Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

25 czerwca 2010 r.
17:13
Edytuj ten wpis

Lotnisko w Świdniku: Kiedy w końcu odlecimy w świat?

0 34 A A

Lotnisko-Świdnik: Od dziesięciu lat czekamy na lotnisko dla Lubelszczyzny. I wciąż coś nam przeszkadza.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Najpierw były kilkuletnie "targi” z konkurencyjną Niedźwiadą, problem z susłami perełkowanymi, potem na drodze stanął las, miny, gaz, cmentarz… Kiedy zdawało się, że lotnisko wychodzi na prostą i budowa ruszy już w lipcu, do głosu doszli okoliczni mieszkańcy. Zaskarżyli lotnisko do generalnego dyrektora ochrony środowiska. Właśnie ruszyła biurokratyczna machina. Jak długo będzie się toczyć?

O lotnisku dla Lubelszczyzny zrobiło się głośno pod koniec lat 90. Podczas prac nad przygotowaniem Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego w 1999 roku nie było wątpliwości: lotnisko jest priorytetową inwestycją. Natychmiast powstało pytanie: Gdzie ma być ono usytuowane? Wybór był między Niedźwiadą, Niemcami i Świdnikiem.

Zdecydowano, że najlepsza będzie Niedźwiada. Uzasadnienie: brak w pobliżu zabudowań mieszkalnych, brak przeciwwskazań ekologicznych, duży ok. 600 ha obszar nieużytków. Uwadze ekspertów nie uszły jednak mankamenty tej lokalizacji: przede wszystkim brak połączeń komunikacyjnych (drogowych i kolejowych) z Lublinem.

Lotnisko w Świdniku czy Niedźwiadzie?

W Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego znalazł się stosowny zapis o budowie międzynarodowego lotniska, którego lokalizację przewidziano na terenie gminy Niedźwiada i Ostrówek. A także drugi zapis o dostosowaniu lotniska sportowego w Świdniku do usług transportu lotniczego w systemie general aviation (tzw. lotnictwo ogólne, ruch lotniczy nierozkładowy, obsługa prywatnych samolotów). Krótko mówiąc, wskazanie na Niedźwiadę jako miejsce pod potencjalny regionalny port lotniczy i zielone światło dla rozwoju portu w Świdniku.
Zaczął się wyścig o lotnisko.

Pierwszy był Świdnik

Już w grudniu 1999 roku powstała Spółka Port Lotniczy Lublin SA, która na bazie istniejącej infrastruktury w Świdniku, miała wybudować pasażerski port lotniczy obsługujący małe samoloty do 60 osób. Akcjonariuszami spółki zostały lubelskie samorządy, m.in. miasto Lublin i Świdnik, województwo, a także lokalni przedsiębiorcy. Jednak pierwsze lata działalności nie przyniosły efektów. Z prostej przyczyny: kasa spółki była pusta, a tereny potrzebne pod płytę lotniska zastawione w banku. W 2005 roku rozpoczęły się intensywne poszukiwania prywatnego inwestora, który zechciałby wyłożyć gotówkę na budowę lotniska.

Niedźwiada: Złote piaski Lubelszczyzny

Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy Lublin Niedźwiada SA powstała w grudniu 2004 r. Jej akcjonariuszami zostało 25 samorządów Lubelszczyzny: największym województwo lubelskie, następnie powiat lubartowski i miasto Lubartów, powiat radzyński i gmina Ostrówek. Spółka miała wybudować regionalny port lotniczy typu low-cost. Miałoby ono obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach średniego i krótkiego zasięgu oraz krajowe o dużym i średnim natężeniu ruchu. Największym atutem lotniska miała być obsługa samolotów tanich linii lotniczych, które mogłyby startować z pasa dł. 2800 m.

Pod koniec 2005 roku sejmik województwa wyraził zgodę na nabycie przez województwo działek w gminach Niedźwiada i Ostrówek pod budowę portu lotniczego. W 2006 roku na ich wykup przeznaczono 5 000 000 zł. Za 1 ha nieużytków płacono ok. 15 tys. zł. Wszystkie działania związane z budową lotniska w Niedźwiedzie łącznie z wykupem gruntów, pochłonęły od 2000 do końca 2006 roku ok. 5 000 000 zł.

Są pieniądze na lotnisko! Jednak Świdnik?

Kiedy wydawało się, że lotnisko w Niedźwiedzie jest przesądzone, powrócił temat Świdnika. W listopadzie 2006 roku ówczesny prezydent Lublina Andrzej Pruszkowski zapłacił Bankowi PEKAO SA 12 850 000 zł za 123 ha gruntów pod budowę płyty lotniska w Świdniku. Środki pochodziły z Kontraktu Wojewódzkiego dla Lubelszczyzny: na modernizację i rozbudowę Portu Lotniczego w Świdniku przeznaczono w nim 14 000 000 zł. – To milowy krok do lotniska w Świdniku! – nie krył euforii Karol Ścibior, ówczesny prezes spółki.

Kilkanaście dni później, po wygranej w wyborach samorządowych PiS i PO stało się jasne, że to Świdnik, a nie Niedźwiada będą forsowane przez nowe władze województwa. – Nie ukrywamy, że priorytetem jest budowa lotniska w Świdniku. Przemawia za tym wiele argumentów. W interesie regionu jest, by lotnisku było w dogodnym miejscu, niedaleko Lublina – tłumaczył Krzysztof Grabczuk, ówczesny członek zarządu województwa.

W ślad za rozmowami poszły pierwsze decyzje: pod koniec grudnia zarząd województwa wstrzymał wywłaszczenia gruntów pod lotnisko w Niedźwiedzie.

Lecimy na Świdnik!

Zmiana zarządu województwa z PSL-owskiego na POPIS-owy zaowocowała na początku 2007 roku decyzją: budujemy lotnisko w Świdniku. Raz na zawsze ucięto dyskusje, czy port lotniczy nie powinien zostać ulokowany w odległej o 40 km od Lublina Niedźwiadzie. – Lotnisko powstanie w Świdniku i to jak najszybciej – zapowiedział Jarosław Zdrojkowski, ówczesny marszałek województwa.

Inwestycję w Świdniku wpisano do Regionalnego Programu Operacyjnego zapewniając jej finansowanie (ok. 25 000 000 euro). Ale decyzja to za mało, żeby mogło powstać lotnisko w Świdniku. Okazało się, że obszar, na którym miałby powstać port, chroniony jest unijnym programem Natura 2000, ponieważ zamieszkuje go unikatowa kolonia susła perełkowanego. Na nic zdały się rozmowy władz portu z przedstawicielami Komisji Europejskiej.

– Przesuwamy lotnisko w stronę lasu Wilcze Doły. Tym samym unikniemy kolizji z programem Natura 2000, który może zablokować budowę lotniska na lata – zdecydował Grzegorz Muszyński, nowy prezes Portu Lotniczego Lublin.

To oznaczało przesunięcie pasa o ok. 1 km w kierunku lasu Wilcze Doły i wycięcie ok. 100 ha lasu. A wcześniej jego rozminowanie, bo okazało się, że na tym terenie zostało po wojnie sporo niewybuchów.

Jak latawiec

Władze portu ogłosiły konkurs na projekt lotniska. W sierpniu 2008 roku wygrało go polsko-hiszpańskie konsorcjum skupiające firmy Sener, Are i Polconsult.

– Lotnia, wydęty latawiec albo latające skrzydło, taki niepowtarzalny kształt będzie miało lotnisko w Świdniku – zapowiedział Grzegorz Stiasny z firmy Are.

Zgodnie z projektem, lotnisko zajmie powierzchnię 200 ha. Ogrodzenie będzie się ciągnęło 10 km, a pas startowy będzie miał długość 2520 m. Do środka terminala wjedziemy szynobusem, który do Świdnika przywiezie nas z dworca PKP w Lublinie. W głównej hali odlotów znajdzie się 9 stanowisk odprawy w klasie ekonomicznej, 2 w klasie biznes oraz 1 stanowisko automatycznej odprawy bagażowej. Na drugi poziom terminala, tzw. antresolę będą prowadzić ruchome schody i przeszklona winda. Tu znajdzie się restauracja, z której będzie rozciągał się widok na płytę lotniska, a także barek, z którego będziemy mogli oglądać przylatujące osoby. Jak zapowiadają architekci, terminal będzie przestronny i nowoczesny.

Ostateczny projekt lotniska był gotowy w kwietniu 2009 roku. Kosztował wraz z nadzorem autorskim prawie 13 000 000 zł.

Domy na pasie

Przed władzami portu stanęły kolejne wyzwania. Okazało się, że na przesuniętym w stronę lasu pasie startowym stoi kilkanaście domów, w tym całkiem nowe. Ruszyły negocjacje z właścicielami gruntów na których miałoby powstać lotnisko. Do wykupienia było ponad 200 działek z kilkudziesięcioma zabudowaniami. Gdy ruszyły wyceny, nie obyło się bez protestów i awantur. – Takie inwestycje zawsze powstają na ludzkiej krzywdzie – skwitował na kolejnym burzliwym spotkaniu z właścicielami działek wicemarszałek Jacek Sobczak.

Do dziś udało się wykupić 96 proc. nieruchomości potrzebnych pod budowę lotniska: łącznie ok. 90 ha za kwotę ok. 46 000 000 zł. Z 8 właścicielami nie udało się dogadać. Czekają ich wywłaszczenia.
Kolejny problem: gaz ziemny. Okazało się, że pod planowanym pasem startowym lotniska biegną dwie gazowe rury, a kilkaset metrów dalej wydobywany jest gaz. – Przełożymy rury gazowe, a odwierty nie kolidują z lotniskiem – podsumował krótko prezes Muszyński.

Port Lotniczy Lublin - Nagrodzeni za wysiłki

Problemem dla portu nie był też cmentarz wojenny ulokowany tuż przy planowanym pasie startowym. Szczątki żołnierzy ekshumowano, a cmentarz przeniesiono do Świdnika. To kosztowało spółkę kolejnych 150 000 zł.

W czerwcu ubiegłego roku akcjonariusze spółki uznali, że władze portu świetnie sobie radzą i przyznali im sowite nagrody: 45 600 zł otrzymał prezes Grzegorz Muszyński, a 33 500 zł wiceprezes Dariusz Krzowski. – Te nagrody zdecydowanie się im należały – nie miał wątpliwości wicemarszałek Sobczak. – Zarząd wykonał w 2008 roku nadludzką pracę. Trzeba nagradzać ludzi za bieżące wysiłki, a nie za końcowy efekt.

To poruszyło nie tylko przeciwników Świdnika. – Niech najpierw wybudują lotnisko, a potem się nagradzają – pojawiły się oburzone głosy.

Logo lotniska w Świdniku: Bocian z cieniem

Tymczasem, spółka nie próżnowała. Rozpisała przetargi na poszczególne etapy inwestycji. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że budowa lotniska ma kosztować ok. 300 000 000 zł. Ale na tym może się nie skończyć. – Ostateczną kwotę poznamy po rozstrzygnięciu wszystkich postępowań przetargowych – mówił prezes Muszyński.

Spółka ogłosiła też konkurs na znak graficzny dla lotniska. Do głosowania, za pośrednictwem lubelskich mediów, zaprosiła mieszkańców Lubelszczyzny. Wygrał projekt Krzysztofa Rychtera z Warszawy: bocian podrywający się do lotu, rzucający cień na pas startowy. Logo kosztowało 20 000 zł. Kolejne 22 000 zł pochłoną projekty blankietów firmowych, wizytówek, pieczątek, a wreszcie oznakowanie budynków i ubiory dla pracowników lotniska.

Był projekt i logo, a wciąż brakowało najważniejszych dokumentów: decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę. Bez nich żadne prace nie mogły ruszyć.

Lotnisko w Świdniku: Jest decyzja środowiskowa!

Pół roku czekania i uzupełniania dokumentów i wreszcie 20 maja decyzja środowiskowa trafia do Portu Lotniczego Lublin. Na konferencji prasowej władze portu, województwa i lubelscy parlamentarzyści na czele z Januszem Palikotem obwieścili sukces. – Na ten moment czekaliśmy bardzo wiele lat, prowadząc batalię o lotnisko – mówił marszałek Krzysztof Grabczuk.

Już następnego dnia władze portu wystąpiły do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę. – Latem wejdziemy na plac budowy. Będziemy równolegle prowadzić wycinkę lasu i prace ziemne – zapowiadał wicemarszałek Sobczak.

Ale już wiadomo, że budowa nie ruszy latem. Wszystko przez odwołania od decyzji środowiskowej, które wpłynęły do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Było ich aż 54! – Jedno odwołanie złożyło stowarzyszenie, resztę osoby fizyczne z obszaru oddziaływania lotniska – poinformowała Aleksandra Woźniak-Figurska z RDOŚ.

Są też odwołania

Odwołania zostały w minioną środę zawiezione do Warszawy, gdzie rozpatrzy je generalny dyrektor ochrony środowiska. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego ma na to 30 dni.

Jeśli GDOŚ podtrzyma decyzję RDOŚ, wtedy będzie musiał minąć kolejny miesiąc, by się ona uprawomocniła. Strony będą ją mogły jeszcze zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a ostatecznie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. GDOŚ może też uchylić decyzję RDOŚ w całości lub części i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez RDOŚ w Lublinie. A to oznacza, że wszystkie procedury musiałyby ruszyć od początku.

Bez prawomocnej decyzji środowiskowej wojewoda nie może wydać pozwolenia na budowę. W Porcie Lotniczym Lublin nikt już nie wspomina o rozpoczęciu budowy latem.

Piotr Jankowski, rzecznik PLL: Liczymy, że budowę zaczniemy w tym roku.

Komentarze 34

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
lublin rules / 7 października 2010 o 23:32
do kogos kto mowil, ze nowoczesne lotniska sa 50km od miasta - nic nie wiesz. w latach 70tych tak budowano, a teraz promuje sie male lotniska ale blisko miasta.

popatrz na przyklad malpensy we wloszech by lepiej zrozumiec temat.

modlin jest nieporozumieniem oczywiscie,bo lotnisko powinno powstac z drugiej strony wawy, maks 10 km od wawy.


w lublinie, nie wiem o co chodzi, ale lepiej by bylo w swidniku, i gdzies blisko miasta. niedzwiadki to jest tak daleko, ze juz chyba predzej do wawy bym latal. lotnisko, szczegolnie male, musi byc obslugiwane przez taksowki i podmiejsckie autobusy. koszt podrozy to tez koszt.

bydgoski przyklad jest dobry... lublin czeka podobna przyszlosc oczywiscie, choc moze ktos sie skusi na te starowke i oczywiscie srodowkisko akademickie. bydgoszcz to jednak straszne zadupie, nie ma nawet uniwestytetu. ogolnie jednak lotnisko, moze mniejsze i tansze, i szybciej budowane sie przyda.
do kogos kto mowil, ze nowoczesne lotniska sa 50km od miasta - nic nie wiesz. w latach 70tych tak budowano, a teraz promuje sie male lotniska ale blisko miasta.

popatrz na przyklad malpensy we wloszech by lepiej zrozumiec temat.

modlin jest nieporozumieniem oczywiscie,bo lotnisko powinno powstac z drugiej strony wawy, maks 10 km od wawy.


w lublinie, nie wiem o co chodzi, ale lepiej by bylo w swidniku, i gdzies blisko miasta. niedzwiadki to jest tak daleko, ze juz chyba predzej do wawy bym la... rozwiń
Avatar
Etherel / 1 września 2010 o 19:09
[url="http://www.itvl.pl/news/lotnisko-w-swidniku-juz-w-lipcu-2012"]Tu możecie zobaczyć wywiad o lotnisku w Świdniku z Jackiem Sobczakiem, członkiem Zarządu Województwa Lubelskiego i Przewodniczącym Rady Nadzorczej Port Lotniczy Lublin.[/url]
Avatar
:) / 31 sierpnia 2010 o 20:53
i cisza
Avatar
psyhiatra / 10 lipca 2010 o 18:33
zaxczgc napisał:
Bardzo dobrze że się opóźnia. To najgorsza lokalizacja jaka była możliwa. Żadnych możliwości rozbudowy w przyszłości


Czy Ty sam rozumiesz to co piszesz?. Jeżeli tak to żal mi Ciebie. Jeżeli nie to nie martw się, można to leczyć.
Avatar
passanger / 10 lipca 2010 o 18:30
kika napisał:
Krzyk o Niedzwiade to był nie krzyk o lotnisko a o grunty ktore wykupili PSL-owcy dzialacze wietrzac szybki zarobek a tutaj d....ka z teg wyszla....


I teraz jeszcze nie mogą się z tym pogodzić próbując blokować budowę w Świdniku??
Avatar
lokalny patriota / 10 lipca 2010 o 18:27
Za blokowanie budowy podziękujmy wszyscy PSL'owi. Już przy najbliższych wyborach samorządowych i parlamentarnych. Może ludzie wreszcie przejżą na oczy i odsuną od władzy tą grupę.
Avatar
for / 5 lipca 2010 o 10:35
jon napisał:
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.

Szkoda tylko że tak mało ludzi to rozumie'

Szkoda tylko że tak mało ludzi to rozumie' rozwiń
Avatar
~gość~ / 5 lipca 2010 o 10:19
jon napisał:
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.

Też widziałem samolocik super i w 100/ popieram to co piszesz! POZDRAWIAM!!!!

Też widziałem samolocik super i w 100/ popieram to co piszesz! POZDRAWIAM!!!! rozwiń
Avatar
jon / 5 lipca 2010 o 08:36
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przyle... rozwiń
Avatar
ktosik / 28 czerwca 2010 o 11:13
mrk napisał:
"PO co lotnisko w Lublinie? Przecież i tak będzie deficytowe i LUbelscy POdatnicy będą musieli do niego dopłacać. W POdobnej wielkości Bydgoszczy jest to samo. Lata tylko jedna linia. Jak odwołują lot, to następny masz za 2 dni. Samorząd musi dopłacać taniej linii by chciała latać bo bez dopłat grozi wyniesieniem się."

Jak mnie złości to uwydatnianie "PO". To takie podniecające?
A zastanawiałeś się kiedyś człowieku, że z lotniska będzie korzystać Agusta, może zwiększy produkcję cześci? Ile towarów można wyeksportować drogą lotniczą w krótkim czasie? Po co wracać z Warszawy samochodem czy koleją, jak samolot mógłby po międzylądowaniu w Wawie przylecieć do Świdnika?

Lotnisko jest po to potrzebne, żebyśmy się nie cofali w rozwoju w stosunku do całej Polski.
Tyle się mówi, że Rzeszów to, ktoś tam tamto, a u Nas wiecznie źle! Rusza w gąszczu zawiłości biurowych obwodnica, źle. Brak obwodnicy, źle. Lotnisko cokolwiek ruszyło, źle. Brak lotniska, źle. Czy Wam się da dogodzić?

Aha, ekspresówka z Lublina do Wawy, czyli około 170 km do Zakrętu to według obecnych stawek wahających się w granicach 10-30 milionów złotych za kilometr (w zależności od specyfikacji terenu i ilości obiektów inżynierskich), to lekko licząc 1,7-5,1 miliarda złotych. Koszt lotniska w Świdniku wzrośnie ponad 300 milionów, ale pewnie nie na tyle, żeby się nie opłacało.
Poza tym zobaczcie, że w mazowieckim nie spieszą się na wyprowadzenie ekspresówki w kierunku Lublina. To w Lublinie robi się więcej, żeby coś ruszyło, zarówno z DK 17, jaki DK 19.



Agusta korzystac nie bedzie z jednego powodu. Nawet w decyzji administracyjnej nie ma zgody na cargo. Czytać, czytać, uczyć się trochę, liznać trochę faktów, a później dopiero pisać, a nie odwrotnie.



Agusta korzystac nie bedzie z jednego powodu. Nawet w decyzji administracyjnej nie ma zgody na cargo. Czytać, czytać, uczyć się trochę, liznać trochę faktów, a później dopiero pisać, a nie odwrotnie. rozwiń
Avatar
lublin rules / 7 października 2010 o 23:32
do kogos kto mowil, ze nowoczesne lotniska sa 50km od miasta - nic nie wiesz. w latach 70tych tak budowano, a teraz promuje sie male lotniska ale blisko miasta.

popatrz na przyklad malpensy we wloszech by lepiej zrozumiec temat.

modlin jest nieporozumieniem oczywiscie,bo lotnisko powinno powstac z drugiej strony wawy, maks 10 km od wawy.


w lublinie, nie wiem o co chodzi, ale lepiej by bylo w swidniku, i gdzies blisko miasta. niedzwiadki to jest tak daleko, ze juz chyba predzej do wawy bym latal. lotnisko, szczegolnie male, musi byc obslugiwane przez taksowki i podmiejsckie autobusy. koszt podrozy to tez koszt.

bydgoski przyklad jest dobry... lublin czeka podobna przyszlosc oczywiscie, choc moze ktos sie skusi na te starowke i oczywiscie srodowkisko akademickie. bydgoszcz to jednak straszne zadupie, nie ma nawet uniwestytetu. ogolnie jednak lotnisko, moze mniejsze i tansze, i szybciej budowane sie przyda.
do kogos kto mowil, ze nowoczesne lotniska sa 50km od miasta - nic nie wiesz. w latach 70tych tak budowano, a teraz promuje sie male lotniska ale blisko miasta.

popatrz na przyklad malpensy we wloszech by lepiej zrozumiec temat.

modlin jest nieporozumieniem oczywiscie,bo lotnisko powinno powstac z drugiej strony wawy, maks 10 km od wawy.


w lublinie, nie wiem o co chodzi, ale lepiej by bylo w swidniku, i gdzies blisko miasta. niedzwiadki to jest tak daleko, ze juz chyba predzej do wawy bym la... rozwiń
Avatar
Etherel / 1 września 2010 o 19:09
[url="http://www.itvl.pl/news/lotnisko-w-swidniku-juz-w-lipcu-2012"]Tu możecie zobaczyć wywiad o lotnisku w Świdniku z Jackiem Sobczakiem, członkiem Zarządu Województwa Lubelskiego i Przewodniczącym Rady Nadzorczej Port Lotniczy Lublin.[/url]
Avatar
:) / 31 sierpnia 2010 o 20:53
i cisza
Avatar
psyhiatra / 10 lipca 2010 o 18:33
zaxczgc napisał:
Bardzo dobrze że się opóźnia. To najgorsza lokalizacja jaka była możliwa. Żadnych możliwości rozbudowy w przyszłości


Czy Ty sam rozumiesz to co piszesz?. Jeżeli tak to żal mi Ciebie. Jeżeli nie to nie martw się, można to leczyć.
Avatar
passanger / 10 lipca 2010 o 18:30
kika napisał:
Krzyk o Niedzwiade to był nie krzyk o lotnisko a o grunty ktore wykupili PSL-owcy dzialacze wietrzac szybki zarobek a tutaj d....ka z teg wyszla....


I teraz jeszcze nie mogą się z tym pogodzić próbując blokować budowę w Świdniku??
Avatar
lokalny patriota / 10 lipca 2010 o 18:27
Za blokowanie budowy podziękujmy wszyscy PSL'owi. Już przy najbliższych wyborach samorządowych i parlamentarnych. Może ludzie wreszcie przejżą na oczy i odsuną od władzy tą grupę.
Avatar
for / 5 lipca 2010 o 10:35
jon napisał:
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.

Szkoda tylko że tak mało ludzi to rozumie'

Szkoda tylko że tak mało ludzi to rozumie' rozwiń
Avatar
~gość~ / 5 lipca 2010 o 10:19
jon napisał:
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.

Też widziałem samolocik super i w 100/ popieram to co piszesz! POZDRAWIAM!!!!

Też widziałem samolocik super i w 100/ popieram to co piszesz! POZDRAWIAM!!!! rozwiń
Avatar
jon / 5 lipca 2010 o 08:36
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przylecieć i robić interesy. Nieco większy samolot też mógłby tu lądować. Owszem co nieco trzeba by zmodernizować i unowocześnić . Czy takie lotnisko nie wystarczyłoby na potrzeby Lubelszczyzny ? Do Chicago ze Świdnika nie odleci żaden samolot . Teraz jest za późno na zmiany, a determinacja władz lokalnych ogromna. Szkoda jednak, że do tej wizji budowy portu lotniczego giganta społeczeństwo Lubelszczyzny będzie musiało dopłacać. A przecież można by wykorzystać obecne lotnisko i za kilkanaście lat, przy dobrej koniunkturze budować większe w Niedźwiadzie.
W sobotę w świdniku na lotnisku , byłem świadkiem startu dwusilnikowego samolotu , Beech Super King air 200. Jest to samolot z napędem turbośmigłowym, zabiera 13 pasażerów, prędkość maksymalna ok. 500 km, pułap ponad 10 km, a zasięg 3300 km. Czyli może latać po całej Europie.
Żeby wylądował w Świdniku, nie potrzeba jak widać pasa startowego o długości 2,6 km, wyrąbywania 150 ha lasu, budowy futurystycznego terminala, linii kolejowej, dróg dojazdowych i przemeblowania infrastruktury miasta . każdy biznesman europejski może tu przyle... rozwiń
Avatar
ktosik / 28 czerwca 2010 o 11:13
mrk napisał:
"PO co lotnisko w Lublinie? Przecież i tak będzie deficytowe i LUbelscy POdatnicy będą musieli do niego dopłacać. W POdobnej wielkości Bydgoszczy jest to samo. Lata tylko jedna linia. Jak odwołują lot, to następny masz za 2 dni. Samorząd musi dopłacać taniej linii by chciała latać bo bez dopłat grozi wyniesieniem się."

Jak mnie złości to uwydatnianie "PO". To takie podniecające?
A zastanawiałeś się kiedyś człowieku, że z lotniska będzie korzystać Agusta, może zwiększy produkcję cześci? Ile towarów można wyeksportować drogą lotniczą w krótkim czasie? Po co wracać z Warszawy samochodem czy koleją, jak samolot mógłby po międzylądowaniu w Wawie przylecieć do Świdnika?

Lotnisko jest po to potrzebne, żebyśmy się nie cofali w rozwoju w stosunku do całej Polski.
Tyle się mówi, że Rzeszów to, ktoś tam tamto, a u Nas wiecznie źle! Rusza w gąszczu zawiłości biurowych obwodnica, źle. Brak obwodnicy, źle. Lotnisko cokolwiek ruszyło, źle. Brak lotniska, źle. Czy Wam się da dogodzić?

Aha, ekspresówka z Lublina do Wawy, czyli około 170 km do Zakrętu to według obecnych stawek wahających się w granicach 10-30 milionów złotych za kilometr (w zależności od specyfikacji terenu i ilości obiektów inżynierskich), to lekko licząc 1,7-5,1 miliarda złotych. Koszt lotniska w Świdniku wzrośnie ponad 300 milionów, ale pewnie nie na tyle, żeby się nie opłacało.
Poza tym zobaczcie, że w mazowieckim nie spieszą się na wyprowadzenie ekspresówki w kierunku Lublina. To w Lublinie robi się więcej, żeby coś ruszyło, zarówno z DK 17, jaki DK 19.



Agusta korzystac nie bedzie z jednego powodu. Nawet w decyzji administracyjnej nie ma zgody na cargo. Czytać, czytać, uczyć się trochę, liznać trochę faktów, a później dopiero pisać, a nie odwrotnie.



Agusta korzystac nie bedzie z jednego powodu. Nawet w decyzji administracyjnej nie ma zgody na cargo. Czytać, czytać, uczyć się trochę, liznać trochę faktów, a później dopiero pisać, a nie odwrotnie. rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 34

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

"Żadnych pouczeń, tylko mandaty". Policjanci ukarani za nadgorliwość

"Żadnych pouczeń, tylko mandaty". Policjanci ukarani za nadgorliwość 16 12

Zakończyły się postępowania dyscyplinarne wobec dwóch funkcjonariuszy z puławskiej komendy, którzy w kwietniu tego roku zabronili swoim podwładnym stosowania pouczeń. Kazali wlepiać kierowcom mandaty. Szef miejscowej drogówki oraz zastępca komendanta otrzymali „ostrzeżenia o niepełnej przydatności do służby”.

Tłumy na spotkaniu z Lechem Wałęsą w Puławach. Przyszli też jego przeciwnicy
galeria
film

Tłumy na spotkaniu z Lechem Wałęsą w Puławach. Przyszli też jego przeciwnicy 96 38

Sala konferencyjna Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Puławach w poniedziałek pękała w szwach. Na spotkanie Klubu Obywatelskiego z Lechem Wałęsą przyszli głównie sympatycy opozycji. Były prezydent zachęcał do organizowania się, żeby "demokratycznie" zmienić rząd

Azoty II Puławy – Gloria Katowice 39:35. Zostali mistrzem grupy

Azoty II Puławy – Gloria Katowice 39:35. Zostali mistrzem grupy 5 0

II LIGA PIŁKARZY RĘCZNYCH Na zakończenie rozgrywek rezerwy Azotów Puławy pokonały Glorię Katowice i zakończyły sezon na pierwszym miejscu w swojej grupie

Paraliż szpitala przy al. Kraśnickiej. Pielęgniarki nie przyszły do pracy, do pomocy ściągano studentki

Paraliż szpitala przy al. Kraśnickiej. Pielęgniarki nie przyszły do pracy, do pomocy ściągano studentki 221 42

Nie było przyjęć na zaplanowane zbiegi, zawieszono planowe operacje, a karetki nie dowoziły nagłych przypadków – tak w poniedziałek wyglądała sytuacja w szpitalu przy Kraśnickiej w Lublinie. Ok. 150 pielęgniarek poszło na zwolnienia lekarskie. Jedni mówią o epidemii, drudzy o sporze płacowym z dyrekcją

Ceny paliw ostro w górę.  Przez "premię strachu"?

Ceny paliw ostro w górę. Przez "premię strachu"? 42 6

Przez rok ceny ropy Brent wzrosły o 61 proc., a benzyna 95 z PKN Orlen podrożała o 11 proc. – poinformował członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen Zbigniew Leszczyński

Biała Podlaska: Główny budynek muzeum będzie zamknięty

Biała Podlaska: Główny budynek muzeum będzie zamknięty 0 1

Na początku wakacji Muzeum Południowego Podlasia zamknie swój budynek główny. Ma to związek z remontem

Miasto unieważniło ważny przetarg. Ta decyzja dotyczy 40 tys. mieszkańców Lublina

Miasto unieważniło ważny przetarg. Ta decyzja dotyczy 40 tys. mieszkańców Lublina 2 6

Prawie 40 tys. osób dotyczy poniedziałkowa decyzja Urzędu Miasta, który unieważnił przetarg na odbiór śmieci od mieszkańców Czubów Północnych, Węglina Północnego i Węglina Południowego. Ratusz odrzucił ofertę jedynej firmy gotowej obsługiwać te dzielnice. Umowa z obecnym wykonawcą usługi wygasa 30 czerwca

Odebrał sobie życie na znak protestu. Uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Zygielbojma

Odebrał sobie życie na znak protestu. Uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Zygielbojma 16 5

Towarzystwo Jana Karskiego i Urząd Miasta Chełm uroczyście uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Mordechaja Zygielbojma.

Czarne płyty w dobrej formie. Zaoszczędzą 60 tys. zł

Czarne płyty w dobrej formie. Zaoszczędzą 60 tys. zł 1 0

Prawie 60 tys. zł oszczędzi na remoncie Sąd Apelacyjny dzięki użyciu rozbiórkowego materiału

Cofał śmieciarką, potrącił rowerzystkę
galeria

Cofał śmieciarką, potrącił rowerzystkę 0 2

22-letnia rowerzystka trafiła do szpitala po tym, jak potrąciła ją śmieciarka.

Ukradli z kapliczki figurkę Matki Boskiej. "To była dziwna kradzież"

Ukradli z kapliczki figurkę Matki Boskiej. "To była dziwna kradzież" 14 3

We wsi Mateuszowo (gm. Dubienka) z kapliczki wystawionej na prywatnej posesji zniknęła figurka Matki Boskiej. Zbulwersowani mieszkańcy wciąż mają nadzieję, że złodziej się opamięta i zwróci to, co było ważne dla całej społeczności

Nowa droga połączy wschodnią część miasta z ekspresówką

Nowa droga połączy wschodnią część miasta z ekspresówką 4 4

Lada dzień rozpocznie się budowa ul. Kusocińskiego. Miasto podpisało właśnie umowę z wykonawcą -Przedsiębiorstwem Robót Drogowych z Lublina. Prace przy nowej drodze liczącej blisko 2 kilometry mają potrwać do października 2020 r.

Miliony z UE na nowe warsztaty szkolne. Będą tu uczyć siedmiu zawodów

Miliony z UE na nowe warsztaty szkolne. Będą tu uczyć siedmiu zawodów 0 5

Jeszcze w tym roku ma stanąć budynek nowych Warsztatów Szkolnych przy Zespole Szkół nr 3 w Kraśniku. Na przyszły rok zostały zaplanowane zaś prace wykończeniowe i wyposażenie w sprzęt do nauki zawodów. W poniedziałek na miejscu, gdzie ma stanąć hala władze powiatu kraśnickiego podpisały umowę z wykonawcą

Złoto Malwiny Kopron na mistrzostwach Polski AZS

Złoto Malwiny Kopron na mistrzostwach Polski AZS 5 2

W weekend zostały rozegrane Mistrzostwa Polski Akademickiego Związku Sportowego. Z imprezy w Łodzi w dobrych humorach wracały przede wszystkim zawodniczki AZS UMCS: Malwina Kopron, Karolina Kołeczek i Paulina Guba

Rowerem z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Nowa ścieżka

Rowerem z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Nowa ścieżka 0 3

Trwa budowa ścieżki rowerowej, dzięki której będzie można dojechać z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Inwestycja prowadzona przez sąsiadują z Lublinem gminę Niemce ma zakończyć się jeszcze w wakacje

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.