Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

UOKiK zdecydował: Bank Pekao musi wypłacić klientom odszkodowania

Bank Pekao będzie musiał wypłacić rekompensaty klientom, którym nieterminowo odpowiadał na reklamacje – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W grę wchodzą kwoty sięgające nawet 2,5 tys. zł, a bank zarezerwował na ten cel prawie 100 mln zł.
UOKiK zdecydował: Bank Pekao musi wypłacić klientom odszkodowania

Autor: wikimedia common

Decyzja prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego to efekt postępowania wszczętego po licznych skargach klientów. Ci wskazywali, że bank miesiącami – a nawet ponad rok – zwlekał z udzieleniem odpowiedzi w sprawach reklamacyjnych.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zobowiązał Bank Pekao S.A. do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom. Decyzja jest efektem postępowania wszczętego po licznych sygnałach konsumentów, którzy skarżyli się, że bank nie udziela odpowiedzi na reklamacje w terminach określonych w przepisach” – czytamy w komunikacie.

Opóźnienia liczone w miesiącach, a nawet ponad rok

Kontrola UOKiK wykazała, że w latach 2021-2023 Pekao systemowo przekraczało ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. Nie były to pojedyncze przypadki ani krótkie opóźnienia.

Urząd wskazuje, że bank wysyłał klientom szablonowe informacje o przedłużeniu procedowania, bez podania faktycznej przyczyny. Wyjaśnienia ograniczały się do parafrazy przepisów prawa – co mogło wprowadzać klientów w błąd, sugerując, że bank dochował formalności.

Kto dostanie pieniądze i ile?

Rekompensaty obejmą osoby, którym w latach 2019–2023 bank nie odpowiedział na reklamację w ustawowym terminie 30 dni.

Kwoty zależą od wyniku reklamacji oraz skali opóźnienia:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie,
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie.

W przypadku wielu reklamacji – klient otrzyma jedną rekompensatę, tę w najwyższej kwocie.

Co dalej? Ważne terminy dla klientów

Procedura uruchomi się po uprawomocnieniu decyzji.

  • Bank ma miesiąc od doręczenia decyzji, by przygotować proces,
  • następnie 3 miesiące, by poinformować wszystkich uprawnionych klientów.

Obecni klienci dostaną wiadomość przez bankowość elektroniczną lub e-mail. Byłym wysłany zostanie list na ostatni znany adres.

Aby otrzymać pieniądze, klient będzie musiał potwierdzić chęć przyjęcia rekompensaty i podać dane do rozliczeń podatkowych. Na to przewidziano 6 miesięcy.

Wypłata będzie opodatkowana – dlatego przed przelewem bank musi odebrać dane podatkowe, a później wyśle klientom formularz PIT-11.

Można też ponownie rozpatrzyć starą reklamację

UOKiK podkreśla, że osoby, których reklamacje wcześniej zostały odrzucone, po otrzymaniu informacji od banku będą mogły wystąpić o ponowne rozpatrzenie sprawy – niezależnie od wypłaconej rekompensaty.

Bank: decyzja to efekt dobrowolnego zobowiązania

Pekao w oświadczeniu poinformował, że pełna współpraca z UOKiK była świadomym wyborem:

Decyzja prezesa UOKiK jest wynikiem dobrowolnego zobowiązania banku do podjęcia określonych w niej działania, w tym wypłaty rekompensaty na rzecz konsumentów” – przekazała instytucja.

Bank zapewnia, że wszyscy objęci decyzją klienci zostaną poinformowani o swoich prawach i zasadach wypłaty.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama

WIDEO

Reklama