Reklama
Rowerowa autostrada połączy województwa wschodniej Polski
Tego jeszcze nie było. Wzdłuż wschodnich województw naszego kraju powstanie imponująca trasa rowerowa już teraz nazywana przez niektórych autostradą. Będzie liczyła ponad 1,4 tys. km, z czego znaczna część poprowadzi przez Lubelszczyznę.
- 21.09.2010 14:00
Rowerowy trakt połączy województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Szczegółowy przebieg magistrali nie jest jeszcze znany, jednak wiadomo, że na Lubelszczyźnie trasa będzie przecinać Józefów, Krasnystaw, Chełm, Włodawę i Terespol.
W ramach przedsięwzięcia powstanie nie tylko trasa rowerowa łącząca kluczowe z punktu widzenia ruchu rowerowego miejsca (m.in.: dworce kolejowe i autobusowe, parkingi, atrakcje turystyczne, krajobrazowe oraz kulturowe), ale także towarzysząca jej infrastruktura, czyli m.in. stojaki na rowery oraz wiaty postojowe i widokowe.
Zrealizowanie tego olbrzymiego przedsięwzięcia pochłonie tylko w skali naszego województwa około 11,5 mln euro. Część z tych pieniędzy dołożą samorządy, przez które wiódł będzie rowerowy trakt.
– Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnych kwotach – mówi Dariusz Turzyniecki, zastępca burmistrza Krasnegostawu. – Wiadomo jednak, że gros potrzebnych pieniędzy będzie pochodzić ze środków unijnych i budżetu państwa. Samorządy dorzucą zaledwie 5 procent kwoty.
Również ze względu na stosunkowo niski udział finansowy samorządów w tym projekcie, gospodarze miast, gmin i powiatów nie ukrywają, że trasa rowerowa jest dla nich atrakcyjną inwestycją.
– Przede wszystkim stwarza szansę na dynamiczny rozwój turystyki w naszym regionie. W tym kontekście, to może być takie nasze \"okno na świat” – mówi Turzyniecki. – Proszę sobie wyobrazić sytuację, że rowerzysta wsiadając na rower np. na Mazurach może przyjechać do Krasnegostawu nie martwiąc się, że na trasie będzie musiał korzystać z polnych dróg, czy ruchliwej dwupasmówki. Komfort jazdy to jedno. A do tego trasa będzie poprowadzona w taki sposób, aby rowerowi turyści mogli po drodze \"zaliczyć” ciekawe architektonicznie i krajobrazowo miejsca.
Miłośnicy dwóch kółek już nie mogą się doczekać takiej możliwości. – Bez roweru nie wyobrażam sobie życia – mówi pan Tomasz z Krasnegostawu. – Niestety na razie ze ścieżkami i trasami rowerowymi nie jest u nas rewelacyjnie. Myślę, że budowa takiej trasy z prawdziwego zdarzenia, to świetny pomysł. I dla tych, którzy stawiają na krótkie dystanse, i tych, którym marzą się długie, ale i bezpieczne wycieczki na dwóch kółkach.
Jutro, w starostwie powiatowym w Krasnymstawie spotkają się przedstawiciele miasta, powiatu, gmin i firmy odpowiedzialnej za część projektową przedsięwzięcia. Także jutro o przebiegu trasy będą radzić chełmscy samorzadowcy. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele miasta, gminy Ruda-Huta, gminy Chełm oraz starostwa. Być może już po tych spotkaniach dowiemy się, którędy konkretnie poprowadzi trasa rowerowa. O szczegółach ustaleń będziemy informować na bieżąco.
Trasa rowerowa na całej swojej długości będzie liczyła około 1420 km. Przetnie 41 powiatów i 148 gmin. Budowa magistrali, to koszt około 50 milionów euro. Na odcinek \"Lubelski” Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego przeznaczy kwotę 9 799 814 euro, budżet państwa dotację celową w wysokości 1 152 919 euro natomiast samorządy biorące udział w projekcie wniosą wkład własny w kwocie 576 459 euro.
Reklama












Komentarze