Przed wyruszeniem w drogę należy gruntownie umyć samochód. Uszczelki gumowe przecieramy gąbką zmoczoną w wodzie, a następnie nacieramy talkiem, gliceryną lub specjalnymi środkami pielęgnacyjnymi.
Szczególnie dokładnie należy zbadać stan karoserii. Woskowanie lakieru (woskiem twardym lub płynnym) stanowi dodatkową barierę ochronną dla szkodliwych substancji, ptasiego guano lub owadów.
Uwaga na pyłki!
Lato to pora intensywnego występowania pyłków roślin. Osoby wrażliwe na ich działanie chroni podczas jazdy filtr kabinowy, w który wyposażona jest większość produkowanych obecnie pojazdów. Filtry te należy wymieniać co 15 000 km, wskazana jest zwłaszcza ich wymiana właśnie przed pyleniem roślin. Eksperci polecają wymianę na filtr kabinowy wielowarstwowy z wkładem z węglem aktywowanym i elektrostatyczną mikrofazą. Filtr taki zatrzymuje blisko 100 proc. szkodliwych spalin, cząsteczki sadzy, kurzu, bakterie, a także ozon i substancje zapachowe. Wskazana jest również wymiana pozostałych filtrów, zwłaszcza wkładu filtra powietrza oraz sprawdzenie stanu filtra paliwa.
Teraz technika
Po umyciu pojazdu pora na przegląd techniczny. Należy sprawdzić poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych i ewentualnie je uzupełnić. Chodzi tu o olej silnikowy, płyn chłodzący, płyn hamulcowy, olej w układzie wspomagania układu kierowniczego, płyn do spryskiwaczy oraz elektrolit w akumulatorze. Należy również sprawdzić, czy bieguny akumulatora są czyste. W przypadku płynu hamulcowego i chłodzącego należy sprawdzić w książce serwisowej datę ich ostatniej wymiany. Ze względu na procesy starzenia tych płynów należy pamiętać o ich wymianie co dwa lata.
Przed podróżą wskazana jest również kontrola przewodów zapłonowych, końcówek oraz świec zapłonowych. Spojrzeć trzeba także na wycieraczki i w razie potrzeby wymienić je.
Światła rzecz ważna
Samodzielnie kierowca może sprawdzić również elementy oświetlenia pojazdu. Przy tym należy zbadać, czy szyby reflektorów nie są uszkodzone. Pęknięcie szybki wskutek uderzenia kamieniem może spowodować wnikanie wilgoci do wnętrza reflektora i w efekcie uszkodzenie go, a wymiana całego reflektora jest znacznie bardziej kosztowna niż wymiana samej szyby.
Przy okazji wizyty w warsztacie warto jeszcze sprawdzić działanie hamulców, stan okładzin ciernych i tarcz, ale także przewodów oraz komponentów hydraulicznych i elektronicznych. Przegląd układu hamulcowego i ewentualnie wymiana części to zadanie dla warsztatu, ponieważ tylko tam dysponują odpowiednimi urządzeniami – stanowiskiem do testowania hamulców oraz do diagnostyki komponentów elektronicznych.