czwartek, 19 października 2017 r.

Chełm

Olek nową atrakcją turystyczną Chełma

  Edytuj ten wpis
Dodano: 12 lutego 2009, 19:06
Autor: Monika Mojsym

Chełm zyskał nową atrakcję turystyczną. To zabytkowy parowóz, który wczoraj stanął przy budynku dworca PKP. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już latem zostanie udostępniony zwiedzającym.

Takich, jak chełmski parowóz Ol49-34, jest w kraju około 40. Został wyprodukowany na początku lat pięćdziesiątych. Był wykorzystywany m.in. do obsługi składów osobowych. Mógł się rozpędzić do 100 km na godzinę. To jednak przeszłość. Teraz takie lokomotywy można spotkać już tylko w muzeach kolejnictwa. Ostatnie z parowozów zostały wycofane z użytku prawie trzydzieści lat temu.

Chełmski zabytek nie był udostępniony zwiedzającym. Kolejarze długo zabiegali, żeby parowóz postawić w eksponowanym miejscu. Niedawno udało się podpisać porozumienie między zakładami dysponującymi majątkiem kolei. To umożliwiło przeprowadzkę.

Najtrudniejsza okazała się jednak sprawa przeniesienia lokomotywy. Najpierw specjalny skład dowiózł parowóz na wyznaczone miejsce. Potem za pomocą kolejowego dźwigu maszyna została postawiona. Całemu przedsięwzięciu przyglądało się kilkadziesiąt osób.

- Rozhuśtana ciuchcia podniesiona na stalowych linach wyglądała niesamowicie - mówi 14-letni Michał, który przyszedł zrobić pamiątkowe zdjęcia. - Do końca nie byliśmy pewni, czy to się naprawdę uda. Zajęło to ładnych parę godzin.

Parowóz jest w składzie chełmskiego taboru stosunkowo niedługo, bo dopiero od 16 lat. Skąd się tutaj wziął? - Dostaliśmy go w zamian za przekazanie do skansenu w Chabówce innego parowozu - wyjaśnia Jerzy Zaborowski, założyciel i opiekun izby pamięci kolejnictwa w Chełmie. - Przez te lata był konserwowany i odnawiany przez naszych pracowników.

Teraz lokomotywa stoi w pobliżu dworca PKP, tuż przy kapliczce. Jednak prace z nią związane dopiero się zaczną. - Dlatego zwracamy się o pomoc do wielbicieli kolei - mówi Artur Bronisz, przewodniczący chełmskiego oddziału Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, a zarazem inicjator przedsięwzięcia. - Do renowacji parowozu trzeba będzie wiele pracy i pieniędzy. Liczymy na tych, którzy chcieliby mieć swój wkład w przywróceniu mu dawnej świetności.

Na razie najbardziej potrzebne są materiały. Zwykła, stalowa blacha do zmiany poszycia kotła, farby antykorozyjne i narzędzia. - Marzy nam się też oryginalne oświetlenie parowozu - dodaje Bronisz. - Chcielibyśmy też kiedyś postawić obok niego semafory i specjalny żuraw, który służył do nawadniania maszyny.
Kolejarze przymierzają się do założenia chełmskiego stowarzyszenia miłośników kolei. - Mamy specjalną salę z pamiątkami, jeżeli ktoś chciałby ją wzbogacić, to zapraszamy - mówi Zaborowski.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
kich
Mirka
zntk
(5) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

kich
kich (19 lutego 2009 o 20:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Oj chętni do zwiedzania obiektu poczekają sobie i to długo!
Rozwiń
Mirka
Mirka (16 lutego 2009 o 11:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie jestem kolejarzem i nie znam się na typach lokomotyw. I szczerze powiedziawszy mało mnie obchodzi, czy to Olek czy Hepa. Podoba mi się sama inicjatywa postawienia przed dworcem parowozu. I fajnie, że będzie udostępniony zwiedzającym. Moje dzieci już nie mogą się doczekać, kiedy wejdą do środka.
Rozwiń
zntk
zntk (14 lutego 2009 o 21:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie meczcie sie chlopcy!.Wyslijcie "Olka" do ZNTK aby zrobili z niego cacko,na koszt cwaniakow ktorzy wzieli pieniadze za zlom chelmskich parowozow.A swoja droga to zamiast "Olka",lepsza by byla "Hepa" czyli Ty-43,bo na tych parowozach chelmscy kolejarze dostali najbardziej w du..
Rozwiń
ziuk
ziuk (14 lutego 2009 o 18:52) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ten typ parowozu,nigdy nie byl na ilostanie Lokomotywowni w Chelmie.Maszynisci chelmscy obslugiwali Tw-12,Tr-20,Tr-21,Ty-2,Tw-1,Ty-23,Ty-43,Ty-51,Tkt-48,Os-24,Ok-1.W szczytowym okresie Parowozowni,najwiecej bylo Ty-51 oraz Ty-43.Bardzo duzo parowozow w kompletnym i dobrym stanie technicznym,decyzja zyjacych jeszcze "weteranow",zostalo pocietych na zlom.A mozna bylo pozostawic jeden kompletny Ty-51.Dzisiaj czytajac ten artykol,powinni bic sie w piersi i glosno wolac "MOJA WINA".
Rozwiń
zXC
zXC (13 lutego 2009 o 08:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Chełmscy kolejarze zbierają tabor, którym chełmianie będą jeździć w przyszłości, bo szybka kolej (wg. GW) do Warszawy ma być tylko od Lublina.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (5)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!