czwartek, 8 grudnia 2016 r.

Moto

Dodatki do paliwa – lek na kłopoty w baku

Dodano: 11 grudnia 2002, 19:15

Na rynku jest dostępnych szereg dodatków do paliwa, które są zalecane do użytku zimą. Służą one zapobieganiu kłopotom
z uruchomieniem samochodu, które mogą być spowodowane niewłaściwym paliwem, to w przypadku diesli, lub obecnością wody w przypadku benzyn.

Zasadniczo dodatki do paliw mają dwie funkcje. Pierwsza to zapobieganie powstawaniu korków lodowych w układzie paliwowym, to w przypadku silników benzynowych. Druga funkcja do obniżenie temperatury krzepnięcia oleju napędowego, czyli progu temperaturowego, po przekroczeniu którego z paliwa wytrąca się parafina, czopując skutecznie wszystkie przewody paliwowe, wtryskiwacze. Słowem uniemożliwiając rozruch samochodu w niskich temperaturach.

Benzyna nie lubi wody

Zacznijmy od benzyny. Dodatki do benzyny spełniaj wiele funkcji. Oprócz absorpcji wody, czyszczą i konserwują układ paliwowy.
Na rynku dostępna jest cała paleta takich środków. Oto przykłady:

1. Xeramic petrol additive – cena 10,90 zł – na 60 litrów paliwa
2. Wynns dry fuel – 19,30 zł
– zbiornik paliwa, raz na 6 miesięcy
3. STP – 28,90 zł – zbiornik paliwa, na 76 litrów

Precz z parafiną w oleju napędowym

Na rynku dostępna jest też cala gama dodatków do oleju napędowego. Ich głównym zadaniem jest zapobieganie wytrącaniu się parafiny w oleju napędowym pod wpływem niskich temperatur. Słowem mają one nie dopuścić do powstania tzw. kaszy, która zatyka przewody paliwowe i uniemożliwia eksploatowanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Środki te również działają czyszczącą, antykorozyjnie, absorbują wodę.

A oto wybrane przykłady:
1. Xeramic Diesel – 10,90 zł – zbiornik 60 litrów
2. Xeramic Diesel Protector – 18,40 zł – na 600 litrów
3. Diesel Skyyd – 5,90 zł
– na 50 litrów
4. K2 Diesel – 4,90 zł
– na zbiornik
5. Wynns Diesel – 7,40 zł – zbiornik paliwa

Informacje o cenach uzyskano na stacji PKN Orlen przy ulicy Głębokiej.

Jaki skład LPG zimą?


Radzi Marek Sęk z firmy Lumar w Lublinie, specjalizującej się
w montażu instalacji gazowych do samochodów




LPG, czyli Liquified Petroleum Gas, jest mieszaniną lotnych węglowodorów, otrzymywanych w procesie rafinacji ropy naftowej oraz gazu ziemnego.
Procentowy udział składników LPG jest na ogół uzależniony od pory roku.
W okresie letnim zaleca się stosowanie mieszaniny około 40 proc. propanu i 60 proc. butanu, w okresie zimowym, odwrotnie, 60 propanu i 40 proc. butanu. Wspomniane zmiany mieszaniny propanu i butanu powodują nieznaczny wzrost zużycia paliwa gazowego w okresie zimowym.
LPG jako paliwo silnikowe posiada korzystniejsze, w odniesieniu do benzyny, własności eksploatacyjne. Liczba oktanowa propanu-butanu jest wyższa niż benzyny i w zależności od składu mieszanki wynosi 104 (zimowa) lub 101 (letnia) oktanów.
Proces spalania LPG odbywa się „miękko”, co przejawia się cichą
i spokojną pracą jednostki napędowej. Zwiększona odporność paliwa gazowego na spalania stukowe, w połączeniu
z brakiem tendencji do zmywania filmu (cienkiej warstwy) olejowego ze ścianek cylindra, sprzyja wydłużonej żywotności silnika. (wxl)
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO