Stowarzyszenie mali bracia Ubogich to międzynarodowa organizacja, która powstała we Francji w 1946 roku, a w Polsce działa od 2002 r. i jest organizacją pożytku publicznego. Powstała, by być głosem osób niesłyszalnych, niewidzialnych i niezauważanych na co dzień – czyli osób starszych, samotnych. Stowarzyszenie swoje działania opiera na długoterminowym wolontariacie towarzyszącym, polegającym na regularnych odwiedzinach wolontariuszy w domach podopiecznych w ramach Programu „Obecność” dzięki którym budują się relacje oparte na przyjaźni i zaufaniu.
Stowarzyszenie mali bracia Ubogich co roku przed Bożym Narodzeniem organizuje akcję „Podaruj Wigilię”. Dzięki niej seniorzy w 14 miastach Polski będą mogli wziąć udział w uroczystych spotkaniach, podczas których wspólnie z wolontariuszami spędzą czas w życzliwym gronie – kolędując, ciesząc się świątecznymi potrawami, ale przede wszystkim doświadczając bliskości i wspólnoty. W serdecznej atmosferze seniorzy czują się zauważeni, ważni i otoczeni troską. Stowarzyszenie dba także o osoby, które z powodu problemów zdrowotnych nie mogą uczestniczyć w spotkaniach i są odwiedzane przez wolontariuszy w domach.
– Dla samotnych starszych osób ten świąteczny czas przynosi szczególnie dotkliwe poczucie pustki. Samotność sprawia, że czują się niewidzialni — jakby świat obok toczył się bez nich. Niektórzy mają bliskich, ale daleko, pozostają więc tylko krótkie rozmowy telefoniczne. Inni spędzają Święta zupełnie sami, patrząc z okna, jak sąsiedzi wnoszą choinki, słuchając z oddali kolęd i obserwując radość, która nie dociera do ich domów. W ich mieszkaniach słychać jedynie ciszę. Do ostatniej chwili mają nadzieję, że ktoś zapuka do drzwi, że usłyszą życzliwe słowo. To właśnie w Wigilię samotność potrafi najbardziej zaboleć – kiedy wszystko wokół przypomina o tym, jak bardzo brakuje drugiego człowieka – mówi Joanna Mielczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Operacyjna Stowarzyszenia mali bracia Ubogich.
Kampanii „Podaruj Wigilię” towarzyszy zbiórka funduszy na organizację świątecznych spotkań dla seniorów. Koszt jednego posiłku to 140 zł, upominku 75 zł, dojazdu na spotkanie 60 zł. W pomaganie osobom starszym włączył się po raz kolejny Górnik Łęczna poprzez cztery inicjatywy.
Pierwsza z możliwości to Wirtualna Skarbonka Górnika. Uruchomiono dedykowaną zbiórkę online dla tych, którzy chcą wesprzeć akcję szybką wpłatą. Każda kwota to realny krok do zapewnienia seniorom obecności, ciepła i świątecznej radości. Link do zbiórki znajduje się pod adresem gornik.leczna.pl/podarujwigilie
Kolejną możliwość to zakupy w sklepie kibica zielono-czarnych. Od 15 do 23 Górnik przekaże 10 procent dochodu ze sprzedaży wszystkich produktów dostępnych w klubowym sklepie online na wsparcie akcji „Podaruj Wigilię”. Każdy kibic kupując szalik, koszulkę czy kalendarz, automatycznie pomaga zorganizować ciepłą Wigilię dla samotnych seniorów.
– W tym roku podjęliśmy decyzję o przekazaniu 10 procent naszej przedświątecznej sprzedaży na akcję. To bardzo prosta zasada: nasi Kibice wspierają Klub, a Klub wspiera tych, którzy w ten szczególny czas potrzebują nas najbardziej. Dołączcie do nas, kupujcie, licytujcie i dzielcie się. Pokażmy, że Górnik Łęczna jest jedną wielką, zjednoczoną rodziną – mówi Tomasz Płaza, kierownik marketingu Górnika.
Trzeci sposób to Świąteczne Aukcje Charytatywne czyli seria wyjątkowych licytacji, z których całkowity dochód zasili konto akcji. Do zdobycia są unikatowe pamiątki, koszulki z autografami oraz specjalne klubowe doświadczenia.
Ostatnią formą pomocy jest Lodówka Społeczna (Dzielenie się Jedzeniem). Lodówka znajduje się przy stadionie Górnika, a działacze zachęcają do dzielenia się produktami przed świętami oraz przynoszenia nadmiaru potraw po wigilijnej kolacji.
– Współpraca ze Stowarzyszeniem mali bracia Ubogich to dla nas powód do dumy i nasz obowiązek społeczny. Nadchodzące Święta odsłaniają bolesną prawdę: dla setek tysięcy seniorów w Polsce to czas głębokiej samotności. Nie chodzi tylko o przygotowanie paczki żywnościowej. To chodzi o obecność. O to, by senior w Wigilię usłyszał swoje imię, by przełamał się opłatkiem z drugim człowiekiem i poczuł, że pamięć o nim nie zaginęła. Jako klub, chcemy być gwarantem tej obecności – dodaje Płaza.
Więcej na temat kampanii „Podaruj Wigilię” można przeczytać pod adresem podarujwigilie.pl.














Komentarze