Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Właściciele samochodów hybrydowych już nie zaparkują za darmo w Lublinie

Na zmianę zasad dotyczących samochodów hybrydowych w Strefie Płatnego Parkowania skarży się jeden z naszych Czytelników. Dziwi go, że posiadaczom nowszych pojazdów może być trudniej o tańszy abonament niż właścicielom samochodów kilkuletnich. Ratusz odpowiada: takie są normy.
Właściciele samochodów hybrydowych już nie zaparkują za darmo w Lublinie
Od środy posiadacze aut hybrydowych nie będą już zwolnieni z opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania. Dostali możliwość zakupu tańszego, przeznaczonego tylko dla nich abonamentu „E” - 80 zł za miesiąc

Autor: Maciej Kaczanowski / archiwum

Od środy posiadacze aut hybrydowych nie będą już zwolnieni z opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania. To jedna ze zmian, które będą obowiązywać od 1 kwietnia wraz z nowymi stawkami opłat. Ratusz tłumaczył, że nie może dłużej utrzymywać tego przywileju, bo właścicielom hybryd wydano już tysiąc identyfikatorów uprawniających do darmowego postoju, co odpowiada niemal połowie miejsc w płatnej strefie.

Posiadacze aut hybrydowych dostali za to możliwość zakupu tańszego, przeznaczonego tylko dla nich abonamentu „E” (80 zł za miesiąc). Jednak ten abonament kupią tylko ci, którzy mają meldunek w Lublinie i właśnie tu rozliczają swój podatek dochodowy (z Pierwszym lub Trzecim Urzędem Skarbowym).

Jest jeszcze jedno ograniczenie prawa do abonamentu „E”. To poziom emisji dwutlenku węgla. – W uchwale naszych radnych wprowadzono rozgraniczenie dla samochodów hybrydowych zarejestrowanych przed 1 września 2018 r. oraz po tej dacie. Dla starszych pojazdów wartość graniczna emisji dwutlenku węgla liczona jest według starego testu NEDC, dla tych nowszych w bardziej restrykcyjnym WLTP – pisze do nas pan Michał. – Śmiem twierdzić, że radni wykluczyli znaczną liczbę nowych, zarejestrowanych po 1 września 2018 r. samochodów hybrydowych z możliwości uzyskania abonamentu typu „E”.

Według naszego Czytelnika zasady zatwierdzone przez Radę Miasta są nielogiczne. – Abonament będzie mógł uzyskać właściciel auta hybrydowego np. z 2017 r., ale z 2020 już raczej nie – twierdzi pan Michał. – Być może jest to celowy zabieg radnych, aby zmniejszyć możliwość uzyskania tańszego abonamentu i zwiększyć wpływy do budżetu miasta, ale myślę, że nie tędy droga.

Ratusz broni nowych zasad. – Od 1 września 2018 r. nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej są homologowane zgodnie z procedurą WLTP. Zastąpienie normy NEDC przez normę WLTP znalazło swoje odzwierciedlenie w uchwale – wyjaśnia Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. – Wymóg osiągnięcia emisji dwutlenku węgla poniżej 100g/km dla możliwości uzyskania preferencyjnego abonamentu typu „E” to norma wprowadzona w trosce o środowisko. Kierowcy przy wyborze samochodu hybrydowego kierują się obowiązującą w tym czasie homologacją, więc różnice w pomiarach nie zmieniają pułapu, dla którego obowiązuje preferencja.

Urząd Miasta stwierdza, że nie widzi podstaw do zmiany uchwały.


Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama