czwartek, 20 lipca 2017 r.

Moto

Powrót legendy

Dodano: 10 lipca 2002, 17:40

W minioną niedzielę odbyła się oficjalna premiera auta, które jeszcze w ub. roku miałem okazję oglądać we Frankfurcie nad Menem. "Oglądać” to zresztą dużo powiedziane: przez przyciemnioną szybę bardziej widać było kształty niż całość samochodu. Kim będą przede wszystkim nabywcy tego pojazdu wskazuje już miejsce, gdzie się ona odbyła: na Wall Street w Nowym Jorku, w sercu amerykańskiej i światowej finansjery.

Dzięki wprowadzeniu na rynek dwóch wspaniałych limuzyn po 60 latach wraca do życia Maybach, jedna z najwytworniejszych marek samochodowych świata, już w latach dwudziestych i trzydziestych poprzedniego wieku synonim wyszukanej jakości, ekskluzywnego stylu i wyjątkowej techniki.

Nieco historii

Mercedes-Benz i Maybach już od dawna mają wiele wspólnego. Wilhelm Maybach był członkiem zarządu ds. technicznych w spółce Daimler Motoren Gesellschaft i skonstruował w 1901 roku pierwszego mercedesa, uważanego za pierwowzór wszystkich nowoczesnych samochodów osobowych. Gottlieb Daimler poznał tego uzdolnionego konstruktora w 1865 roku i współpracował z nim zarówno w fabryce maszyn w Karlsruhe, jak i w fabryce silników gazowych Deutz. Po dziesięcioletniej działalności w Nadrenii, gdzie Maybach doprowadził do produkcji seryjnej wynalezionego przez Nikolausa Otto silnika czterotaktowego (tak, tak - to ten używany do dziś), Daimler i Maybach powracają w 1882 roku na południe Niemiec, gdzie w następnych latach w ogrodzie willi Daimlerów w Cannstatt w pobliżu Stuttgartu dokonali całego szeregu epokowych dla techniki samochodowej wynalazków. Tym samym położyli podwaliny dla utworzonej w 1890 roku spółki Daimler Benz Gesellschaft. W 1907 roku W. Maybach odszedł z przedsiębiorstwa i poświęcił się, wspólnie z synem Karlem, budowie silników wysokiej mocy dla przemysłu lotniczego grafa Ferdinanda von Zeppelina. W 1912 roku przenieśli swój zakład do Friedrichshafen przy Jeziorze Bodeńskim, w bezpośrednie sąsiedztwo zakładów Zeppelina. I właśnie Karl Maybach od 1919 roku zdobywał rozgłos i uznanie dzięki opracowaniu i konstrukcji ekskluzywnych i technicznie perfekcyjnych luksusowych samochodów. Do 1941 roku wyprodukował ich 1800. Ze spółki Maybach Motorenbau powstała później MTU Friedrichshafen, należąca dziś do koncernu DaimlerChrysler.

Maybachy A. D. 2002

Maybach 57 i maybach 62 - już samo oznaczenie typów samochodów informuje o okazałych rozmiarach limuzyn. Mają one bowiem 5,73 oraz 6,17 m długości, co zapewnia ogromną przestrzeń i najwyższy komfort. Wnętrze może być dowolnie wykonane z materiałów najwyższej jakości - ze szczególnie miękkiej skóry, delikatnych dywanów, szlachetnych gatunków drewna. Najnowocześniejsze systemy komunikacyjne, takie jak TV, DVD, CD, telefon i system nagłośnienia Dolby Surround należą do wyposażenia standardowego i są umieszczone przy każdym fotelu. Maybach 62 jest ponadto wyposażony w specjalnie opracowane pojedyncze fotele, które umożliwiają położenie się (!) do wygodnej pozycji, z wysuwaną poduszką na nogi i stopy. Za schładzany schowek i rozsuwany dach nie trzeba dopłacać. Wygląd i wyposażenie samochodu są zresztą wynikiem ustaleń między klientem, jego osobistym doradcą oraz projektantami i inżynierami. Każdy samochód wykonywany jest w zasadzie indywidualnie, więc każdy będzie inny.

Małpowanie Mercedesa

W dziedzinie technologicznej maybach obficie czerpie z dokonań siostrzanej marki Mercedes-Benz. Właśnie od mercedesa pochodzą zastosowane w maybachu jeszcze bardziej rozwinięte innowacje, takie jak elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC Dual Control lub elektrohydrauliczny system hamulcowy Twin-Sensotronic Brake Control. Nowy, dwunastocylindrowy silnik z podwójną turbosprężarką ma moc 550 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 900 Nm. To najsilniejszy pod względem mocy i momentu obrotowego silnik w seryjnych samochodach osobowych.
W celu sprawdzenia niezawodności limuzyny inżynierowie Mercedesa objechali ręcznie wykonanymi prototypami (ukrytymi w skórze zwykłych modeli), samochodami doświadczalnymi i modelami przedseryjnymi dziewięć krajów na trzech kontynentach. W ciągu ok. trzech lat mniej lub raczej bardziej zamaskowany maybach przebył ogółem ponad 2,5 miliona próbnych kilometrów i odbył testy w ekstremalnych warunkach - w najgorętszym punkcie ziemi w Death Valley albo w Kirunie, najbardziej na północ wysuniętym mieście Szwecji. Najbardziej ekstremalne były oczywiście 24 próby zderzeniowe kompletnych pojazdów, jak również cały szereg prób zderzeniowych i badań struktury poszczególnych części składowych pojazdu. Przykładowo: nadwozie maybacha zostało komputerowo rozłożone na około 300 000 elementów i na około tyle samo punktów węzłowych. By o przebiegu odkształceń wiedzieć wszystko - test zderzeniowy, który w rzeczywistości trwa jedną dziesiątą sekundy, został w komputerze rozłożony na około 150 000 przedziałów czasowych. Skuteczność obliczeń w praktyce potwierdzą zapewne wkrótce niezależne testy NCAP (New Car Assessment Programme) w wersjach europejskiej i amerykańskiej.
Polacy chcą maybacha
Czytelnicy zadają sobie zapewne pytanie, czy ten samochód, o którym mówi się, że chce go kupić już 5000 osób, będzie w sprzedaży w Polsce.
- Już w zasadzie jest - powiedziała Beata Drozda z działu Public Relations DaimlerChrysler Automotive Polska. - Są już czterej chętni na dwa długie i dwa krótkie maybachy, z terminem dostawy w styczniu 2003 r. Cena brutto - z uwzględnieniem akcyzy - to 434 320 euro za maybacha 57 i 503 860 euro za wersję 62. Założenia mówią o sprzedaży rocznie w Polsce nawet kilkunastu maybachów.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!