Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

14 października 2011 r.
13:07
Edytuj ten wpis

S17 za dwa lata. Pomoże w rozwoju naszego regionu?

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 9 A A
66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany pr
66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany pr

Za dwa lata będziemy się cieszyć nowym 66,8-kilometrowym odcinkiem S17 od węzła Sielce do początku obwodnicy Piask. Czy ta droga będzie impulsem dla rozwoju ekonomicznego regionu? Zdania są podzielone… Jedno jest pewne: na tę drogę czekają tysiące kierowców

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Gdy blisko roku temu "pospolite ruszenie” polityków, biznesu, kierowców i mieszkańców naszego regionu rozpoczęło walkę o zagrożoną budowę 66,8-kilometrowego fragmentu S17, byliśmy dobrym, bynajmniej nie "węgierskim”, przykładem dla całego kraju.

– Możemy być dumni z tego, że jesteśmy mieszkańcami Lubelszczyzny, bo udało się nam zbudować prawdziwy ruch obywatelski w obronie "siedemnastki”. Pokazaliśmy, że wspólnym wysiłkiem i determinacją można osiągać zamierzone cele – mówił wówczas Maciej Maniecki, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny po ogłoszeniu przez Radę Ministrów pozytywnej decyzji o rozpoczęciu budowy "lubelskiego” odcinka S17.

Droga do pieniędzy

Często podnoszono argument, że S17 pomoże Lubelszczyźnie nadrobić zapóźnienia cywilizacyjne. – To okno na świat dla Lubelszczyzny. Bez tej drogi rozwój ekonomiczny naszego regionu nie będzie możliwy. Ciągle będziemy Polską "B” – nie bez racji głosili zwolennicy tej drogi.

Czy na pewno? – Moim zdaniem budowa S17 jest bezwzględnie potrzebna. Czy jednak fragment tej drogi będzie impulsem dla rozwoju ekonomicznego regionu, to już mam wątpliwości – mówi prof. dr hab. Andrzej Kidyba, ekonomista, prezes Lubelskiej Fundacji Rozwoju. – Proszę zauważyć, że S17, nawet w tej formie kadłubka, komunikuje nas tylko z Warszawą. Z punktu widzenia ekonomii to S12 jest ważniejsza, bo łączy Lubelszczyznę poprzez Radom, z autostradami A1 i A2 w Strykowie. A to jest główna "tętnica” polskiej ekonomii, logistyki, wymiany towarowej. S17 pozwoli nam tylko na wygodną podróż samochodem do Warszawy. Jednak w kontekście gospodarczym S17 nie będzie mieć większego ciężaru gatunkowego. Powtórzę raz jeszcze, budowa S17 jest niezwykle ważna i potrzebna, ale dla ekonomii regionu nie będzie mieć znaczącego wpływu – argumentuje prof. Andrzej Kidyba.

12 czy 17

Tymczasem taka opinia nie znajduje poparcia w środowisku biznesu. – Moim zdaniem takie projekty infrastrukturalne jak S17 są podstawą rozwoju regionu – mówi Maciej Maniecki, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny. – Oczywiście, z punktu widzenia logistyki czy tylko wymiany towarowej, to rzeczywiście połączenie Lubelszczyzny poprzez "12” z węzłem Stryków z biznesowego punktu widzenia byłoby bardziej efektywne. Pamiętajmy jednak, że S17 jest nitką łączącą nas ze stolicą, z centrum kraju, gdzie siedziby mają władze głównych firm czy spółek. Komunikacja "biznesowa” jest niezmiernie ważna. Tak samo jak lotnisko, szybka kolej czy szerokopasmowy Internet. S17 będzie impulsem rozwoju Lubelszczyzny, także w kontekście biznesowym.

A budowa trwa

66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany przez kierowców. – Dobiegają do końca kwestie przetargowe związane z tą inwestycją. W tym tygodniu wybraliśmy najbardziej korzystną ofertę na realizację ostatniego odcinka S17, czyli zadania numer 4, od węzła Lubartów do węzła Witosa. Jeżeli Urząd Zamówień Publicznych nie będzie mieć zastrzeżeń do wyników tego przetargu, wówczas lista wykonawców będzie kompletna – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Umowę na realizację pierwszego z pięciu zadań (inwestycję podzielono na 5 odcinków – przyp. red.), od węzła Witosa do początku obwodnicy Piask, podpisano 12 listopada, rok temu. Wykonawca ma jeszcze 13 miesięcy, aby wywiązać się z terminu.

Można już także określić koszt całej inwestycji. Budowa 66,8-kilometrowej drogi od węzła Sielce, tuż przed Kurowem, do początku obwodnicy Piask, będzie kosztować podatników 3 401 600 000 złotych, z czego Unia Europejska dołoży 2 610 000 000 zł.

Trudności z odszkodowaniami

Niestety, intensywne budowy dróg nie pozostają bez wpływu na życie wielu mieszkańców naszego regionu. Część z nich jest już u kresu wytrzymałości w związku z przeciągającą się procedurą odszkodowawczą za wywłaszczone nieruchomości.

Lubelski Urząd Wojewódzki aktualnie prowadzi prawie 2500 postępowań w stosunku do ok. 4700 działek w sprawach ustalania odszkodowań za grunty przejęte pod budowę dróg krajowych i wojewódzkich, m.in. na odcinkach Sielce-Bogucin, Łuków–Serokomla, Lublin–Piaski, Frampol–Biłgoraj.

– Od początku roku urząd wydał ok. 1500 decyzji. Wśród nich są prawie wszystkie decyzje przyznające odszkodowania za nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi na odcinku Lublin–Piaski – mówi Małgorzata Tatara, rzecznik prasowy wojewody. Najwięcej problemów jest w przypadku odcinka Lublin–Piaski. – Na tym odcinku urząd podjął 654 postępowania, w stosunku do 1277 działek. Dotychczas wydano 65 decyzji.

Będzie jeszcze trudniej

W pierwszej kolejności ustalane były odszkodowania za nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi, których na odcinku Lublin-Piaski było 22. – W tych najbardziej skomplikowanych sprawach wydanych zostało 21 decyzji przyznających odszkodowanie. W ostatnim przypadku postępowanie dobiega końca. Należy podkreślić, że we wszystkich omawianych sprawach właściciele zgłaszali uwagi, co do wycen i to też miało wpływ na termin zakończenia postępowania. Były także przypadki rozpraw administracyjnych – dodaje Małgorzata Tatara.

To jednak nie koniec trudności, z jakimi będą musieli zmierzyć się urzędnicy LUW. Przed nimi kolejne odcinki, czyli trzeci i czwarty, na których sprawy wywłaszczeniowe będą jeszcze trudniejsze.

– Mnie próbowano wywłaszczyć już dwa lata temu. Wówczas robiła to jeszcze GDDKiA Lublin. Nie zgodziłem się z wyceną. Negocjacje zostały przerwane. Teraz chcą zastosować wobec mnie ZRID, a to jest niezgodne z prawem, bo sprawę trzeba zakończyć według tej pierwszej procedury. ZRID praktycznie nie daje mi żadnych praw, a z tym się nie zgadzam – deklaruje jeden z właścicieli nieruchomości na odcinku czwartym, węzeł Lubartów–Witrosa. – Będę się bronić do końca.

Czekamy…

Pomijając trudności, kierowcy już czekają na tę drogę. – Dojazd z Lublina do Kurowa i na odwrót to najbardziej zatłoczony fragment drogi Lublin – Warszawa. Poza tym przejazd przez Lublin obecnie jest także kłopotliwy. Ta inwestycja na pewno ułatwi życie kierowcom oraz co najmniej o pół godziny skróci jazdę oraz odciąży centrum miasta od ruchu ciężkich pojazdów – mówi Maciej Kiciak, kierowca w Lublina.

Problem tylko w tym, kiedy powstanie odcinek od Warszawy do obwodnicy Garwolina i dalej od węzła Sielce. – Obowiązuje rządowy program budowy dróg krajowych na lata 2011–2015. W tym programie jest S17 od Warszawy przez Garwolina do węzła Sielce. Tutaj nic się nie zmieniło i tego się trzymajmy – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Trasa

Planowana trasa od węzła "Sielce” do "Witosa” przebiega w pobliżu miejscowości: Sielce, Posiołek, Kolonia Nowy Dwór, Wola Nowodworska, Szumów, Mała Kłoda, Kurów, Olempin, Markuszów, Kolonia Przybysławice, Zagrody, Granica, Marianka, Kolonia Miesiące, Kolonia Garbów, Kolonia Bogucin, Kolonia Piotrowice Wielkie, Leśce, Józefów Pociecha, Kupin, Sieprawice, Piotrawin, Aleksandrów Stawka, Jastków, Kopanina, Barak, Panieńszczyzna, Natalin, Marysin, Jakubowice, Elizówka, Kolonia Żulin, Marianówka, Świdniczek, Kolonia Biskupie , Biskupie, Świdnik Mały, Kalinówka.

W sumie na odcinku od węzła "Sielce” do węzła "Piaski” powstanie w latach 2010–2013 blisko 50 wiaduktów, w tym prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 40 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu.

Pozostałe informacje

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]
RELACJA NA ŻYWO
galeria

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

Polski Cukier Start Lublin chce uniknąć wyższej matematyki

Polski Cukier Start Lublin chce uniknąć wyższej matematyki

W sobotę o godz. 17.30 Polski Cukier Start Lublin podejmie w hali Globus Legię Warszawa. Ten mecz zadecyduje o tym, czy podopieczni Artura Gronka awansują do fazy play-off

Koniec ewakuacji w Białej Podlaskiej. Bomby usunięte

Koniec ewakuacji w Białej Podlaskiej. Bomby usunięte

Ewakuowani rano mieszkańcy mogą bezpiecznie wrócić do domu. Saperzy pracujący na miejscu sprawnie usunęli zagrożenie.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium