Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Lublin. W tych szkołach wiedzą, jak powinna wyglądać przyszłość miasta

Smart hulajnoga, Ekostrefa inteligentna multidzielnica Lublina oraz smart plac zabaw – to najciekawsze pomysły uczestników konkursu „Uczeń i Uczennica Przyszłości”.
Lublin. W tych szkołach wiedzą, jak powinna wyglądać przyszłość miasta

Autor: DW

Konkurs zorganizował lubelski ratusz. Jury oceniało dziesięć finałowych projektów. Uczniowie lubelskich podstawówek wykazali się kreatywnością wykorzystując umiejętności zdobyte podczas wielogodzinnych warsztatów: techniki druku 3D, programowania mikrokontrolerów, wykorzystania sprzętu i technik audiowizualnych czy techniki lutowania miękkiego.

Zwycięzcami konkursu została “Ekipa z Lublina” ze Szkoły Podstawowej nr 18 w Lublinie. Jej uczniowie  wymyślili smart hulajnogę z magnesami i diodami świetlnymi, która zbliżając się do przejścia lub skrzyżowania emituje sygnały świetlne.

- Budując smart hulajnogę chcieliśmy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, sprawić by było mniej wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg i rowerów. Chcieliśmy też zmaterializować swoje zainteresowania mechaniczne – tłumaczyli konkursowemu jury. Dodali, że stworzona przez nich hulajnoga nie różni się od powszechnie używanych, a ich rozwiązanie można zastosować w każdym modelu bez zbędnych modyfikacji czy specjalistycznej wiedzy.

Za wygranie konkursu SP 18 otrzymała voucher na 25 tys. zł na doposażenie lub stworzenie fablabu/majsterkowni w szkole,

Drugie miejsce i voucher na 15 tys. zdobyła Szkoła Podstawowa nr 57 im. Jana Kochanowskiego. "Sigma Inspiration”, którą przedstawili uczniowie to projekt inteligentnej multidzielnicy Lublina składającej się z pięciu ekostref: przemysłowej, terenów zielonych, mieszkalnej i zdrowego stylu życia, komercyjnej oraz edukacyjnej i zdrowia. 

Na trzeciej pozycji uplasował się Team 33 ze Szkoły Podstawowej nr 33 im. 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej, który zaprezentował smart plac zabaw. Uczniowie klas 7 i 8 postanowili zamienić niekończącą się dziecięcą chęć do zabawy na coś pożytecznego dla planety. Zaprezentowali makietę z placem zabaw, na którym energia mechaniczna przetwarzana jest w elektryczną, tak jak w dynamo. 

- W ten sposób można produkować prąd zmienny o mocy około 2-3 wat i napięciu 6 voltów, a zaletą takiego urządzenia jest to, że gdy nie jest włączone nie generuje żadnych oporów. Dzieci chętnie bawią się na placu zabaw, tracąc nadmiernie swoją energię, a każda szkoła ma plac zabaw – podkreślali uczniowie z "33" .  Wytworzony w ten sposób prąd mógłby na przykład dawać światło w każdej szkole.

W nagrodę otrzymali voucher pieniężny na 10 tys.

– Takie inicjatywy jak „Uczeń i Uczennica przyszłości” uczą młodych mieszkańców i mieszkanki naszego miasta kreatywności, a także przygotowują ich do realiów i oczekiwań rynku. Poprzez projekt pokazujemy jakie możliwości w przyszłej pracy zawodowej daje wykorzystanie nowoczesnych technologii. Cieszę się, że współpraca z Politechniką Lubelską otwiera przed przyszłymi inżynierami i twórcami sektora kreatywnego możliwość rozwijania kompetencji oraz umiejętności technicznych – podkreśla Mariusz Banach, zastępca prezydenta Lublina ds. oświaty i wychowania.

Konkurs został zorganizowany w ramach Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023 przy współpracy z Politechniką Lubelską.

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama