czwartek, 19 października 2017 r.

PROBNAMATURA

Matura próbna OPERON 2011. Język polski. ODPOWIEDZI, pytania, arkusze

  Edytuj ten wpis
Dodano: 23 listopada 2010, 12:59
Autor: gk24.pl

Publikujemy odpowiedzi na pytania z arkuszy próbnej matury 2011 z Operonem. Maturzyści pisali dziś maturę z języka polskiego. Zobacz, jak Ci poszło!

Zobacz także:Matura 2012 z operonem - język polski. Pytania, odpowiedzi, arkusze

Jak Wam poszła matura próbna z języka polskiego? Komentujcie na naszym forum, wymieniajcie się opiniami z innymi maturzystami.

Publikujemy odpowiedzi z matury próbnej Operon 2011 z języka polskiego, sugerowane przez nauczyciela koszalińskiego I LO im. Dubois.

Próbna matura OPERON 2011- język polski. Część I - czytanie ze zrozumieniem

1: Jest tezą, którą autor stara się udowodnić w swoim artykule

2: - Prezentacja stanowiska w sprawie werdyktu jury i chęć obrony przed niesłuszną krytyką
- Głos w dyskusji na temat festiwalu i oceny filmów i ewentualnych zmian

3: D

4: "obrońcy okopów” – nieliczni broniący szlachetnych ideałów przed zalewem barbarzyństwa i zmianami. Są to ostatni, którzy wierzą w wartości i zasady.

5: akapit 3: przykłady mają wskazać filmy z festiwalu uznane przez krytyków za artystyczne, które J. Rakowiecki uważa za wartościowe, ciekawe.
Akapit 11: filmy te zostały uznane za arcydzieła, choć są również przykładem sukcesu komercyjnego.

6: Zwrot ten oznacza, że docenienie wartości jednego dzieła nie wyklucza wartości innego, które jest z nim porównywane.

7: "U licha” – wykrzyknienie

8: Cytuje je ponieważ, podobnie jak Tuwim uważa, że znaczenia niektórych słów (tu: "komercyjny” i "artystyczny”) są dziś przekręcane, manipuluje się nimi.

9: Styl potoczny – autor zastosował go, gdyż chce uczynić swój artykuł bardziej zrozumiałym, trafić do szerszego grona odbiorców. Tekst nabiera w ten sposób charakteru bardziej emocjonalnego.

10: stanowisko 1 – (film komercyjny) służący do zdobywania zysków, schlebiający prostym gustom, mało oryginalny; (ocena) – negatywna
stanowisko 2 – (film komercyjny) szanujący gusta szerszego grona widzów, zrozumiały nie tylko dla elit, szanujący pieniądze przeznaczone na jego produkcję; (ocena) – pozytywna

11: Autor uważa, że oba stanowiska nie oddają w pełni znaczenia słowa, są niewystarczające, nieprawdziwe.

12: Dziś na filmach artystycznych, które nie wymagają dużych nakładów na produkcję, można zarobić.

13: Film artystyczny: - bardzo dobra gra aktorska, sprawna reżyseria, dopracowana scenografia, wiarygodne kostiumy.
Film komercyjny: - melodramatyczny charakter, odwoływanie się do uczuć szerszego grona widzów

14: - 7

15: C

- autor przytacza przykłady filmów na poparcie swojej tezy, że kino komercyjne może być artystyczne (i odwrotnie)
- by przekonać odbiorców tekstu uzywa 1. os. l. mnogiej ("nie oszukujmy się”)
- cytuje wypowiedzi oponentów i krytykuje je

Próbna matura OPERON z języka polskiego. Wypracowanie - temat 1

CZĘŚĆ II: Temat 1 – uwagi i spostrzeżenia dotyczące analizy i interpretacji utworów:

1. "Czatyrdah” A. Mickiewicza
- utwór romantyczny,
- pochodzi z cyklu "Sonety krymskie”, który jest owocem podróży autora na Krym,
- sonet – gatunek poezji refleksyjno-opisowej o regularnej budowie,
- jest opisem Czatyrdahu, szczytu górskiego
- podmiotem lirycznym jest mirza – szlachcic turecki
- osoba mówiąca w wierszu pochodzi z kręgu kultury muzułmańskiej, częsty bohater sonetów Mickiewicza

- pochodzenie p. lirycznego podkreślają liczne orientalizmy ("muślimin”, "padyszach”, "janczary”, "giaur”)
- przykład liryki inwokacyjnej
- adresatem jest tytułowy Czatyrdah
- p. liryczny zwraca się do niego, jak do istoty żywej, osoby ("padyszachu”)
- uosobienie jako sposób przedstawienia góry
- lęk i respekt przed górą widoczny w postawie p. lirycznego

- p. liryczny wychwala górę – panegiryczny charakter utworu
- hiperbolizacje stosowane w opisie szczytu podkreślają emocje p. lirycznego, podziw i zachwyt,
- wykrzyknienia i porównania do masztu minaretu wskazują na strzelisty wygląd góry
- sakralizacja góry poprzez porównanie do Gabryjela, "całowanie stóp”
- wskazuje to na religijny stosunek ludzi do góry
- ludzie w stosunku do przyrody okazują się słabi
- dotykają ich nieszczęścia – los ludzki jest niepewny, zmienny, w przeciwieństwie do gór, które są wieczne, niezmienne

- góry są pośrednikiem między ziemią (ludźmi), a niebem (Bogiem)
- góra wydaje się wsłuchiwać w to, co do ludzi mówi Bóg
- wszystko wydaje się jej podlegać ("ziemie, ludzie, gromy”)
- góra jest strażnikiem strzegącym raju

2. "Księga ubogich” J. Kasprowicza:
- utwór młodopolski (I wojna światowa)
- z cyklu "Księga ubogich”, który jest dowodem na przyjęcie przez autora światopoglądu franciszkańskiego
- wiersz o regularnej budowie – odzwierciedla spokój i równowagę psychiczną p. lirycznego
- inwokacyjny charakter utworu – p. liryczny zwraca się do szczytu
- liryka bezpośrednia, wypowiedź ma osobisty charakter, jest wyznaniem
- wykrzyknienia oddają emocjonalny charakter wypowiedzi

- p. liryczny mieszka niedaleko góry, widzi ją codziennie z okien swojego domu (w ten sposób można go utożsamić z autorem, który mieszkał w Poroninie)
- p. liryczny to osoba, która w przeszłości cierpiała
- przeszłość ("cień świata…”) ciągle jeszcze o sobie przypomina, co nie pozwala mu w pełni cieszyć się życiem

- przyroda jednak pozwala zapomnieć mu o cierpieniu
- góry dają mu siłę, chęć do życia
- afirmacja i radość życia jest wynikiem kontaktu człowieka z przyrodą
- wypowiedź podmiotu lirycznego wydaje się intymną rozmową z górą ("pytasz”, "i owszem”)
- postawa p. lirycznego to akceptacja ludzkiej egzystencji ("człowiek jest tylko człowiekiem”), wraz z jej negatywnym aspektem
- pierwsza i ostatnia strofa stanowią klamrę kompozycyjną

3. Porównanie
- oba utwory przedstawiają górski pejzaż widziany przez p. liryczny
- inwokacyjny charakter obu utworów (adresatami są górskie szczyty)
- liryka bezpośrednia

- wykrzyknienia podkreślają emocjonalny charakter monologu lirycznego
- u Mickiewicza pojawia się opis krymskiego szczytu (popularny w romantyzmie orientalizm), u Kasprowicza zaś krajobraz rodzinny – tatrzański (popularny w Młodej Polsce)
- biograficzne konteksty obu utworów

- u Mickiewicza uwidacznia się dystans między bohaterem a przyrodą (lęk, trwoga, szacunek, respekt), u Kasprowicza relacje mają charakter osobisty, intymny
- obraz niezmiennej przyrody w sonecie podkreśla zmienność, kruchość ludzkiej egzystencji, natomiast u Kasprowicza widok gór daje p. lirycznemu siłę do pokonywania przeciwieństw, pozwala zaakceptować los
- utwory pochodzą z różnych epok

Źródło: Próbna matura OPERON 2011 - język polski. Odpowiedzi na www.gk24.pl/matura

Uwaga! Arkusze i oficjalny klucz odpowiedzi próbnej matury z języka polskiego znajdziecie na stronie wydawnictwa OPERON!


  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
Matura 2011 Przecieki
misio
Anna
(49) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Matura 2011 Przecieki
Matura 2011 Przecieki (27 kwietnia 2011 o 15:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Siema na tej stronię możecię znaleśc Arkusze Oraz Odpowiedzi Na Mature 2011. Kolega mi mówił że rok temu zdawał
z matmy i dzięki tej stronie zdał na 80%. Polecam Wam.

[url="http://testy-maturalne-2011.blogspot.com/"]http://testy-maturalne-2011.blogspot.com/[/url]
Rozwiń
misio
misio (25 listopada 2010 o 20:19) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A jeśli ktoś napisał,że artykuł o nadludziach Raskolnikow gdzieś przeczytał , a przecież to był jego artykuł , to jaki błąd popełnia? Kardynalny czy rzeczowy?
Rozwiń
Anna
Anna (24 listopada 2010 o 19:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
czytanie bardzo sympatycznie ... co prawda zajmuje troche czasu gdyz 3ba pomyslec nad synonimami bo przeciez nie mozna cytowac jak CIe o to nie prosza, ale wydaje mi sie ze jedno z prosszych czytan z jakimi do tej pory sie spotkalam, co do wypracoania to 2 przeciez banal! pierwsze lepsze opracowanie zaczyna od omawiania tego tematu,co do 1 to podobno jest podchwytliwe chociaz przeciez mozna sie odwolac do Chlopow i ladnie opisac psychizacje krajobrazu ! matura bardzo mi sie podoba !
Pozdrawiam
biolog:*
Rozwiń
uczen
uczen (24 listopada 2010 o 17:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ksero klucza do matury próbnej 2010/2011 OPERON (matma polski języki gegra itp)

[size="7"]http://adf.ly/Bf6z
[/size]
Rozwiń
Gosia
Gosia (24 listopada 2010 o 15:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czytanie z polskiego bardzo trudne, wypracowanie akurat mi podpasowało. Matematyka o wiele łatwiejsza od tej próbnej z CKE. Zobaczymy jak wyjdą wyniki. jutro niemiecki rozszerzony...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (49)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!