niedziela, 25 czerwca 2017 r.

Magazyn

Sen o wielkim mieście

Dodano: 28 lutego 2003, 10:59

Samolot z Frankfurtu ląduje na lubelskim (ale położonym w Świdniku) lotnisku. Obwodnicą wokół Lublina podróżni szybko przejeżdżają na drugi koniec miasta, gdzie odbywają się wielkie targi. Część kieruje się do „krzemowej doliny” – lubelskiego kompleksu laboratoriów i firm specjalizujących się w rozwoju najnowocześniejszych technologii. Nie, to nie sen. Taka może być lubelska rzeczywistość połowy drugiej dekady obecnego wieku. ..
Setki milionów złotych, a jeśli uwzględnić obwodnicę wokółmiejską, to nawet miliardy, mają kosztować zapowiadane lub już realizowane inwestycje w Lublinie. Co z tych planów ma szanse stać się faktem za 10-15 lat?



Targowy Lublin
Od jesieni ub. roku trwają race w Parku Ludowym przy budowie Regionalnego Centrum Targowo – Wystawienniczego.
– Najtrudniejszy etap mamy już za sobą – podkreśla Jakub Mikołajczyk, dyrektor Wydziału Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Chodzi o palowanie podmokłego gruntu parku. Na blisko 700 betonowych palach ma być wylana płyta, na której będzie się utrzymywać konstrukcja hali wystawienniczej. Sama hala, o powierzchni ponad 3 tys. mkw, będzie mieć antresolę, zaplecze socjalno-techniczne oraz parking dla wystawców na 250 aut.
– Roboty mają się zakończyć jesienią. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku w nowym obiekcie odbędzie się pierwsza impreza targowa – zakłada Mikołajczyk.
Koszt pierwszego etapu budowy jest szacowany na 20 mln zł.
– To pieniądze z budżetu państwa i województwa, później obiekt przejmie spółka Międzynarodowe Targi Lubelskie – uzupełnia Mikołajczyk. – Będzie to pierwsze tego typu centrum wystawiennicze w Lublinie. Może nie na skalę Poznania, ale o przyzwoitym standardzie.
Lubelska „Dolina Krzemowa”
Wizja parku naukowo – technologicznego na lubelskim Felinie, przez inicjatorów zwanego lubelską doliną krzemową, powstaje od kilku lat wraz ze strategią rozwoju województwa.
– Plany się skonkretyzowały, mamy w tegorocznym budżecie województwa 12,5 mln zł na realizacje projektu, na Felinie czeka na zagospodarowanie 20 ha ziemi – mówi Jerzy Jankowski z Wydziału Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.
W pierwszym etapie ma być zagospodarowanych 4-5 ha.
– Powstanie obiekt biurowo-laboratoryjny, w którym będą też sale konferencyjne. Prace przy jego budowie mają ruszyć w połowie roku – informuje Jankowski. – Około pięciu lat potrwa realizacja drugiego etapu, którego koszt szacujemy na 40-50 mln zł. Liczymy, że zagospodarowanie całego terenu potrwa ok. 10 lat, a nakłady inwestycyjne sięgną setek milionów złotych.
City centre
Taką nazwę ma nosić centrum kongresowo-hotelowe, multikino, kilkupiętrowy pasaż handlowo-usługowy oraz parking podziemny na kilkaset samochodów przy ul. Lipowej. Inwestycje ma realizować Movement Poland, firma o kapitale polsko-izraelskim.
Przymiarki do wielkiej inwestycji przy Lipowej trwały od końca lat 90., ale dopiero w maju 2001 firma otrzymała pozwolenie na budowę.
Roboty mają ruszyć wiosną. W pierwszym etapie inwestor chce wybudować część usługowo-handlową, parking i multikina.
Realizacja projektu może potrwać ok. 6 lat. Nie wiadomo, jakie sumy pochłonie budowa kompleksu, początkowo inwestor deklarował nakłady rzędu 40–50 mln USD. Ale prawdopodobnie będą one zmniejszone.
Norweski desant na Wieniawie
W ciągu 8-10 lat radykalnie ma się zmienić otoczenia wokół stadionu Lublinianki. W maju ub. roku, po ponad dwóch latach negocjacji, działkę o powierzchni ok. 7 ha wydzierżawili przedsiębiorcy występujący pod szyldem Norweska Grupa Inwestycyjna. Chcą, aby na Wieniawie powstało centrum konferencyjno- sportowe, w którego skład wejdą m.in. galerie handlowe, hotel, stacja paliw, nowoczesny, częściowo kryty stadion na 14 tys. miejsc i dwukondygnacyjna hala sportowa.
Od początku Norwegowie zapowiadali, że skala inwestycji, jak na Lublin, będzie ogromna. Budowa kompleksu miała kosztować 80–100 mln USD. Teraz wiadomo, że nakłady będą mniejsze.
– Do zagospodarowani mamy o hektar mniej gruntu niż na początku (chodzi o teren dawnego cmentarza żydowskiego – red.) dlatego nakłady spadną o ok. 20 proc. – mówi mecenas Tomasza Drozd, reprezentujący Norwegów.
Norwegowie szukają partnerów, którzy będą chcieli zainwestować w Lublinie.
– Jeśli negocjacje się szybko zakończą, a jest taka szansa, bo rozmowy m.in.. z inwestorami z Wielkiej Brytanii są bardzo zaawansowane, to prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku – twierdzi Drozd.
Pocztowe centrum Wschód – Zachód
Ma to być terminal ekspedycyjno – rozdzielczy, który przejmie cały ruch pocztowy ze wschodu na zachód Europy. Wiąże się to m.in. z rozbudową dwóch bardzo ważnych przejść granicznych – w Dorohusku i Terespolu.
– Budowa terminalu będzie jedną z największych inwestycji w regionie – zapewnia Czesław Kowalski, z-ca dyrektora generalnego Poczty Polskiej ds. marketingu i sprzedaży. – Koszt budowy jest szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych.
Obiekty zajmą teren o powierzchni 10 ha, a budynki będą miały 20 tysięcy metrów kwadratowych. Nie wiadomo jeszcze gdzie powstanie terminal. – Mamy trzy wskazania działek, na razie nie mogę jednak zdradzić, o jakie miejsca chodzi. Są to parcele w obrębie granic administracyjnych Lublina – dodaje Kowalski.
Terminal na powstać w ciągu trzech lat. W tym roku Poczta Polska ma kupić teren oraz zakończyć etap projektowy.
– Budowa ruszy w roku przyszłym. Liczymy, że uda się ją zakończyć w ciągu dwóch lat – zdradza Kowalski.
Tunelem przez al. Racławickie
Budowa tunelu i kaskady ma być najbardziej spektakularną inwestycją drogową w Lublinie. Jej koszt jest szacowany na ponad 100 mln zł. Przebudowa połączenia między ul. Poniatowskiego a rondem na Zana- Filaretów to jeden z etapów realizacji szybkiej trasy łączącej północne i południowe dzielnice Lublina. Sam tunel pod al. Racławickimi ma mieć 510 m długości, kolejne 110 m ma liczyć wiadukt nad ul. Głęboką.
Inwestycja ma być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego tzn. inwestor sfinansuje budowę z własnych pieniędzy, a później miasto zwróci je w ratach. Ofertę budowy złożyło pięć konsorcjów finansowo-wykonawczych.
Na rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy trzeba będzie poczekać co najmniej do czerwca. Kolejnych kilka miesięcy zajmą prace dokumentacyjne i projektowe. Same roboty przy tunelu mogą ruszyć wiosną 2004 roku. Ile potrwają?
– Liczę, że ok. dwóch lat – mówi Henryk Korczewski, dyrektor Wydzziału Strategii i Rozwoju.
Port Lotniczy Lublin
Przygotowania do rozbudowy lotniska w Świdniku trwają od pięciu lat. W powołanej w celu budowy spółce Port Lotniczy Lublin w Świdniku znalazły się m.in. władze samorządowe Lublina i Świdnika oraz firmy państwowe.
Lotnisko ma obsługiwać małe samoloty pasażerskie, z miejscami dla 50 osób. Koszt budowy jest szacowny na 55 mln zł. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to prace ruszą pod koniec tego roku.
– Realizacja projektu zajmie dwa. To nie jest ogromna inwestycja – mówi Stanisław Wysok, członek Rady Nadzorczej Port lotniczy Lublin SA w Świdniku.
Lotnisko mogłoby przyjąć pierwszych pasażerów już w 2005 roku.
– Z naszych symulacji wynika, że do 2021 roku liczba pasażerów powinna w ciągu roku sięgnąć 400-450 tysięcy – dodaje Wysok.
Obwodnica
– To inwestycja niezbędna dla miasta, arteria o podstawowym znaczeniu dla ruchu tranzytowego – zapewnia Wiesław Persdeus, z-ca prezydenta Lublina. –Niestety, nasz bezpośredni wpływ na jej powstanie jest minimalny.
Budowa obwodnicy pozostaje w gestii generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Liczymy, że odcinek północny może być zrealizowany w latach 2008-2010 – mówi Janusz Wójtowicz, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA. – Obwodnica nie będzie przebiegała dookoła Lublina, ma powstać po zachodniej i północnej stronie miasta. W sumie ma liczyć – od węzła w Konopnicy przez Dąbrowicę, Elizówkę do Świdnika – 33 km długości.
Obwodnica ma kosztować ok.1,5 miliarda złotych.



Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!