sobota, 25 listopada 2017 r.

Zdrowie

Ruch odmładza i dodaje urody

  Edytuj ten wpis
Dodano: 11 maja 2007, 19:18

Fitness, czyli różne ćwiczenia rekreacyjne, są doskonałą receptą na zdrowe i higieniczne życie. Ale ważny jest umiar.

Zajęcia fitness, do których zalicza się m.in. aerobik, callanetics, ćwiczenia na siłowni z wykorzystaniem różnych przyrządów, można dobierać w zależności od tego, co zamierzamy osiągnąć - czy chcemy schudnąć i ładnie ukształtować swoją sylwetkę, wzmocnić niektóre mięśnie oraz ogólną wytrzymałość, czy pragniemy jedynie się odprężyć, rozładować stres po wyczerpującym dniu w pracy.
Ćwicz, babciu, ćwicz
- Każdemu na pewno trochę ruchu się przyda, bądźmy aktywni, ale przede wszystkim kierujmy się rozsądkiem - radzi dr n. med. Piotr Feusette, specjalista chorób wewnętrznych i kardiolog. - Ćwiczyć mogą nawet np. kobiety 50-letnie i starsze, cierpiące na nadciśnienie tętnicze, jeśli będą regularnie mierzyć ciśnienie, zażywać odpowiednie leki i mieć to nadciśnienie uregulowane.
Jak poznać, że pobyt na siłowni nam szkodzi?
- Jeśli ktoś poczuje, że coś go dławi, uciska w klatce piersiowej, to znak, że należy przestać ćwiczyć - ostrzega dr Piotr Feusette. - Trzeba również udać się jak najszybciej do lekarza, bo może chodzić o chorobę wieńcową. Kiedyś zawały serca dotyczyły głównie osób w wieku 60-70 lat, a teraz trafiają się coraz częściej u mężczyzn już po trzydziestce.
Ważny umiar

- Obciążenie trzeba stopniować - radzi dr n. med. Marek Czerner, specjalista chirurg ortopeda. - Nie należy, np. zaczynać aerobiku od uprawiania go trzy razy w tygodniu po godzinie. Na początek niech to będą moduły kilkunastominutowe, raz w tygodniu. A dopiero potem można ich dawkę stopniować. Jeśli ktoś prowadzi siedzący tryb życia, to nagła i nadmierna intensywność ćwiczeń grozi przeciążeniem narządów ruchu: stawów kolanowych, kręgosłupa oraz nasileniem dolegliwości o różnym podłożu. W przypadku już istniejących u kogoś zmian zwyrodnieniowych pojawia się wtedy ból.
Doktor Czerner przestrzega też przed samodzielnym rozpoczęciem ćwiczeń na siłowni (nagle i intensywnie), gdyż grozi to również wystąpieniem tzw. zespołu bólowego kręgosłupa oraz stawów.

ZALETY FITNESSU

* przedłuża życie i działa jak kuracja odmładzająca
* poprawia wytrzymałość i siłę mięśni oraz sylwetkę
* wzmacnia system immunologiczny
* wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów
* stabilizuje ciśnienie krwi
* pomaga zwalczyć stany depresyjne, wyciszyć nerwy
* polepsza ukrwienie narządów wewnętrznych, tkanek i mięśni
* poprawia zaopatrzenie całego organizmu w tlen
* zwiększa wydolność płuc, poprawia przemianę materii
* pomaga "zbić” wagę.

PRZECIWWSKAZANIA DO UPRAWIANIA FITNESSU

* stwierdzona choroba wieńcowa
* infekcja, której towarzyszy wysoka gorączka
* wykryta choroba nowotworowa
* krótkowzroczność lub nadwzroczność wysokiego stopnia
* chorowanie na gościec stawowy i reumatoidalne zapalenie stawów, dyskopatie, kłopoty ze stawami kolanowymi i skokowymi
* przebyte ostatnio operacje, urazy narządów ruchu
* ciąża i karmienie piersią
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!