Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

24 stycznia 2017 r.
10:55

Nowy Hyundai i30 rzuca rękawicę golfowi

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A
Sylwetka – siła spokoju według Petera Schreyera
Sylwetka – siła spokoju według Petera Schreyera

Hyundai chce powalczyć o lukratywną klasę kompaktów. Rzuca rękawicę ikonie – volkswagenowi golf. Podobnie jak niemiecki konkurent jest idealnie neutralny, a zarazem dopracowany do bólu. Czy nowy i30 ma szansę w tej trudnej rywalizacji?

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować


Peter Schreyer, główny prezes i główny projektant Hyundai Motor Group, ponownie podjął się karkołomnego zadania. Nowy i30 ma podbić serca i portfele Europejczyków. A to jest niezwykle trudna misja, bo największym konkurentem, a zarazem królem klasy kompakt, jest vw golf. Koreańczyk ma jednak sporo atutów

Zupełnie podobny do nikogo

Przepustką do sukcesu w tej klasie jest neutralność. Golf przez lata ewoluował, budując na tym swoją pozycję lidera. Peter Schreyer doskonale o tym wie. To spod jego ręki wyszła kia cee’d i seat altea. Teraz prezentuje światu nowego i30, który definitywnie zrywa z poprzednim modelem, tak bardzo nasyconym estetyką Dalekiego Wschodu.

Spokojna linia nadwozia to pomysł na te auto. Samochód powstał w Europie i dla Europejczyków. W i30 AD 2017 po raz pierwszy pojawił się kaskadowy grill, zwężający się mocno ku dołowi. Samochód posiada także trzy projekcyjne reflektory LED (drogowe i mijania) oraz pionowe światła LED do jazdy dziennej z funkcją kierunkowskazu, a światła przeciwmgielne zostały wbudowane w osłony aerodynamiczne.

Sylwetka emanuje ponadczasowym spokojem. To na pewno jest atut tego modelu. Jednocześnie dzięki przetłoczniom wzdłuż linii nadwozia nie brak jej świeżości i dynamiki. Natomiast za grosz nie ma seksapilu. Porządne niemieckie geny, przyprawione sporą garścią smukłości. Dzięki rozwiązaniom takim, jak aktywne klapy wlotu powietrza z przodu, która usprawniają chłodzenie i polepszają aerodynamikę, współczynnik oporu powietrza nowego i30 wynosi zaledwie Cx 0,30.

W tym aucie czuć niemiecką solidność. Szpary między modułami nadwozia są minimalne, a linie uszczelek idealnie równe. Bardzo sztywne i lekkie nadwozie, wykonane w 53 proc. ze stali o wysokiej wytrzymałości, wpłynęło na poprawienie właściwości jezdnych, zapewniając kierowcy komfort i przyjemność prowadzenia. Znaczna część elementów nadwozia jest klejona, to także korzystnie wpływa na sztywność, a tym samym na jakość prowadzenia tego modelu.

Wsiądź i zrelaksuj się

Pierwsza dobra wiadomość – auto w środku wykończono materiałami dobrej jakości, precyzyjnie spasowanych. Widać, że w czeskich Nosovicach, gdzie powstaje i30, kontrola jakości nie próżnuje. Druga dobra widomość – z tyłu wygodnie zasiada postawny mężczyzna o wzroście blisko 190 cm. Miedzy czubkiem głowy a sufitem jest nieco ponad 10 cm.

Kolejny dobry news, to fakt że obsługa jest intuicyjna. Kierowca ma przed sobą czytelny zestaw wskaźników, duży 8-calowy tablet, centrum obsługi nawigacji, multimediów i komunikacji. Nieco poniżej tabletu ulokowano zestaw do sterowania klimatyzacją. Te trzy strefy pozwalają obsługiwać nowego i30 bez potrzeby długiego studiowania instrukcji obsługi. A co najważniejsze, nowy Hyundai „mówi” po polsku.

Fotele przednie są wygodne, choć mają nieco za krótkie siedziska. Mogłaby się pojawi wersja z wysuwanym przedłużenie, choćby tak jak w Oplu. Dłuższa jazda, szczególnie dla wyższych osób, może zakończyć się dokuczliwym zmęczeniem ud.

Za to mała sportowa kierownica, o grubym wieńcu pokrytym skórą, sprawia dużą frajdę. Doskonale leży w dłoniach, a poręczna sterowanie pozwala bawić się funkcjami samochodu bez konieczności odrywania rąk. Poczucie przestronności wzmacnia dodatkowo, dostępne opcjonalne, panoramiczne okno dachowe, które można uchylić lub przesunąć. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 395 litrów, a komfort załadunku wzmacnia praktyczna, dwupoziomowa półka bagażowa oraz otwór na narty po środku tylnego siedzenia.

Zawsze wybieraj krętą drogę

Na koniec najlepsze. Prowadzenie tego auta to spora dawka przyjemności. Jak już wspomniałem nadwozie o dużym stopniu sztywności już gwarantuje wysoki komfort jazdy. Ale to nie wszystko. Tylne wielowahaczowe zawieszeni jest standardem w każdej wersji silnikowej. Siłę tłumienia dobrano do warunków panujących na drogach w Europie. Sprawdzono to podczas wymagających testów. Samochody były min. sprawdzane na słynnym torze Nürburgring. Przeszły także wyczerpujące jazdy próbne na drogach publicznych całej Europy, od polarnych warunków w Szwecji, przez próby jazdy z przyczepą w Alpach, po próby w wysokich temperaturach powietrza na południu Hiszpanii.

Efekty było czuć podczas jazdy. Auto doskonale trzymało się drogi, stabilnie pokonywało zakręty, a przy wyższych prędkościach jechało jak francuskie TGV. Szczególnie czuły układ kierowniczy sprawiał dużą prędkość podczas jazdy po krętych drogach. To była czysta przyjemność. Ponadto wydajne i czułe hamulce skutecznie zbijały prędkość A to za sprawą zwiększenia średnicy tarcz hamulcowych z przodu do 288 mm, dzięki czemu można użyć większej siły hamowania zwłaszcza, gdy koła są rozgrzane.

1.4 – 140 „kucy”

Hyundai oferuje cała gamę jednostek napędowych, ale do gustu przypadła mi ta nowa – turbo 1.4 o mocy 140 koni. Wprawdzie w polskim oddziale Hyundaia twierdzą, że największe „wzięcie” będzie mieć litrowy motor, 3-cylindrowy o mocy 120 KM, jednak jestem zdania, że to właśnie jednostka 140-konna podbije serca Polaków.

Dlatego do testu wybrałem do testów tę wersję, ale w dwóch odmianach – z skrzynia manualną 6-biegową i automatem 7-biegowym. Nowy silnik prezentuje wysoką kulturę pracy. Jest cichy, elastyczny i dysponuje ogromnym momentem – 242 Nm od 1500 obrotów. A to przekłada się na dobre walory trakcyjne. Auto od zera płynnie przyspiesza, osiągając pierwszą setkę w 8,9 sek z manualną skrzynią i 9,1 w automacie. Maksymalnie może pędzić 210 km/h.

Skrzynie automatyczna pracuje płynnie, natomiast manualna mogłaby być nieco bardziej precyzyjna. O spalaniu trudno mówić, bo testy w sumie miały tylko ponad 300 kilometrów. Wynik na mieszanej trasie, wskazany przez komputer, był zadowalający – średnio 7,1 litra.

Poza wspomnianym silnikiem 1.4 140 KM, do wyboru są dwa silniki benzynowe - trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM, czterocylindrowy silnik 1,4 MPI o mocy 100 KM. Dla zwolenników Diesla jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 z turbodoładowaniem, który jest dostępny w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM. Silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynię biegów (6MT) lub efektywną i szybko reagującą, dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).

Nowy i30 oferowany jest ze standardowym system audio wysokiej jakości z pięciocalowym ekranem dotykowym, kamerą cofania, interfejsem Bluetooth i funkcją My Music lub opcjonalnym systemem nawigacyjnym nowej generacji z ośmiocalowym pojemnościowym ekranem dotykowym. Kierowcy, którzy chcieliby podłączyć swój smartfon do systemu nawigacji z ośmiocalowym ekranem, w i30 mogą to zrobić za pomocą funkcji Apple CarPlay, jak i Android Auto. Auto posiada także całą [paletę asystentów jazdy - model może być wyposażony m.in. w autonomiczny system hamowania awaryjnego z systemem ostrzegania przed kolizją (w standardzie), aktywny tempomat, system wykrywania martwego pola, system ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu, aktywny asystent pasa ruchu (w standardzie), informowanie o ograniczeniu prędkości i asystent świateł drogowych (w standardzie). Nowością jest system kontroli poziomu uwagi kierowcy (w standardzie) co sprawia, że i30 jest modelem o najbardziej zaawansowanym, standardowym pakiecie bezpieczeństwa w ofercie marki.

Podsumowanie

Nowy i30 to ciekawa maszyna. Solidnie zaprojektowana, równie dobrze wykonana i świetnie wyposażona. Na pewnie jest to model wart uwagi, a zarazem godny konkurent golfa. Niestety także pod kątem ceny. Najtańsza wersja nowego i30 z 100-konnym silnikiem benzynowym została wyceniona na 65,7 tys. zł.

Pozostałe informacje

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]
ZDJĘCIA KIBICÓW
galeria

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]

Kibice przy Al. Zygmuntowskich tym razem mogli trochę narzekać na nudę. Ich pupile szybko rozstrzygnęli kolejny mecz i znowu wysoko pokonali rywali. Tym razem Orlen Oil Motor Lublin wygrał z Apatorem Toruń 53:37. Każdy kibic chciałby jednak mieć takie powody do narzekania. Sprawdźcie, jak w piątkowy wieczór wyglądały trybuny.

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]

Orlen Oil Motor Lublin się nie zatrzymuje. Choć show na torze Best Auto przy Alejach Zygmuntowskich skradł w piątkowy wieczór Emil Sajfutdinow, to jego występ dla kibiców gości był tym z cyklu na otarcie łez. Lubelskie „Koziołki” wygrały 53:37, a goście na 15. gonitw byli górą w zaledwie dwóch.

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]
RELACJA NA ŻYWO
galeria

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium