niedziela, 22 października 2017 r.

Moto

Dlaczego opony zimowe?

  Edytuj ten wpis
Autor: p.p.

Zima, to pora roku, która przysparza kierowcom wiele kłopotów na drodze. Zaśnieżone i oblodzone drogi sprawiają, że koniecznością staje się posiadanie opon przystosowanych do tych trudnych warunków zimowych.

Dziś już większość kierowców przekonała się, że jeden typ opony nie może sprostać w optymalny sposób różnorodnym wymogom
i warunkom pogodowym.
Obecnie klasyczne opony zimowe uległy pewnej ewolucji i zostały zaprojektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: opadów śniegu, gołoledzi czy błota pośniegowego. Podtrzymywanie przejezdności dróg przez pługi śnieżne oraz coraz częstsze posypywanie ich solą spowodowało, że jednym z najtrudniejszych do uzyskania kompromisów jest obecnie zachowanie się opon zimowych w "normalnych zimowych” warunkach drogowych.
Specjalna receptura mieszanki bieżnikowej, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach oraz specyficzna rzeźba bieżnika (z dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych) zapewniają bardzo dobrą przyczepność na błocie pośniegowym i śniegu, co zdecydowanie poprawia takie elementy jazdy jak: kierowalność, hamowanie czy przyśpieszanie.
Ciekawe jest to, że opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie. Decyduje o tym bardziej otwarta rzeźba bieżnika oraz większa głębokość w porównaniu z oponami letnimi. Dodatkową zaletą kierunkowych opon zimowych (np. Dębica Frigo Directional czy Dunlop Winter Sport M3) jest specjalny układ rowków, który zapewnia optymalne odprowadzenie wody.
Generalnie rzecz biorąc w warunkach zimowych opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach związanych z bezpieczeństwem jazdy. Warto zaznaczyć, że zmiana opon letnich na zimowe jest szczególnie ważna, gdy samochód wyposażony jest w opony letnie typu "high performance” (opony o symbolach prędkości H - 210 km/h i wyższych, np. Dębica Furio czy Goodyear F1). Wynika to z tego, że opony skonstruowane do eksploatacji przy bardzo wysokich prędkościach wymagają stosowania sztywniejszych mieszanek gumowych, które zmieniają właściwości już poniżej temperatury +100 C. Wtedy to guma przypomina bardziej plastik niż gumę i często dochodzi do poślizgów. W Polsce większość kierowców używa letnich opon typu "standard” o niższym symbolu prędkości T (do 190 km/h, np. Dębica Passio), dla których z punktu widzenia zmian właściwości mieszanki temperaturą graniczną jest +70 C. Tradycyjny okres stosowania opon zimowych to: "od Świąt Wszystkich Świętych do Świąt Wielkanocnych”.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!