Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Tunel czy kładka? Nowe pomysły na dawny dworzec PKS w Lublinie

Czy dwupasmówka przy al. Tysiąclecia, która rozdziela wzgórze zamkowe od terenu dawnego dworca PKS, powinna zejść pod ziemię? A może wystarczy kładka piesza, by połączyć oba miejsca? Studenci architektury z Hiszpanii, Włoch i Rumunii zaprezentowali swoje śmiałe wizje rewitalizacji tej części Lublina.
Tunel czy kładka? Nowe pomysły na dawny dworzec PKS w Lublinie

Autor: Tomasz Maślona/Politechnika Lubelska

Przez pięć dni młodzi architekci pracowali w ramach programu BIP Erasmus+ pod hasłem Rewitalizacja terenu dawnego dworca PKS w Lublinie z naciskiem na zrównoważony rozwój urbanistyczny i nowe funkcje użytkowe.

– Jednogłośnie ocenili, że przestrzeń starego dworca powinna zostać jak najszybciej zrewitalizowana, bo ma ogromny potencjał. Tymczasem dziś wrażenia nie są pozytywne – to obszar zdegradowany i kontrastujący z pięknym widokiem na Stare Miasto – mówi mgr inż. arch. Małgorzata Kozak z Katedry Architektury Współczesnej Politechniki Lubelskiej.

Zostawić czy wyburzyć?

Najwięcej emocji wzbudził sam budynek dworca: – Podzieliło ich to, czy powinien on zostać zachowany. Wszystkim spodobał się jednak dach, dlatego pojawiły się sugestie, by dworzec zostawić, ale nadać mu nowe funkcje – dodaje Kozak.

W efekcie powstały cztery różne projekty. W każdym z nich dawny dworzec został powiązany z częścią Starego Miasta.

Mosty, tunel i Czechówka

Studenci uznali, że największą barierą jest dwupasmówka. Trzy grupy zaprojektowały nad nią mosty piesze, jedna zaproponowała całkowite ukrycie drogi w tunelu. Pojawił się też pomysł odsłonięcia rzeki Czechówki, co stworzyłoby zupełnie nową, atrakcyjną przestrzeń publiczną.

– To bardzo odważne projekty, ale takich właśnie oczekiwaliśmy – komentują naukowcy.

Erasmus po lubelsku

Program BIP Erasmus+ to tygodniowe pobyty w uczelniach partnerskich połączone z elementami pracy online.

– Podczas takich wyjazdów studenci zdobywają doświadczenie międzynarodowe, poznają nietypowe metody pracy i otwierają się na świat. Tematyka projektów nie musi być związana bezpośrednio ze studiami – często wynika z pasji czy zainteresowań – wyjaśnia dr Celina Handzel, kierownik Biura Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Lubelskiej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama