czwartek, 8 grudnia 2016 r.

Moto

Mocne strony stilo

Dodano: 9 września 2001, 18:26

Pierwsze wrażenia z jazdy nowym modelem fiata, następcą bravo/brava. W Turynie powstał mocny konkurent volkswagena golfa i całej gamy samochodów niemieckopochodnych Z Barcelony Paweł Puzio
W sposób najbardziej tradycyjny można powiedzieć, że fiat stilo narodził się z jednym charakterem i dwiema osobowościami: obydwie wersje 3- i 5-drzwiowa bardzo różnią się między sobą pod względem stylu, temperamentu a nawet rozmiarów - przede wszystkim wysokości, tak ważnej w odniesieniu do przestrzeni pasażerskiej. Można też jeszcze jedno powiedzieć, w końcu Włosi wyprodukowali solidny, niemiecki samochód.

Dwa modele, dwie twarze

5-drzwiowy fiat stilo ma 4,25 m długości, 1,76 m szerokości, 1,52 m wysokości, przy rozstawie osi 2,60 m. Natomiast wersja 3-drzwiowa posiada 4,18 m długości, 1,78 szerokości oraz 1,47 m wysokości. Chociaż te 5 centymetrów różniących wysokość może wydawać się niewiele, w rzeczywistości znacznie zmienia charakterystykę prowadzenia, ponieważ w każdej wersji jest inaczej ustawione siedzenie kierowcy w stosunku do podłoża. Niżej umieszczono je w wersji 3-drzwiowej, zgodnie z wymogami samochodu dynamicznego, o żywiołowym temperamencie, wyżej natomiast w wersji 5-drzwiowej. Takie rozwiązanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, zapewnia większą przestrzeń oraz panowanie nad drogą, w myśl oczekiwań wobec samochodu o wyjątkowej osobowości.
Skąd te różnice. Wersja 3-drzwiowa gwarantuje indywidualizm, doskonałe osiągi i przyjemność prowadzenia. Wersja 5-drzwiowa oferuje komfort jazdy, przestrzeń, poczucie bezpieczeństwa, wszechstronność oraz racjonalność, które przekładają się na ogólny koszt eksploatacji, bardzo konkurencyjny nie tylko wewnątrz samego segmentu, ale i na całym rynku.
Nowy model 5-drzwiowy stanowi silną pokusę również dla klientów zainteresowanych samochodami jednobryłowymi, którzy ostatnio pojawili się na tym obszarze rynku. Fiat stilo dodaje bowiem do tradycyjnej formuły typowe zalety tej grupy pojazdów: jest wygodny przy wsiadaniu i wysiadaniu, wewnątrz oferuje dużo przestrzeni, podwyższona pozycja kierowcy zapewnia poczucie większej kontroli nad drogą. Oprócz tego przedni fotel składa się do przodu, a tylne mogą być przesuwane i odchylane niezależnie od siebie. Takie rozwiązanie pozwala dostosować wnętrze do indywidualnych wymagań w danej chwili.

Oceńcie sami

Nie będziemy dużo pisać o sylwetce, pozostawiając naszym Czytelnikom jej ocenę. My ograniczymy się do jednego stwierdzenia. Nam ten samochód po prostu się podoba. Nowy model oferuje bogatą, a przede wszystkim zróżnicowaną gamę jednostek napędowych. Należą do nich cztery silniki benzynowe i dwa ''Common Rail'' turbodiesel od 59 do 125 kW (80 - 170 KM), posiadające wielorakie zalety, dające się w pełni wykorzystać dzięki obecności 5- i 6-stopniowej skrzyni biegów - a przy najlepszej oferowanej jednostce - przekładni z funkcją sekwencyjnej zmiany położeń Selespeed

Jak u teściowej

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, fiat stilo jako jedyny w segmencie oferuje 8 poduszek powietrznych, z których dwie przednie są dwufazowe. Natomiast od strony bezpieczeństwa czynnego nowy model szczyci się czterema hamulcami tarczowymi oraz oferuje wszystkie dostępne na dzień dzisiejszy urządzenia kontroli hamowania i trakcji. ABS zintegrowany z korektorem hamowania EBD. ASR ograniczający boksowanie kół podczas przyspieszenia. Urządzenia EVA i HBA pomagające kierowcy w momencie nagłego, panicznego hamowania. Wyszukany ESP, który na zakrętach elektronicznie kontroluje dynamiczną stabilizację toru jazdy. Ponadto model dysponuje reflektorami ksenonowymi, zapewniającymi świetną widoczność w każdych warunkach atmosferycznych. Fiat stilo to aż 19 wersji. Rodzą się one z połączenia jednej z największych i najbardziej zróżnicowanych ofert w tym segmencie, na którą składają się: dwa pojazdy o odmiennej stylistyce (3- i 5-drzwiowy), sześć silników (1.2 16V - 1.6 16V - 1.8 16V - 2.4 20V - 1.9 JTD 80 KM - 1.9 JTD 115 KM), pięć przekładni (cztery mechaniczne i jedna Selespeed), trzy wersje wyposażenia (Active, Dynamic i Abarth) i 17 kolorów karoserii, do których można dobrać różne barwy i tkaniny pokrycia wnętrz.

Włoska jazda

Na koniec słów kilka o tym jak się jeździ nowym modelem, kiedy będzie dostępny w Polsce i w jakiej cenie. Podczas testu w słonecznej Hiszpanii, w okolicach Barcelony, a dokładniej katalońskiego toru Formuły Pierwszej, stilo wzbudzały sporą sensację. Przywykli do różnego rodzaju samochodów Hiszpanie, na widok stilo stawali i odwracali głowy, bo jest to naprawdę ładny samochód. Wspólnie z kolegą z Łodzi, Jackiem Frankiem, z periodyku ''Auto Dziś i Jutro'', przejechaliśmy stilo kilkadziesiąt kilometrów.
Mieliśmy okazję jeździć oszczędnym modelem 1,9 JTD (diesel z common rail), w wersji 3-drzwiowej. Jest to faktycznie samochód dla ludzi o lekko sportowym zacięciu. Siedzi się nisko, auto prowadzi się pewnie.
Ale od początku. Pierwsze wrażenie jest takie, że kierownica nie stawia oporu. Jest to zasługa podwójnego wspomagania, Dual Drive, które intensywniej pracuje do prędkości 20 km/h, a następnie sztywnieje. Jest to rozwiązanie bardzo dobre, wzięte prosto z najnowszego punto. Rewelacyjny silnik 1,9 JTD to optymalne rozwiązanie. Łączy w sobie dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Model, którym jeździliśmy, nie tylko poruszał się bardzo cicho, był także niezwykle dynamiczny.
Na pochwałę zasługuje zawieszenie. Podczas jazdy po ostrych zakrętach górskiej drogi, stilo bardzo pewnie pokonywało ''agrafkowate'' łuki. To kolejny plus. Wykończenie środka nie ma nic wspólnego z dotychczasowymi modelami Fiata. Nie odbiega niczym od konkurencji w postaci VW golfa. Miękkie, miłe w dotyku, solidne, tak można je określić.
Podsumowując. Stilo to udany, nowy model Fiata. Wszystko jednak to kwestia ceny. O tej jednak nikt nic nie mówił. Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy Fiat Auto Poland, poinformował, że cena jest ustalana. Natomiast dziennikarze włoscy znaleźli w Internecie prawdopodobną cenę najlepiej wyposażonego modelu z najsłabszym silnikiem. Ta cena to 30 milionów lirów, czyli ok. 60 tysięcy złotych. Zaznaczyć jednak należy, że jest to wirtualna plotka.
Bogusław Cieślar powiedział także, że stilo pojawi się na naszym rynku już w styczniu przyszłego roku.

Silniki w nowym fiacie

Silnik 1.2 16V
rozwija 59 kW (80 KM) przy 5000 obr./min. Maksymalny moment wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 dla wersji 5-drzwiowej). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zachodzi w 13,4 sekundy (13,8 dla wersji 5-drzwiowej). W końcu, zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji 3-drzwiowej i na 6,5 l/100 km w 5-drzwiowej.
Silnik 1.6 16V
o 76 kW (103 KM) maksymalną moc dostarcza przy 5750 obr./min, a maksymalny moment (145 Nm) przy 4000 obrotów. Wyposażony w ten silnik fiat stilo 3-drzwiowy osiąga 185 km/h (183 wersja 5-drzwiowa). Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy (10,9 wersja 5-drzwiowa). W cyklu mieszanym zużywa 7,3 l/100 km (7,4 wersja 5-drzwiowa).
Silnik 1.8 16V
rozwija maksymalną moc 98 kW (133 KM) przy 6400 obr./min oraz moment 162 Nm przy 3.500 obr./min. Silnik ten popycha fiat stilo 3-drzwiowy do 202 km/h (200 km/h dla wersji 5-drzwiowej) i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy (10,3 dla wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 8,0 l/100 km dla pojazdu 3-drzwiowego oraz 8,1 l/100 km dla 5-drzwiowego.
Silnik 2.4 20V
z przekładnią Selespeed, znajduje się na szczycie gamy fiata stilo. Dzięki rozwojowi pięciocylindrowej rodziny, jednostka napędowa dostarcza mocy 125 kW (170 KM) przy 6000 obr./min i momentu 221 Nm przy jedynie 3500 obr./min. Maksymalna prędkość dla pojazdu 3-drzwiowego wynosi 215 km/h, (213 km/h dla 5-drzwiowego), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zachodzi w 8,5 sekundy (8,9 sekundy dla pojazdu 5-drzwiowego). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,7 l/100 km (9,8 dla pojazdu 5-drzwiowego).
Silnik 1.9 JTD
o mocy 80 KM dostarcza 59 kW już przy 4000 obr./min oraz moment 196 Nm przy 1500 obr./min. Wyposażony w ten silnik fiat stilo 3-drzwiowy ociera się o 172 km/h (170 km/h dla wersji 5-drzwiowej), przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,9 sekundy (13,3 wersja 5-drzwiowa) i zużywa w cyklu mieszanym 5,4 l/100 km (5,5 wersja 5-drzwiowa).
Silnik 1.9 JTD
o mocy 115 KM różni się od wersji o 80 KM obecnością intercooleru oraz turbiny o zmiennej geometrii. Dostarcza maksymalną moc 85 kW przy 4000 obr./min, a maksymalny moment wynosi 255 Nm przy 2000 obr./min. Maksymalna prędkość osiągnięta przez fiat stilo 3-drzwiowy to 192 km/h (190 Km/h dla 5-drzwiowego), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zachodzi w 10,3 sekundy (10,7 dla wersji 5-drzwiowej) przy zużyciu paliwa 5,3 l/100 km (5,4 dla wersji 5-drzwiowej).
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO