Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

„Przyszłość w małych rękach” – młodzież ze Szkoły Realnej wspiera dzieci z trudnymi doświadczeniami

Jak wpływa trudne dzieciństwo na dorosłe życie? Czy wczesne doświadczenia mogą definiować człowieka – a może przeciwnie, można je przekuć w siłę? Nad tymi pytaniami zastanawia się młodzież ze Szkoły Realnej w Lublinie, realizując w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii projekt społeczny „Przyszłość w małych rękach”.
„Przyszłość w małych rękach” – młodzież ze Szkoły Realnej wspiera dzieci z trudnymi doświadczeniami

Autor: nadesłane

Uczniowie przyznają, że impulsem do stworzenia projektu była lekcja psychologii, podczas której analizowali różne eksperymenty i teorie dotyczące rozwoju człowieka. 

– Zaciekawiło nas, jak doświadczenia z dzieciństwa odbijają się później w dorosłości. Postanowiliśmy sprawdzić, czy trudne dzieciństwo definiuje dorosłego człowieka –  mówią licealiści.

Według nich „trudne dzieciństwo” to przede wszystkim sytuacje traumatyczne: śmierć rodzica, rozpad rodziny, utrata opiekuna czy życie w ubóstwie. Celem projektu jest pokazanie dzieciom, że ich przyszłość nie jest przesądzona, a dorosłym  –  że warto wspierać młodych ludzi w kryzysie.

Znani, którzy przeszli przez trudności

Aby wzmocnić przekaz, uczniowie stworzyli profil na Instagramie „Przyszłość w małych rękach”, gdzie przedstawiają sylwetki znanych osób, które doświadczyły trudnego dzieciństwa, a mimo to osiągnęły sukces. Wśród nich jest:

Kora – w dzieciństwie trafiła do domu dziecka prowadzonego przez siostry zakonne, bo jej mama samodzielnie wychowywała ośmioro dzieci.

Jakub Błaszczykowski – jako 10-latek stracił mamę w dramatycznych okolicznościach.

J.K. Rowling – autorka Harrego Pottera dorastała w poczuciu niepewności, zmagając się z chorobą matki i częstymi przeprowadzkami; ucieczką był dla niej świat wyobraźni.

Uczniowie podkreślają, że te osoby nie ukrywały swojej przeszłości – a mimo trudnych doświadczeń odnalazły własną drogę. Projekt działa także na TikToku, bo młodzi chcą dotrzeć do rówieśników, którzy często nie wiedzą, że ich problemy nie są wyjątkowe, i że nie muszą z nimi zostawać sami.

Pomoc w praktyce: kiermasze, zbiórki i loterie

„Przyszłość w małych rękach” to również realna pomoc. Uczniowie organizują zbiórki dla Domu Dziecka św. Dominika w Lublinie, prowadzonego przez siostry dominikanki. W placówce najbardziej potrzebne są artykuły pierwszej potrzeby: żywność, słodycze na podwieczorek, środki higieniczne i chemiczne.

Pierwszą akcją był szkolny kiermasz gofrów.

– Wszystkie sprzedaliśmy! Pieczenie zaczęłyśmy o dziewiątej rano, poszły co do sztuki  –  opowiadają z dumą.

To dopiero początek. Uczniowie planują loterię fantową, a także ustawienie puszek w lokalnych restauracjach. W grudniu, kiedy ludzie są szczególnie skłonni do pomagania, liczą na dobre efekty zbiórek. W planach jest również spotkanie z dziećmi z domu dziecka oraz przygotowanie dla nich niespodzianki.

– Niczego nie narzucamy, uczniowie rozwijają się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i pomysłami. Muszę przyznać, że zaskoczyła nas dojrzałość tego projektu. To bardzo szlachetna inicjatywa i jestem z nich dumna – mówi Paulina Wawrzyszak, nauczycielka i opiekunka grupy.  

To pierwsza edycja Zwolnionych z Teorii w tym roczniku, a projekt jest już na etapie realizacji. Młodzież zapowiada, że działań będzie coraz więcej.

„Zwolnieni z Teorii” to ogólnopolska olimpiada dla uczniów szkół ponadpodstawowych, która polega na realizacji projektów społecznych, które rozwiązują problemy w ich otoczeniu, ucząc przy tym praktycznych umiejętności (praca zespołowa, planowanie, zarządzanie). Uczniowie działają w grupach, tworzą własne inicjatywy, a całość jest wspierana przez biznes i mentorów, co przygotowuje ich do przyszłości zawodowej.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama