środa, 23 sierpnia 2017 r.

Chełm

Chełm: Pstrokate reklamy szpecą Starówkę

Dodano: 25 stycznia 2016, 14:50

Chełm
Chełm

Chełmska Starówka upstrzona jest reklamami i szyldami. Jest szansa, że to się zmieni

– Aby chronić przestrzeń publiczną i podnieść jej estetykę, już w 2010 roku sformułowaliśmy wytyczne konserwatorskie dotyczące instalowania szyldów i reklam – mówi Stanisława Rudnik, kierownik chełmskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie. – Ich adresatami były samorządy Chełma, Krasnegostawu, Włodawy i Wojsławic, czyli te ośrodki, gdzie zachowała się staromiejska zabudowa. Oczekiwaliśmy opinii, ale też wyrażenia gotowości zastosowania się do naszych propozycji. Odzewu niestety nie było.

Rudnik podkreśla, ze samorządy generalnie podzielały potrzebę porządkowania staromiejskich przestrzeni, natomiast broniły się brakiem narzędzi prawnych. Tymczasem ten argument wytrąciła im przyjęta w ubiegłym roku tak zwana ustawa krajobrazowa. Między innymi stanowi, że samorządy na początek mają podejmować uchwały o przygotowaniu przez prezydenta miasta uchwały dotyczącej urządzeń reklamowych.

– Taką uchwałę Rada Miasta podjęła podczas ostatniej sesji – mówi Józef Górny, zastępca prezydenta miasta. – To uchwała intencyjna, która jest dopiero wstępem do trudnej i skomplikowanej pracy, której efektem może być uporządkowanie staromiejskiej przestrzeni. Przygotowanie ostatecznej uchwały będzie wymagało konsultacji z organizacjami kupieckimi, przedsiębiorcami, drogowcami, właścicielami posesji, mieszkańcami i oczywiście służbami ochrony zabytków – dodaje Górny.

W sformułowaniach warunków konserwatorskich dotyczących instalowania szyldów i urządzeń reklamowych na elewacjach budynków znajdujących się w obszarze wpisanym do rejestru zabytków między innymi znalazł się zapis, że forma reklamy musi być dostosowana do charakteru, wystroju oraz kolorystyki i miejsca umieszczenia. Zaleca się także minimalizowanie liczby reklam zgodnie z zasadą jeden podmiot, jedna reklama. Szyldy powinny być umieszczane przy wejściu do lokali, których dotyczą i to jedynie w parterach budynków.

Instalowanie reklam na konstrukcjach dachowych powinno być absolutnie wykluczone. Autorom warunków zależy też, aby przy projektowaniu szyldów i napisów ilość tekstu była maksymalnie ograniczana. W zamian należy stosować znaki graficzne bądź piktogramy związane z nazwą firmy oraz usługą. W obrębie staromiejskiego rynku najbardziej wskazane są reklamy, czy szyldy wykonane techniką metaloplastyki, odlewnictwa, kamieniarstwa, czy snycerstwa.

Chełm
Chełm
Czytaj więcej o: Chełm Starówka Chełm
Gość
Gość
Gość
(8) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (29 stycznia 2016 o 21:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ludzie nie sa slepi. Wystarczy jeden skromny napis "lody". Nie trzeba dwudziestu szmat z 20 napisami lody. O tym trzeba mowic i to robic, bo to w jakim syfie teraz zyjemy jest przerazajace. Tu nie chodzi o dobijanie przedsiebiorcow. Dobija je kolejne biedronki i lidle. Nie skromne reklamy. Na estetyczne miasto pojda ludzie chetniej niz na zasmiecone szmatami reklamowymi.
Rozwiń
Gość
Gość (27 stycznia 2016 o 07:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Ta dobijcie resztę chełmskich firm. Zakażcie im się reklamować!

Rozwiń
Gość
Gość (26 stycznia 2016 o 17:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
walące się chałupy, zabite dechami lub zamurowane to obraz pożydowskiego Chełma a im się marzy metaloplastyka??
Rozwiń
Gość
Gość (26 stycznia 2016 o 08:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
wieś tańczy i śpiewa, dobrze, że ktoś próbuje zapanować nad tym festiwalem kiczu
Rozwiń
Gość
Gość (26 stycznia 2016 o 08:06) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
lepiej reklamy pstre, niż napis- Na wynajm lub na sprzedaż!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (8)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!