piątek, 24 listopada 2017 r.

Praca

Jak ważny jest zapach w biurze?

  Edytuj ten wpis
Dodano: 19 marca 2009, 00:38

Na co dzień nie zastanawiamy się, jak pachnie w naszym miejscu pracy, a przecież spędzamy tam większość czasu. Aromaterapia w firmie polepsza atmosferę i efekty pracy. W niektórych biurach systematycznie stosuje się więc terapię zapachem.

Od dawna aromateriapię stosują Europejczycy, Amerykanie i Azjaci. Stosuje się ją w firmach od wielu już lat, zresztą z bardzo dobrym skutkiem. Odkryto na przykład, że rozpylenie w pomieszczeniach biurowych olejku cytrynowego powoduje aż dwukrotne zmniejszenie pomyłek popełnianych przez pracowników obsługujących komputer.

Zapach jaśminu z kolei stymuluje elektryczną aktywność mózgu, aromat lawendy wywołuje efekt uspokojenia tej aktywności. Na koncentrację korzystnie wpływa również olejek miętowy, który łagodzi zmęczenie umysłowe i dodatkowo jest pomocny przy bólach głowy.

Wprowadzenie aromaterapii do firmy znacząco polepsza więc atmosferę i efekty pracy. Dobrze wiedzą o tym te firmy, które systematycznie stosują terapię zapachem.




Moc zapachu

Wiele zapachów odbieramy zupełnie nieświadomie. Potrafimy na przykład czuć się szczęśliwsi, bardziej zadowoleni, zrelaksowani, nawet nie wiedząc, że to właśnie aromat oddziałuje na nas w ten sposób. Zapach tworzy klimat miejsca, w którym przebywamy, oziębia lub ociepla przestrzeń. Wywołuje pragnienia, wspomnienia, a nawet emocje.

Jak to się robi?

Podstawowe formy stosowania aromaterapii w biurach to inhalacje aromaterapeutyczne. Najpopularniejszym i najwygodniejszym sposobem stosowania takich wdychania aromatów jest lampka aromaterapeutyczna, w której podgrzewa się miseczkę z mieszanką olejków eterycznych i wody. Powoduje to odparowanie i rozproszenie olejków w powietrzu. W zależności od wielkości pomieszczenia, w którym stosuje się lampkę aromaterapeutyczną, do miseczki wlewa się 4-10 kropli olejku i 1 łyżkę stołową wody.

Olejki można również stosować w odświeżaczach powietrza, kamionkowych nawilżaczach zawieszonych na grzejnikach lub naczyniach z pot-pouri, czyli suszonymi mieszankami kwiatów. W zamkniętych pomieszczeniach biurowych, podczas jesiennych i zimowych dni, na pewno przyniosą świeżość i aurę zapachów natury.

Jakie zapachy?

Skoro odpowiednio dobrane i zastosowane olejki eteryczne wywierają korzystny wpływ na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne oraz na samopoczucie i koncentrację w pracy, warto spróbować.

Na apatię pomoże na przykład mieszanka olejków mięty pieprzowej, rozmarynowego, tymiankowego i hyzopowego. Na rozdrażnienie i zmienne nastroje możemy zastosować olejek pomarańczowy, mandarynkowy, cyprysowy, sandałowy i geraniowy. Ulgę przy stresie i napięciu powinny zapewnić nam olejki neroli, różany, melisowy, ylangowy, bergamotowy i szałwii muszkatołowej, a przy bezsenności - olejki z rumianku rzymskiego, mandarynkowy, majerankowy, lawendowy, melisowy i różany.

W sklepach dostępne są również gotowe mieszaniny olejków eterycznych, dobrane według reguł aromaterapii tak, aby ich stosowanie wpływało korzystnie na nastrój, łagodziło napięcia, zmęczenie, stres, a także dezynfekowało powietrze w pomieszczeniach.






Źródło: Echo Dnia

http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090317/PRACA/935747298
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!