czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Puławy

Podpis jak złoto

Dodano: 17 lipca 2006, 20:06

Kilkaset złotych trzeba zapłacić, żeby wysłać do urzędu dokument drogą elektroniczną. Tyle kosztuje kwalifikowany podpis elektroniczny, który musi zawierać każde pismo. Puławscy urzędnicy już wiedzą, że nikt nie będzie korzystał z elektronicznych skrzynek podawczych.

To miało być usprawnienie komunikacji między petentami, a urzędnikami. Pięć lat temu prezydent Aleksander Kwaśniewski złożył podpis pod ustawą o elektronicznym podpisie. Wszystkie urzędy dostały czas do połowy sierpnia tego roku, żeby przygotować się do przyjmowania korespondencji drogą elektroniczną.
Jako jeden z pierwszych na Lubelszczyźnie elektroniczną skrzynkę podawczą uruchomił właśnie Urząd Miasta w Puławach. Żeby tu coś załatwić, wystarczy wysłać mailem pod adresem urzędu plik, który trzeba opatrzyć elektronicznym podpisem. Cóż to takiego? Są to dane nadawcy w postaci elektronicznej, które służą do identyfikacji osoby składającej podpis. Dokument bez e-podpisu nie ma mocy prawnej, nie będzie więc przez urzędników rozpatrywany.
I tutaj pojawia się problem. Bo wyrobienie takiego podpisu kosztuje ok. 400 zł. Podpis jest też ważny przez pewien czas, a żeby go odnowić trzeba także zapłacić.
– Dlatego już wiemy, że zwykli mieszkańcy nie będą korzystać z tej formy komunikacji z urzędem – uważa Cezary Maślankiewicz z Urzędu Miasta Puławy. – Dość złożone procedury przy nabywaniu podpisu spowodowały, że nie jest to technika dostępna dla każdego, a raczej tylko dla dużych firm i korporacji – dodaje Grzegorz Hunicz z Urzędu Miasta Lublin.
Kłopot mają też same urzędy, które oprócz zaopatrzenia się w podpis (lubelski magistrat kupił ich 20) muszą nabyć sprzęt do tzw. generowania urzędowego poświadczenia odbioru. A to kolejny wydatek rzędu co najmniej kilkunastu tysięcy złotych. – Nie będzie nas na to stać – przyznaje Ireneusz Krawczyk, informatyk Urzędu Gminy w Końskowoli. Podobnie będzie z innymi małymi gminami, dla których taki wydatek będzie powyżej możliwości.
Nadzieja więc tylko w tym, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedłuży termin wprowadzenia elektronicznych skrzynek podawczych. Projekt nowelizacji ustawy w tej sprawie jest już przygotowywany. W innym przypadku elektroniczne skrzynki będą funkcjonować tylko w teorii. •
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!