Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Tutaj mają stanąć w Lublinie ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Ratusz czeka na opinie

Budowę 96 ulicznych ładowarek dla pojazdów elektrycznych zakłada plan ogłoszony przez Urząd Miasta. Wszystkie ładowarki mają być ogólnodostępne, a każda z nich ma być zdolna do obsługi dwóch pojazdów jednocześnie. Ratusz pokazał też proponowane lokalizacje urządzeń i teraz czeka na opinie.
Tutaj mają stanąć w Lublinie ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Ratusz czeka na opinie
Obecnie punkt ładowania znajdziemy między innymi przy Al. Zygmuntowskich, obok starej pływalni

Autor: Maciej Kaczanowski

96 urządzeń z dwoma stanowiskami daje łącznie 192 punkty ładowania. Dokładnie tylu brakuje Lublinowi do wymaganej liczby 210 punktów. Taka liczba wynika wprost z obowiązującej Ustawy o elektromobilności. Ustawa mówi o tym, ile punktów powinny zapewnić gminy o określonej wielkości.

Czego wymaga prawo

Lublin zalicza się do kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców, w których zarejestrowano co najmniej 200 tys. pojazdów samochodowych, a na każdy tysiąc mieszkańców przypada przynajmniej 500 pojazdów. Wszystkie te warunki są przez Lublin spełnione, bo mieszkańców ma niemal 340 tys., a pojazdów około 240 tys. (stan na koniec roku 2018, obecnie jest więcej).

Ustawa wymaga, by poziom 210 punktów ładowania został osiągnięty w Lublinie... do końca tego roku. Do tego jest nam daleko, bo dzisiaj w mieście jest zaledwie osiemnaście ogólnodostępnych punktów ładowania. Z tego powodu władze miasta są prawnie zobowiązane do sporządzenia „planu budowy” takich stacji. Zgodnie z ustawą projekt planu musiał być sporządzony przez prezydenta do 15 marca. Ratusz dotrzymał tego terminu, swój projekt upublicznił w piątek.

Co proponuje Ratusz

W ogłoszonym dokumencie wskazanych jest 96 miejsc, w których miałyby stanąć ogólnodostępne ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Wszystkie miałyby powstać do końca bieżącego roku. Każda z nich miałaby dwa stanowiska, co oznacza, że mogłyby z niej korzystać jednocześnie dwa pojazdy.

Najwięcej ładowarek miałoby stanąć przy ul. Stadionowej, niedaleko Areny Lublin. Tutaj miasto przewiduje aż sześć urządzeń, czyli dwanaście punktów ładowania. Wszystkie proponowane przez Urząd Miasta lokalizacje wymieniamy poniżej. Wytłuszczonym drukiem wyróżniliśmy ulice, na których miałyby stanąć po dwie dwustanowiskowe ładowarki.

Tu stanęłyby ładowarki

• Abramowicka, • Agatowa, • al. Andersa, • Baśniowa, • Braci Wieniawskich, • Bursaki, • Bursztynowa, • Chodźki, • Czechowska, • Czwartaków, • Długa, • Dolińskiego, • Dolna Panny Marii, • Dunikowskiego, • Gębali, • Gospodarcza, • Grażyny, • Hetmańska, • Hutnicza, • Inżynierska, • Jagodowa, • Kazimierza Wielkiego, • Kiepury, • Koralowa, • Krasińskiego, • Królowej Jadwigi, • Kurantowa, • Kuronia, • Lawinowa, • Legendy, • Leszczyńskiego, • Lipińskiego, • Łabędzia, • Magnoliowa, • Matki Teresy z Kalkuty, • Medalionów, • Melomanów, • Mełgiewska, • Młodej Polski, • Morelowa, • Nałęczowska, • Obrońców Pokoju, • Obywatelska, • Paderewskiego, • Paganiniego, • Pogodna, • Pustowójtówny, • Radości, • Radziszewskiego, • Romanowskiego, • Romera, • Różana, • Rusałka, • Rzeckiego, • Samsonowicza, • Sieciecha, • Sierpińskiego, • Skromna, • Sławin, • Stadionowa (sześć dwustanowiskowych ładowarek), • Symfoniczna, • Szafirowa, • Szczytowa, • Szeligowskiego, • Szmaragdowa, • Szwajcarska, • Szwoleżerów, • Śliwińskiego, • Tarasowa, • Trześniowska, • Tumidajskiego, • al. Unii Lubelskiej, • Willowa, • Wojtyłów, • Woronieckiego, • Wrońska, • Wspólna, • Wyżynna, • Zalewskiego, • Zamojska, • Związkowa, • Zygmunta Augusta, • Żołnierska.

Mamy wykaz. I co dalej?

Teraz każdy może zgłosić uwagi do zaproponowanego przez prezydenta rozmieszczenia ładowarek. Swoje zastrzeżenia i propozycje można przekazywać od dzisiaj do 6 kwietnia (jak to zrobić – patrz ramka).

Prezydencki projekt musi być również uzgodniony z energetykami odpowiedzialnymi za dystrybucję prądu, bo planując rozmieszczenie ładowarek trzeba pamiętać o dostępnej w danym miejscu mocy przyłączeniowej. Energetycy powinni też przekazać Ratuszowi program podłączania urządzeń ze szczegółowymi terminami prac.

Jeżeli Urząd Miasta zbierze uwagi od mieszkańców i będzie mieć wymagane uzgodnienia energetyków, plan budowy ładowarek trafi do zatwierdzenia przez Radę Miasta.

Budowa stacji nie będzie zadaniem władz Lublina. Zgodnie z ustawą powinien się tym zająć operator systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej.

Uwagi przyjmowane są wyłącznie na specjalnym formularzu. Druk zamieściliśmy na portalu dziennikwschodni.pl, gdzie dostępny jest również prezydencki projekt planu budowy ładowarek. Wypełniony i podpisany formularz należy wysłać do 6 kwietnia mailem na adres [email protected]. Druk można także wysłać poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP ze strony lublin.eu. Teoretycznie można to robić nawet osobiście, przychodząc bezpośrednio do miejskich urzędników (Zana 38, pok. 319 oraz Biura Obsługi Mieszkańców), ale ze względu na epidemię koronawirusa ta metoda jest odradzana.

• Łabędzia (przy basenie), • Kazimierza Wielkiego (koło hali Globus), • Nasutowska (IKEA), • al. Unii Lubelskiej (podziemny parking galerii handlowej Vivo), • al. Witosa (dolny parking galerii handlowej Felicity • Al. Zygmuntowskie (koło starej pływalni).


Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama