Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rozwiązania proekologiczne na budowie S17 pochłoną kilkaset mln zł

Głównie za sprawą przebiegu drogi tuż obok obszaru chronionego programem Natura 2000.
Rozwiązania proekologiczne na budowie S17 pochłoną kilkaset mln zł
Goździk pyszny (Dianthus superbus L.) jest objęty ścisłą ochroną gatunkową. Jest zagrożony wymarciem
Budowę drogi ekspresowej o długości 66,8 km podzielono na pięć kontraktów. Powstaje dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wjazd na ekspresówkę będzie możliwy za pośrednictwem 11 bezkolizyjnych węzłów (Sielce, Kurów, Przybysławice, Bogucin, Dąbrowica, Jakubowice, Lubartów, Włodawa, Mełgiewska, Witosa, Świdnik). – Poza budową samej drogi zostanie wykonane szereg rozwiązań z zakresu ochrony przyrody. Chodzi o ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. Na S17 powstanie 66 przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych i ponad 60 km ekranów przeciwhałasowych – wylicza Krzysztof Nalewajko, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie. – Ekologia to spore wyzwanie. Przy budowie dróg musimy przestrzegać rygorystycznych unijnych przepisów – dodaje. Największym wyzwaniem okazał się odcinek S17 pomiędzy węzłami Lubartów i Witosa. – Droga ekspresowa przecina dolinę Bystrzycy, biegnąc w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000. Z kilku możliwych wariantów wybraliśmy droższy, ale najbardziej ekologiczny. Droga została poprowadzona estakadą nad całą doliną. Drugie rozwiązanie, które braliśmy pod uwagę, to usypanie nasypu. Ale taka konstrukcja mogłaby doprowadzić do zaburzeń w przepływie wód podziemnych i w efekcie wysuszenia łąk w dolinie – mówi Krzysztof Nalewajko. Nie był to jedyny problem na tym odcinku S17. Drogowcy musieli się także wcielić w rolę botaników i ogrodników. – Zgodnie z zaleceniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska przesadziliśmy goździka pysznego, który rósł w miejscu budowanej estakady – dodaje Krzysztof Nalewajko. Na tym odcinku stanie też 10,5 km ekranów akustycznych oraz 11 przejść dla zwierząt różnej wielkości. Koszt budowy drogi ekspresowej S17 Kurów-Lublin-Piaski to 3.561.958.989 zł, z czego 2,4 mld to dofinansowanie unijne. węzeł Sielce - węzeł Bogucin (23 km) 10 km ekranów akustycznych 3 przejścia dla dużych zwierząt 4 dla średnich 15 dla małych 7 dla płazów systemu odwodnienia o dł. 16,4 km 12 zbiorników retencyjnych 7 zbiorników infiltracyjnych węzeł Bogucin – węzeł Dąbrowica (8 km) 7,6 km ekranów akustycznych 3 przejścia dla zwierząt średnich 7 dla małych 3 dla płazów węzeł Dąbrowica - węzeł Lubartów (10 km) 13,6 km ekranów akustycznych 8 przejść dla zwierząt węzeł Witosa – Piaski (13 km) 19 km ekranów akustycznych 2 przejścia dla zwierząt
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama