czwartek, 29 września 2016 r.

MATURA2009

Matura 2009 (język polski - poziom rozszerzony) - arkusz egzaminacyjny i odpowiedzi

Dodano: 4 maja 2009, 19:23

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego (poziom rozszerzony) oraz sugerowane odpowiedzi.

Zadanie 1. (1 pkt)

Wymień dwie dziedziny życia, których wzajemne relacje autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań.

Autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań wzajemne relacje między polityką, a sztuką.
Zadanie 2. (1 pkt)

W jaki sposób muzyka wpłynęła na strajkujących (akapit 1)?

Strajkujący pod wpływem muzyki porzucili polityczne dyskusje i skupili się na doświadczeniu zmysłowym.

Zadanie 3. (1 pkt)

Podaj przykład występującej w tekście opozycji: góra - dół. Wyjaśnij symboliczne znaczenie elementów tworzących wskazaną opozycję.

góra: kościół św. Anny; symboliczne znaczenie: religia, metafizyka, sacrum wyrażające się przez sztukę, duchowość, "troska o miarę ostateczną naszego życia", ponadczasowość, uniwersalność

dół: trasa W-Z; symboliczne znaczenie: polityka, materialność, fizyczność, namacalność, "troska o doczesne dobro wspólne", aktualność, przemijający konkret


Zadanie 4. (1 pkt)

Nazwij dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi. Każdy z nich zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.

- reminiscencja/retrospekcja: "a naszym słowom, które teraz odtwarzam, a raczej wymyślam, bo nie zachowały się w pamięci, towarzyszyła muzyka", "przypominam sobie to wszystko",

- przypuszczenie: "wydaje mi się, że", "być może uwertura... pozostała dla mnie",

- pytanie retoryczne: "Co zostaje z książek i filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?"

Zadanie 5. (1 pkt)

Wypisz z tekstu i nazwij dwa środki artystyczne, którymi posłużył się autor, by nadać swojej wypowiedzi funkcję estetyczną (poetycką).

-alegoria: "[sztuka] jako schody ruchome, przewożące z niższego poziomu na wyższy",

-epitet: "["Chimera" - jedno] z najpiękniejszych czasopism"


Zadanie 6. (2 pkt)

Podaj przykład posługiwania się przez autora konkretem w celu zbudowania uogólnienia.

Konkret: słuchanie uwertury do "Tannhausera" w czasie strajku na uniwersytecie,

Uogólnienie: "tak właśnie wieczność i wartości absolutne - na przykład piękno muzyki - wpływają na sprawy doczesne..."


Zadanie 7. (1 pkt)

Jaką funkcję, zdaniem autora, powinna pełnić sztuka?

Sztuka powinna stanowić pomost pomiędzy konkretnym doświadczeniem a ostatecznymi, uniwersalnymi wartościami; dzieło sztuki powinno wchodzić w dialog pomiędzy artystą a odbiorcami, którzy często są odlegli od twórcy zarówno w czasie, jak i w przestrzeni.

Zadanie 8. (2 pkt)

Co, zdaniem autora, jest zagrożeniem dla suwerenności sztuki? Wymień dwa zagrożenia.

Zagrożenie 1.
Służebność wobec polityki, która zamienia dzieło sztuki w agitkę

Zagrożenie 2.
Oderwanie od codziennego życia, od konkretnego doświadczenia, powodujące brak emocjonalności dzieła

Czytaj więcej o:
nikt
Młoda
Emi
10 komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

nikt
nikt (18 maja 2009 o 15:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
nie no nie przesadzajcie nie bylo tak zle;p tekst znalam wczesniej, a na wypracowanie dali tren z poziomu podstawowego.w tamtym roku to bysmy płakakli. licze na 80% ale zobaczymy co to bedzie
Rozwiń
Młoda
Młoda (17 maja 2009 o 23:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Matura rozszerzona charakteryzuje się tym, że prawie nigdy nie ma podanych akapitów. Skoro ktoś decyduje się na poziom rozszerzony to powinien mieć w sobie wyrobioną umiejętność odnajdywania w tekście rzeczy potrzebnych do odpowiedzi na dane pytanie. Ja uważam tę część matury za wyjątkowo banalną Problem miałam tylko z pytaniem o opozycję w tekście ( góra i dół ). Myślę, że jeśli ktoś zrobił odpowiednio dużo czytań ze zrozumieniem przed maturą nie miał z nią najmniejszego problemu. Pozdrawiam
Rozwiń
Emi
Emi (16 maja 2009 o 20:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ja osobiście najbardziej boję się wypracowania. Zupełnie nie wiedziałam co piszę i o wielu rzeczach zapomniałam:( nie wspomniałam nic o stoicyzmie np a to zapewne było bardzo istotne w całym wypracowaniu. Modlę się o te 30% serio. Chyba za bardzo ucieszyłam się po próbnej a teraz do 30.06 będę chodziła w nerwach:||

Czy ktoś w Was też zrobił takie banalne błędy???
Rozwiń
cghn
cghn (14 maja 2009 o 16:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
matura na poziomie rozszerzonym byla strasznie trudna! I bede sie cieszyc gdy bede miala powyzej 36% . Pisalam tez inne rozszerzenia i poszlo mi dobrze ,a teraz przez ten polak moje plany na studia beda musialy poczekac:/
Rozwiń
delf
delf (13 maja 2009 o 22:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gość napisał:
jednak nadal nie mogę zrozumieć - dlaczego w internecie są już zamieszczone odpowiedzi z polskiego podstawowego, angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego, WOSu, geografii, a nie ma oficjalnych odpowiedzi z języka polskiego ROZSZERZONEGO?! o co tutaj chodzi? jak długo mamy czekać aż szanowna komisja (która de facto popełnia mnóstwo błędów w corocznych pracach maturalnych) ujawni klucz?

osobiście mam już tego powyżej dziurek w nosie.

Moim zdaniem łatwiej stworzyć klucz do geografii, niż do rozszerzonego polskiego. Właśnie dlatego,że schrzanili arkusz, pewnie dopracowywują klucz na tyle, żeby nie okazało się, że wszyscy nie zdali. Poza tym, dla nas to lepiej jeśli dłużej czekamy na ten klucz, bo to znaczy, że jeszcze go sprawdzają, dodają nowe słowa itp, więc może nie będzie taki tragiczny. A przynajmniej ja na to liczę i mam wielką nadzieję, ze zdam ten polski...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (10)

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO