do trolejbusów?
Bo tak jest taniej.
Sam trolejbus jest droższy od autobusu i trzeba jeszcze rozwiesić druty. Z drugiej strony Unia Europejska chętnie daje pieniądze na trolejbusy (na dymiące autobusy już nie).
Dziś trolejbusy można spotkać tylko w trzech polskich miastach. Najwięcej takich pojazdów, bo aż 80, ma ćwierćmilionowa Gdynia. W lubelskiej zajezdni stoi 65 wozów, z czego w codziennym użyciu jest około 40. Trzecim miastem, które nie pożegnało się jeszcze z trajtkami, są Tychy, które ten środek transportu zafundowały sobie dopiero 24 lata temu.

Będą nowe

Już wkrótce w Lublinie pojawi się fabrycznie nowy trolejbus. Ma on towarzyszyć ukończeniu budowy trakcji na Czubach. Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie to pojazd. O wszystkim zdecydują wyniki przetargu na dostawę wozu. W Polsce producent jest tylko jeden, dlatego nie jest wykluczone, że o zamówienie będzie starać się firma z zagranicy, np. czeska Skoda.
Najnowsze trolejbusy jeżdżące po Lublinie to samoróbki składane z autobusowych nadwozi jelcza oraz silników i podzespołów elektrycznych. W zajezdni najwięcej jest jelczy PR 110 - stoją tam 52 sztuki. Inne modele to zaledwie 13 sztuk. Schronienie w Lublinie znalazły trajtki ze zlikwidowanej linii Warszawa-Piaseczno oraz wozy kursujące niegdyś w Słupsku.

Pozostałe informacje

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]
ZDJĘCIA KIBICÓW
galeria

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]

Kibice przy Al. Zygmuntowskich tym razem mogli trochę narzekać na nudę. Ich pupile szybko rozstrzygnęli kolejny mecz i znowu wysoko pokonali rywali. Tym razem Orlen Oil Motor Lublin wygrał z Apatorem Toruń 53:37. Każdy kibic chciałby jednak mieć takie powody do narzekania. Sprawdźcie, jak w piątkowy wieczór wyglądały trybuny.

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]

Orlen Oil Motor Lublin się nie zatrzymuje. Choć show na torze Best Auto przy Alejach Zygmuntowskich skradł w piątkowy wieczór Emil Sajfutdinow, to jego występ dla kibiców gości był tym z cyklu na otarcie łez. Lubelskie „Koziołki” wygrały 53:37, a goście na 15. gonitw byli górą w zaledwie dwóch.

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]
RELACJA NA ŻYWO
galeria

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium