wtorek, 26 września 2017 r.

Moto

Dodatki do paliwa – lek na kłopoty w baku

Dodano: 11 grudnia 2002, 19:15

Na rynku jest dostępnych szereg dodatków do paliwa, które są zalecane do użytku zimą. Służą one zapobieganiu kłopotom
z uruchomieniem samochodu, które mogą być spowodowane niewłaściwym paliwem, to w przypadku diesli, lub obecnością wody w przypadku benzyn.

Zasadniczo dodatki do paliw mają dwie funkcje. Pierwsza to zapobieganie powstawaniu korków lodowych w układzie paliwowym, to w przypadku silników benzynowych. Druga funkcja do obniżenie temperatury krzepnięcia oleju napędowego, czyli progu temperaturowego, po przekroczeniu którego z paliwa wytrąca się parafina, czopując skutecznie wszystkie przewody paliwowe, wtryskiwacze. Słowem uniemożliwiając rozruch samochodu w niskich temperaturach.

Benzyna nie lubi wody

Zacznijmy od benzyny. Dodatki do benzyny spełniaj wiele funkcji. Oprócz absorpcji wody, czyszczą i konserwują układ paliwowy.
Na rynku dostępna jest cała paleta takich środków. Oto przykłady:

1. Xeramic petrol additive – cena 10,90 zł – na 60 litrów paliwa
2. Wynns dry fuel – 19,30 zł
– zbiornik paliwa, raz na 6 miesięcy
3. STP – 28,90 zł – zbiornik paliwa, na 76 litrów

Precz z parafiną w oleju napędowym

Na rynku dostępna jest też cala gama dodatków do oleju napędowego. Ich głównym zadaniem jest zapobieganie wytrącaniu się parafiny w oleju napędowym pod wpływem niskich temperatur. Słowem mają one nie dopuścić do powstania tzw. kaszy, która zatyka przewody paliwowe i uniemożliwia eksploatowanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Środki te również działają czyszczącą, antykorozyjnie, absorbują wodę.

A oto wybrane przykłady:
1. Xeramic Diesel – 10,90 zł – zbiornik 60 litrów
2. Xeramic Diesel Protector – 18,40 zł – na 600 litrów
3. Diesel Skyyd – 5,90 zł
– na 50 litrów
4. K2 Diesel – 4,90 zł
– na zbiornik
5. Wynns Diesel – 7,40 zł – zbiornik paliwa

Informacje o cenach uzyskano na stacji PKN Orlen przy ulicy Głębokiej.

Jaki skład LPG zimą?


Radzi Marek Sęk z firmy Lumar w Lublinie, specjalizującej się
w montażu instalacji gazowych do samochodów




LPG, czyli Liquified Petroleum Gas, jest mieszaniną lotnych węglowodorów, otrzymywanych w procesie rafinacji ropy naftowej oraz gazu ziemnego.
Procentowy udział składników LPG jest na ogół uzależniony od pory roku.
W okresie letnim zaleca się stosowanie mieszaniny około 40 proc. propanu i 60 proc. butanu, w okresie zimowym, odwrotnie, 60 propanu i 40 proc. butanu. Wspomniane zmiany mieszaniny propanu i butanu powodują nieznaczny wzrost zużycia paliwa gazowego w okresie zimowym.
LPG jako paliwo silnikowe posiada korzystniejsze, w odniesieniu do benzyny, własności eksploatacyjne. Liczba oktanowa propanu-butanu jest wyższa niż benzyny i w zależności od składu mieszanki wynosi 104 (zimowa) lub 101 (letnia) oktanów.
Proces spalania LPG odbywa się „miękko”, co przejawia się cichą
i spokojną pracą jednostki napędowej. Zwiększona odporność paliwa gazowego na spalania stukowe, w połączeniu
z brakiem tendencji do zmywania filmu (cienkiej warstwy) olejowego ze ścianek cylindra, sprzyja wydłużonej żywotności silnika. (wxl)
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!