poniedziałek, 18 grudnia 2017 r.

Moto

Dodaj mocy swojemu dieslowi!

  Edytuj ten wpis
Dodano: 16 stycznia 2008, 19:30
Autor: Paweł Puzio

Przez ostatnie lata postęp w konstrukcji silników wysokoprężnych jest olbrzymi.

Poczciwy ropniak, ulubieniec taksówkarzy i komiwojażerów, zamienił się w prawdziwego sprintera. Dodatkowo dość prostym zabiegiem - chip tuningiem - można podnieść jego moc, bez szkody dla żywotności silnika.


Na czym ta zabawa polega?

W świadomości większości kierowców funkcjonuje nazwa chip tuning. - Wystarczy założyć chipa i moc wzrasta o 20, 30 proc. Tak to funkcjonuje w powszechnej świadomości - tłumaczy Ryszard Wierzchoń, specjalista z lubelskiego serwisu Seata. Sprawa jest jednak nieco bardziej złożona. Na czym ta zabawa polega?
Obecnie silniki przypominają centralę informatyczną. Z czujników badających skład mieszanki, zapłon, ciśnienie w kolektorze ssącym czy dane z sondy lambda spływają do sterownika, popularnie zwanego komputerem. To on zawiaduje wszystkimi funkcjami życiowymi silnika.

- Na podstawie tych stale zmieniających się danych sterownik zarządza pracą zapłonu, układu wtryskowego. Oczywiście nie czyni tego sam z siebie, ale na podstawie tzw. wielowymiarowych map, które precyzyjnie określają zależności poszczególnych parametrów - mówi Andrzej Pliszka, szef jednego z lubelskich serwisów.

W większości sterowników mapy te zapamiętywane są w układach pamięci programowalnych EPROM, zwanych popularnie chip i stąd nazwa tuning chipowy. Zatem tuning chipowy, to zmiana oprogramowania w sterowniku układu wtryskowego.

Oprogramowanie fabryczne samochodu z silnikiem Diesla ma spory margines bezpieczeństwa. Chodzi o to, aby uchronić jednostkę napędową przed nadmiernym zużyciem paliwa, zastosowaniem złego paliwa czy zwykłym błędem człowieka, dostosować ją do norm ekologicznych. - Z tego powodu w przypadku silników Diesla, szczególnie doładowanych, istnieje spore pole manewru dla tuningu, bez szkody dla silnika i ekologii. Dość prostym zabiegiem można poprawić moc i moment obrotowy - dodaje Pliszka.

Jak to się robi?

Pojazd do tuningu może być oddany tylko do specjalistycznego, sprawdzonego zakładu lub serwisu fabrycznego. - Tylko tam dysponują fachowcami z niezbędną, bardzo fachową wiedzą. Takie zakłady mają także dostęp do odpowiedniego oprogramowania i sprzętu - dodaje Pliszka.

Samochód przed chip tuningiem musi mieć całkowicie sprawny silnik. Dlatego musi przejść szczegółowe badania diagnostyczne. - Moc i moment najłatwiej można zwiększyć w silnikach doładowanych - nie ukrywa Andrzej Pliszka. - Przyrosty obu tych parametrów sięgają zakresu od 20 do 35 proc. W silnikach wolnossących (bez turbo) przyrost mocy momentu osiąga wartości
od 4 do 8 proc.

W silnikach TDI, HDi czy JTD ograniczeniem nie są wartości mocy czy momentu, ale dymienie, które powinno być równe i niewielkie w całym zakresie obrotów. - Nic tak źle nie świadczy o tunerze jak samochód, który po wciśnięciu gazu zamienia się w maszynę do wytwarzania zasłony dymnej - dodaje Ryszard Wierzchoń.
Kolejnym problemem przy tuningu wysokoprężnych silników doładowanych jest zła jakość paliwa, która powoduje możliwość wtórnego dopalania ropy w układzie wydechowym.

Efektem tego jest siwy dym wydobywający się z rury wydechowej przy długotrwałych maksymalnych obrotach i obciążeniu.


Jakie są rezultaty i ile to kosztuje?

Po chip tuningu silnika wysokoprężnego samochód staje się przyjemniejszy w eksploatacji - ma lepsze przyspieszenie, osiąga wyższą prędkość maksymalną. W efekcie jego walory trakcyjne ulegają znacznej poprawie.

- Koszt chip tuningu waha się w Lublinie od 1200 do 1400 złotych w popularnych, nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla - kończy Andrzej Pliszka.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
xxxxxxxxxxx
Joli
(2) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

xxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx (24 października 2016 o 09:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
michael kors outlet jordan shoes ed hardy clothing oakley sunglasses nike air huarache michael kors handbags wholesale ******chaussurelouboutinpas-cher.fr
Rozwiń
Joli
Joli (17 stycznia 2008 o 10:40) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A od kiedy ten pacan Puzio zna si na samochodach. sam jezdzi takim trupem. Ha Ha
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (2)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!