niedziela, 22 października 2017 r.

Moto

Ostrożnie z gazem

  Edytuj ten wpis
Dodano: 4 lutego 2004, 17:06

W poprzednich artykułach zwracaliśmy uwagę na podstawowe reakcje, które powinno się stosować podczas jazdy oraz w sytuacjach awaryjnych. Do takich zachowań należy również sposób operowania gazem.
Dla wielu kierowców użycie gazu sprowadza się do dwóch położeń: wciśnięcia do „dechy” albo całkowitego puszczenia. Całe szczęście jeśli takie działanie zastosują na prostej szerokiej drodze, gdzie najwyżej auto się „trochę” poślizga.
Sytuacja zmienia się diametralnie w momencie kiedy taki „odważny” kierowca porusza się po łuku. Tutaj skutki mogą być zdecydowanie mniej korzystne.

Co się dzieje?

Zaobserwujmy co wydarzy się, gdy na łuk najedziemy z mocno wciśniętym pedałem gazu. Na śliskiej nawierzchni nagle okaże się, że pomimo skrętu kierownicą auto wcale nie reaguje, jak można by się było tego spodziewać. „Wyjeżdża” z zakrętu, co jak sami wiecie może skończyć się niespodziewanym opuszczeniem drogi.
W takiej sytuacji kierowca, aby się ratować, zazwyczaj ujmuje całkowicie gaz i tu problemów ciąg dalszy. Ponieważ auto jest posłuszne, więc po zwolnieniu pedału gazu, skręcone koła po załapaniu przyczepności powodują nagły skręt samochodu. Jednak w wyniku takiej nagłej reakcji tylne koła często tracą przyczepność i pojazd poślizgiem wpada na przeciwny pas ruchu. O skutkach takiej sytuacji nie musimy już tutaj pisać.

Wskazówka!

Nie będzie nowością jeśli napiszemy, że pedał gazu ma wiele położeń, jednak płynne i umiejętne operowanie nim umożliwi bezpieczne podróżowanie. Spróbujmy przeanalizować wspomniany przypadek „odważnego kierowcy”.
Nawet, gdyby najeżdżając na taki łuk poczuł, że prędkość jest zbyt wielka a za duży gaz powoduje wyjeżdżanie przodu, powinien delikatnie ująć

Dlaczego?

Ano dlatego, że ujmując go koła mają możliwość odzyskania przyczepności, ale mimo to stale w minimalnym stopniu są napędzane (przedni napęd – najbardziej popularny), co powoduje, że auto posłusznie będzie poruszać się w kierunku jakim zamierzono. W przypadku całkowitego odpuszczenia, skręcone koła odzyskując bezwładnie przyczepność spowodują nagły skręt i zarzucenie pojazdu. Kiedy nawierzchnia jest bardzo śliska można próbować płynnie zmniejszać i zwiększać poziom gazu, aby np. w łuku balansować na granicy przyczepności i pokonać zakręt po obranym torze jazdy.
Wymaga to jednak wprawy i wyczucia, które tradycyjnie możecie doskonalić podczas prób na pustych placach.
Aby to co opisaliśmy stało się bardziej wyraziste i jasne zapraszamy do obejrzenia w TVL3 programu Moto Świat Grzegorza Michalca, w którym takie reakcje będziemy pokazywać.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!