wtorek, 22 sierpnia 2017 r.

Zamość

Pełnym gazem

Dodano: 8 listopada 2006, 16:39

Wszystko wskazuje na to, że przyszły rok nie będzie łaskawy dla kierowców. Od 1 stycznia w górę idzie akcyza, zarówno na benzynę, jak i na popularny LPG. Kierowcy rozglądają się za tańszym paliwem.

Jak przewidują analitycy, litr bezołowiówki może kosztować grubo ponad 4 zł, a litr mieszanki propan-butan nawet 2,6 zł. W takiej sytuacji ratunkiem dla naszych portfeli może okazać się CNG (z ang. Compressed Natural Gas), czyli sprężony gaz ziemny, którego metr sześcienny kosztuje nieco ponad 1,6 zł.
- CNG to nic innego jak zwykły gaz ziemny używany w gospodarstwach domowych, ale "skurczony” do mniejszych rozmiarów pod ogromnym ciśnieniem - informuje Kazimierz Płaza, dyrektor naczelny Zakładu Gazowniczego Karpackiej Spółki Gazownictwa w Sandomierzu.
Przypomnijmy, że w sierpniu przy bazie Miejskiego Zakładu Komunikacji na ulicy Lipowej w Zamościu uruchomiona została pierwsza na Lubelszczyźnie stacja tankowania aut CNG.
- Korzystają z niej głownie autobusy MZK i prywatni przewoźnicy z Zamojszczyzny, ale coraz częściej zaglądają tam właściciele osobowych aut - mówi Zbigniew Zębala, zastępca dyrektora ds. handlowych Zakładu Gazowniczego KSG w Sandomierzu.
Karpacka Spółka Gazownictwa postanowiła pomóc im w przesiadaniu się z benzyny na gaz. Jeżeli kierowcy do końca roku zdecydują się jeździć na gazie ziemnym, KSG zwróci im 1 tys. zł, czyli około 25 proc. kosztów instalacji CNG. - Na to samo mogą liczyć kierowcy, którzy zakupili auta z zamontowaną już instalacją na gaz ziemny - mówi wicedyrektor Zębala.
Klienci odwdzięczają się spółce, tankując auta na jej stacji przy ul. Lipowej. - W tej chwili montujemy instalacje już od 4 tys. zł - opowiada Zębala. - Ale inwestycja zwraca się już po przejechaniu 30-40 tys. km.
Na gaz ziemny jeździ już 10 autobusów MZK, w tym 4 nowe solarisy. Jak się sprawują?
- Zasilanie na gaz ziemny to była nowość i nic dziwnego, że na początku zdarzały się jakieś drobne usterki - mówi Zbigniew Białowolski, zastępca dyrektora ds. technicznych MZK w Zamościu. - Na pewno można na tym paliwie zaoszczędzić.
Nic dziwnego, że w ciągu kilku lat zakład chce przestawić na zasilanie gazem ziemnym cały tabor, który liczy w tej chwili 51 autobusów.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!