Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Wykaz delegacji urzędników i inne informacje. Ratusz stworzy rejestr pytań

Kto pytał, o co i jaką dostał odpowiedź - taki rejestr od 1 sierpnia uruchomi lubelski Ratusz. Prezydent tłumaczy, że pytań przybywa lawinowo, niektórzy żądają danych z wielu lat, ich zebranie odrywa urzędników od innej pracy, a odpowiedzi odmówić nie można.
Wykaz delegacji urzędników i inne informacje. Ratusz stworzy rejestr pytań
- Dzięki rejestrowi każdy będzie mógł sprawdzić, czy już ktoś wcześniej nie występował o tę samą informację publiczną. Pozwoli to uniknąć dublowania pytań - wyjaśnia Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina. - A pytania powtarzają się bardzo często. Poza tym dotyczą rzeczy jawnych, które nie były nigdy ukrywane i są dostępne na naszych stronach internetowych.

Urzędnicy mówią, że największym problemem są te wnioski, które dotyczą bardzo przekrojowych danych. - Dostaliśmy prośbę o wykaz wszystkich delegacji wszystkich pracowników w ciągu ostatnich czterech lat. To w sumie 8 tysięcy pozycji. Nie możemy odmówić odpowiedzi, ale by jej udzielić pracownicy będą oderwani od swoich obowiązków - mówi Krzyżanowska. Zdarzają się też wnioski o informacje na podstawie danych nawet z 2007 r.

- Udzielanie odpowiedzi często wymaga pogłębionych analiz, wyliczeń, sięgania do dokumentacji archiwalnej - przyznaje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Podkreśla, że w wielu przypadkach trzeba sprawdzać, czy w dokumentach nie ma informacji, których nie można udostępniać ze względu na ochronę danych osobowych.Do rejestru mają trafiać wszystkie wnioski o udzielenie informacji publicznej. Liczba takich wniosków kierowanych do Urzędu Miasta wzrasta z roku na rok. W 2011 r. miasto dostało 72 wnioski, w następnym roku było ich już dwukrotnie więcej. W zeszłym urzędnicy otrzymali 264, a w tym roku rekord zapewne zostanie pobity, bo do wczoraj takich pytań było już 166.

Ostatnio w ich wysyłaniu specjalizuje się lubelska Fundacja Wolności. Jej prezes pozytywnie ocenia stworzenie rejestru pytań. - To korzystne i dla urzędników i dla mieszkańców - mówi Krzysztof Jakubowski. - Jeśli się zdarzy, że ktoś pyta drugi raz o to samo, to urzędnicy nie będą musieli jeszcze raz przekopywać dokumentów, tylko wskażą konkretną odpowiedź z rejestru - dodaje Jakubowski. Jego fundacja prosiła już m.in. o wyciągi ze wszystkich służbowych kart płatniczych miasta, a także o wykaz umów zawieranych przez Ratusz i jego spółki.

Spis umów Urzędu Miasta również ma być dostępny w Internecie. Prezydent zapowiedział, że będzie można go przeglądać już od 1 sierpnia.

Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
Reklama