Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

24 kwietnia 2019 r.
11:49

Skoda Scala. Urodziwa „czeszka” konkuruje z focusem, ceedem czy corollą [wideo, zdjęcia]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 5 A A

Zacznijcie myśleć o Skodzie w kontekście technologii, a nie ceny. Czasy, kiedy czeskie samochody były tanie już dawno minęły. Najnowsza scala konkuruje z focusem, ceedem czy corollą. Wcale nie jest na przegranej pozycji. A wręcz przeciwnie...

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Chorwacki Split wybuchł już wiosną. Na drzewach dojrzewają pomarańcze, kwitną magnolie, a nadmorska droga, Jadranska Magistrala, wije się wzdłuż skalistego nabrzeża. Czeskie scale z gracją wpisały się w ten chorwacki landszaft. Tak rozpoczął się dwudniowy test nowego modelu z Mlada Boleslav.

Urodziwa „czeszka”

Wprawdzie nie ma ikonicznych wymiarów 90/60/90, ale nie można jej odmówić zgrabnej sylwetki. W tę miłą dla oka formę, wpisano popularnego pięciodrzwiowego hatchbacka, który zapewnia mnóstwo miejsca dla każdego z podróżujących. Jednocześnie zachowano kompaktowe rozmiary: długość 4362 mm, szerokość 1793 mm i wysokość 1469 mm.

Skoro ma być rodzinną, to warto podać jeszcze jeden parametr: 467 l. To jest pojemność największego w klasie bagażnika. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta zwiększa się aż do 1410 l. Rozstaw osi nowego modelu wynosi 2649 mm.

Słówko jeszcze o urodzie. Niektórzy posądzają Škodę o nudę i nadmierny konserwatyzm. W przypadku scali nie ma mowy o tych zarzutach. Nowa Škoda wpada w oko, szczególnie w opcji z przedłużaną tylną szybą. Warto dodać, że za linie tego modelu odpowiadał Słowak, Jozef Kabaň (bugatti veyron, octavia, fabia). Był to jego ostatnia praca dla koncerny z Mlada, przed odejściem do BMW. Jest to pierwszy model z napisem „ŠKODA” na bagażniku.

Złap mnie, jeśli potrafisz

Kolejna cechą tego auta jest olbrzymia przestrzeń dla pasażerów. W odniesieniu do przednich foteli nie jest to szczególnego, ale z tyłu to spory sukces. Przestrzeń na kolana dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie wynosi 73 mm, natomiast miejsce od siedziska do posufitówki to aż 982 mm.

Co to oznacza? Na tylnej kanapie można bawić się berka. Osoby o pokaźnych wymiarach bez problemu mogą wygodnie rozsiąść się i delektować się długą podróżą. Tym bardziej, że fotele są wygodne, nie powodują bólu kręgosłupa nawet po dłuższej trasie. Scala w tym elemencie wyraźnie góruje nad konkurencją z Forda, Kii czy Toyoty. Słowem, koszykarz nie będzie narzekać na brak miejsca.
Jak każda prawdziwa Škoda, scala posiada również liczne przemyślane rozwiązania – od „klasyków”, jak uchwyt na bilet parkingowy za przednią szybą i skrobaczkę do szyb umieszczoną w pokrywie wlewu paliwa, aż po absolutną nowość w tym segmencie, opcjonalną elektrycznie sterowną pokrywę bagażnika.

Miękko z przodu, twardo z tyłu

Do premierowego testu podstawiono auta dobrze wyposażone. Każdy z samochodów miał wirtualny kokpit i duży, ponad 9-calowy ekran dotykowy (ktoś przed nami nie umył rąk, bo ekran był pełen odcisków palców).

Z przodu deskę wykończono miłym w dotyku, miękkim materiałem. Ciekawa, lekko spłaszczona u dołu kierownica, dobrze leży w dłoniach. Wygodne fotele zachęcają do jazdy. W oko wpadaj sportowe siedzenia (opcja), ładne przeszywane, ze zintegrowanym zagłówkiem.

Z tyłu już nie jest tak słodko. Materiały na drzwiach są twarde, jakby z samochodu o klasę niżej. Widać, że księgowy spojrzał na projekt scali i wprowadził kilka korekt. W lepszej wersji pasażerowie na tylnej kanapie mają swoje nawiewy oraz dwa gniazda USB do ładowania komórek i wyjście na 230 Volt. W przednich fotelach, po wewnętrznej stroni umieszczono kieszonki na komórki. To kolejne z cyklu przemyślanych rozwiązań.

Trzy silniki

Podstawowa jednostka benzynowa w tym modelu to trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM połączony z manualną, 6-biegową skrzynią, a mocniejszy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI gwarantuje moc 150 KM i niezwykły komfort automatycznej przekładni DSG o 7 przełożeniach. Decydując się na diesla, kierowcy mogą wybrać niezawodny motor 1.6 TDI o optymalnej mocy 115 KM, który dostępny jest zarówno ze skrzynią manualną, jak i z „automatem”.

Wszystkie warianty silników posiadają turbodoładowanie oraz spełniają wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP. Każdy z nich ma również zainstalowany system STOP/START i system odzyskiwania energii z hamowania.

Z duża dozą sceptycyzmu podszedłem do modeli 1,0 115 KM i 200 Nm. Nie jestem zwolennikiem litrowych, 3-cylindrowych jednostek napędowych. Tymczasem ten niewielki motorek spisuje się dzielnie. Z charakterystycznym dźwiękiem i całkiem żwawo napędza scalę. Auto nie ma zadyszki, a 175 Nm zupełnie wystarcza na sprawne poruszanie się scalą.

Moim faworytem jest 150-konny TSI. 150 koni i 250 Nm doskonale spisują się w tym aucie,. Jest to złoty środek pomiędzy dynamiką a ekonomiką. Skojarzenie tego silnika z skrzynią 7-biegową DSG to optymalny wybór. Auto jest ciche, szybkie i miłe podczas jazdy. Pracuje płynnie, sprawia dużo radości podczas jazdy.

Na koniec kilka słów o silniku 1,6 TDI. 115 koni i 250 Nm – to wartości generowane przez ten silnik. Podobnie jak jego odpowiednik 1,5, diesel pracuje cicho i aksamitnie. Duży moment obrotowy zapewnia sporo radości podczas jazdy. Optymalna przekładnia do tego silnika to dwusprzęgłowa DSG. Jeszcze raz powtórzę, pogłoski o śmierci Diesla są przedwczesne. Zawieszenie to także pewny punkt tego samochodu. Jest sprężyste, dobrze „klei” auto do drogi i nie jest zbyt głośne.

Systemy wspierania

Škoda scala to prawa ręka kierowcy w każdych warunkach. Już na liście wyposażenia standardowego w podstawowej wersji active znajdziemy systemy lane assist - asystent pasa ruchu, front assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, a także system umożliwiający połączenie alarmowe i wezwanie pomocy w razie wypadku.

Opcjonalnie dostępny jest m.in. system park assist, który odciąża kierowcę w trakcie wykonywania manewru parkowania, pomaga znaleźć miejsce odpowiedniej wielkości oraz samodzielnie steruje kierownicą. Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów oferowanych na życzenie jest udoskonalony czujnik monitorowania martwego pola – side assist. To system, który ostrzega kierowcę przed wyprzedzającym go pojazdem lub takim, który znajduje się poza zasięgiem jego wzroku w odległości aż 70 metrów.

Kolejną opcją, która będzie wspomagać kierowcę na drogach szybkiego ruchu, jest aktywny tempomat (ACC), utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu, działający przy prędkościach nieprzekraczających 210 km/h.

Cennik scali otwiera kwota 66 500 zł za wersję active z silnikiem 1.0 TSI. Wersja ambiotion z tą samą jednostką kosztuje 71 650 zł, natomiast z najmocniejszym motorem 1.5 TSI - 84 250 zł. Najbogatszy wariant style to wydatek 78 650 zł z silnikiem 1.0 lub 91 250 zł z silnikiem 1.5.

Škoda scala w wersji wysokoprężnej (1.6 TDI/115 KM) dostępna jest tylko w wersjach ambiotion i style za odpowiednio 83 150 zł i 90 150 zł. Za automatyczną przekładnię DSG z 7-przełożeniami należy dopłacić 6 100 zł.

Jest tylko jedno „ale”, bo scala z lepszym silnikiem i lepiej wyposażona wchodzi w cennik octavii.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Ortopedia jak nowa. Wszystko „ładne, pachnące, świeże”
galeria

Ortopedia jak nowa. Wszystko „ładne, pachnące, świeże”

Bez żadnej dotacji, wyłącznie z własnych środków Zamojski Szpital Niepubliczny przeprowadził remonty na oddziale chirurgii urazowo-ortopedycznej. Pacjenci będą teraz mieć dużo lepsze warynki pobytu i leczenia.

IV Turniej Lubelskiego Cebularza w rugby zostanie rozegrany już w sobotę

IV Turniej Lubelskiego Cebularza w rugby zostanie rozegrany już w sobotę

Edach Budowlani Lublin po raz czwarty zapraszają na Turniej Lubelskiego Cebularza – Regionalny Turniej Dzieci i Młodzieży w rugby. Zawody odbędą się w najbliższą sobotę, na boiskach przy ul. Krasińskiego i ul. Magnoliowej. Początek o godz. 10.

Kolejna noc z przymrozkami

Kolejna noc z przymrozkami

Szykuje się kolejna noc z przymrozkami w województwie lubelskim.

"Jeden z łatwiejszych egzaminów". Pytamy o wrażenia po maturze z angielskiego
wideo
film

"Jeden z łatwiejszych egzaminów". Pytamy o wrażenia po maturze z angielskiego

Jakie wrażenia po egzaminie maturalnym z języka angielskiego? Zapytaliśmy o to uczniów z Lublina.

Antoni Muryj z Lubelskie Perła Polski Cycling Team najlepszy w Suchowoli

Antoni Muryj z Lubelskie Perła Polski Cycling Team najlepszy w Suchowoli

To był weekend pełen emocji. Na pierwszy plan wysuwa się rywalizacja w Pucharze Polski „Po ziemi zamojskiej”. Zmagania toczyły w okolicach Suchowoli, a rywalizowano w dwóch konkurencjach – jeździe indywidualnej na czas oraz wyścigu ze startu wspólnego.

Aquapark już otwarty. Mnóstwo wodnych atrakcji
ZDJĘCIA
galeria

Aquapark już otwarty. Mnóstwo wodnych atrakcji

W środę przed południem było oficjalne otwarcie, a od godz. 16 do nowej, rekreacyjnej części krytej pływalni w Biłgoraju mogli już wejść pierwsi użytkownicy.

SP 16 w Lublinie prowadzi nabór do klasy IV mistrzostwa sportowego w piłce nożnej

SP 16 w Lublinie prowadzi nabór do klasy IV mistrzostwa sportowego w piłce nożnej

Szkoła Podstawowa nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie zaprasza wszystkich chętnych, którzy chcą rozwijać swoje pasje sportowe i łączyć naukę z grą w piłkę nożną. W roku szkolnym 2024/2025 przy SP 16 zostanie utworzony oddział mistrzostwa sportowego w piłce nożnej na poziomie klasy IV.

Zamienił stołek burmistrza na starosty. Nietypowy sojusz w powiecie świdnickim

Zamienił stołek burmistrza na starosty. Nietypowy sojusz w powiecie świdnickim

Powiat świdnicki już z władzami. W czwartek przed południem podczas nadzwyczajnej sesji radni funkcję starosty powierzyli Waldemarowi Jaksonowi z Prawa i Sprawiedliwości, który do wtorku przez ponad 25 lat był burmistrzem Świdnika. Wicestarostą został Dariusz Kołodziejczyk, a członkiem zarządu Anna Dygulska. Oboje ostatnio byli sekretarzami w gminach powiatu świdnickiego.

KUL ma tego samego rektora. W planach status uczelni badawczej

KUL ma tego samego rektora. W planach status uczelni badawczej

Już oficjalnie ks. profesor Mirosław Kalinowski został ponownie rektorem KUL. Nie miał konkurentów.

Zamojska Akademia Kultury z koncertami na dziedzińcu
10 maja 2024, 19:00

Zamojska Akademia Kultury z koncertami na dziedzińcu

Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego i Zamojska Akademia Kultury zapraszają na otwarcie sezonu plenerowych koncertów, które odbywać się mają na dziedzińcu odnowionego gmachu dawnej Akademii Zamojskiej. Trzy pierwsze już w ten weekend.

Dwie dziewczyny i jeden chłopak. A na horyzoncie zastępczy tata
ZDJĘCIA I WIDEO
galeria
film

Dwie dziewczyny i jeden chłopak. A na horyzoncie zastępczy tata

W czwartek lubelskie sokoły zostały zaobrączkowane i poznaliśmy ich płeć. Udało się także zidentyfikować kawalera, który od blisko tygodnia kręci się wokół lubelskiego gniazda.

Strzelał z wiatrówki na ulicy. Zranił 14-latka

Strzelał z wiatrówki na ulicy. Zranił 14-latka

24-latek strzelał z wiatrówki w Zamościu. Ranił w głowę 14-latka. Usłyszał już zarzuty.

W tym miejscu oddychać warto pełną piersią. Mikroklimat w kolejnym mieście
galeria

W tym miejscu oddychać warto pełną piersią. Mikroklimat w kolejnym mieście

W tym miejscu nie tylko można, ale nawet trzeba oddychać pełną piersią. Wszystko po to, by zaznać leczniczych właściwości tężni solankowej. Pierwsza taka instalacja w mieście stanęła nad Krzną.

Kolarstwo. Wielkie emocje w Pucharze Polski „Po ziemi zamojskiej”

Kolarstwo. Wielkie emocje w Pucharze Polski „Po ziemi zamojskiej”

Zmagania toczyły w okolicach Suchowoli, a rywalizowano w dwóch konkurencjach – jeździe indywidualnej na czas oraz wyścigu ze startu wspólnego

Awaria na kolei. Pociągi nie docierają do Warszawy

Awaria na kolei. Pociągi nie docierają do Warszawy

Paraliż kolejowy pod Warszawą. Awarii uległ rozjazd od strony zachodniej.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium