środa, 23 sierpnia 2017 r.

Lublin

Bilety miejskie nie drożeją, bo dzięki temu pasażerów przybywa. 2015 rok bez podwyżki

Dodano: 21 września 2014, 21:15
Autor: Dominik Smaga

Ceny biletów komunikacji miejskiej zostaną zamrożone również na przyszły rok - zapowiada Ratusz. Okazuje się, że dzięki temu Lublin jest jednym z nielicznych miast, w których stale przybywa pasażerów w autobusach.

O jasną deklarację w sprawie cen biletów pytaliśmy po ukazaniu się corocznego prezydenckiego zarządzenia w sprawie planowanych na 2015 r. zmian miejskich podatków i opłat za usługi komunalne. W dokumencie zabrakło jakiejkolwiek wzmianki o tym, jak w przyszłym roku kształtować się będą ceny biletów komunikacji miejskiej. Tymczasem we wcześniejszych zarządzeniach takie deklaracje padały, np. dokument dotyczący podatków i opłat na 2014 r. zakładał, że ceny biletów nie wzrosną.

Ratusz już się zadeklarował. - Na przyszły rok również nie planujemy podwyżek cen biletów - zapewnia Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta. Według informacji publikowanych niedawno przez branżowy portal transport-publiczny.pl to właśnie korzystny cennik biletów jest głównym czynnikiem sprawiającym, że w Lublinie bardzo wyraźnie rośnie liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej, podczas gdy w skali kraju jest dokładnie odwrotnie.

O ile w 2009 r. lubelska komunikacja miała 75,6 mln pasażerów, o tyle w zeszłym roku już 114,7 mln. Korzysta z niej 88 proc. mieszkańców w wieku 15-75 lat, w tym 35 proc. codziennie. Autobusami i trolejbusami częściej od innych podróżują kobiety, osoby w wieku od 15 do 24 lat oraz w wieku emerytalnym.

Tymczasem w skali kraju pasażerów komunikacji miejskiej stale ubywa. W Lublinie od 2008 r. nie było żadnych podwyżek cen biletów okresowych, rosły za to ceny tych jednorazowych, co sprawiło, że część pasażerów postanowiła bardziej związać się z komunikacją publiczną kupując przejazdówki.

O ile w 2008 r. taki bilet można było kupić wyłącznie w dwóch punktach, o tyle teraz możliwe jest to w ponad 200 miejscach, z czego 35 to czynne całodobowo uliczne automaty do sprzedaży biletów. Ponadto bilet okresowy można kupić przez internet, a później zapisać go na elektronicznej karcie używając do tego kasownika w autobusie. - Łącznie we wszystkich pojazdach jest zamontowanych blisko 900 kasowników nowego typu - informuje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.

Nasze bilety

54 proc. mieszkańców Lublina korzysta z biletów normalnych, 36 proc. z biletów ulgowych zaś 10 proc. jeździ za darmo. Wśród osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów przeważają osoby, które ukończyły 70 rok życia (56 proc.) i osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności (17 proc.).
BudŻet
Żuk
ekspert ds. komunikacji
(7) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

BudŻet
BudŻet (22 września 2014 o 11:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Cóż za przedwyborcza wybiórczość.

Zabrakło informacji o ilości pasażerów i sprzedanych biletach w pierwszym półroczu bieżącego roku oraz rentowności ZTM i MPK w takim samym ogólnopolskim rankingu jak ten o kosztach przejazdów.

Zabrakło również informacji, że w ubiegłym roku miejski przewoźnik dostał z pieniędzy publicznych 10,5 miliona złotych pod tytułem "wkład pieniężny"...

O gigantycznym deficycie budżetowym ZTM również ani słowa - tak w roku ubiegłym jak i dzisiaj.

Wcześniej czy później wylezie, a wtedy p. redaktorze będzie wstyd - albo i nie będzie, bo nigdy nie przeczytałem słowa przepraszam za to o czym nie pisał Dziennik Wschodni w latach 80 ubiegłego wieku, za które ostatnią transzę spłaty długów uregulowano dopiero po 30 latach...

.

Rozwiń
Żuk
Żuk (22 września 2014 o 10:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

szkoda, że nadal tak mało się robi w kierunku poprawy jakości komunikacji miejskiej - jeszcze większego jej uprzywilejowania, nowej efektywniejszej siatki połączeń, ogarnięcia i postawienia do pionu MPK i ZTM (powodzenia tym co chociaż raz próbowali napisać i wysłać skargę na...), porządku z bezdomnymi zatruwającymi innymi skutecznie przyjemność podróżowania, niedziałającej klimatyzacji w lecie w większości pojazdów, które są w nią wyposażone.

Niby bilety dalej w atrakcyjnych cenach, niby przybyło dużo nowoczesnego taboru - ale śmierdzący szrot również idzie na trasie spotkać, sporo zmian na lepsze jednak nadal pozostaje duży niedosyt i niewykorzystany w pełni potencjał.

ale i tak jest gigantyczny postęp, porównaj to co się działo w MPK za Żuka z tym co się działo za Pruszkowskiego

Rozwiń
ekspert ds. komunikacji
ekspert ds. komunikacji (22 września 2014 o 10:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

zdecydowanie dobra wiadomość,

jednocześnie skoro korzystających jest tak dużo i liczba systematycznie rośnie, pora na odważne kroki w kierunku uprzywilejowania zbiorkomu - pasy dla autobusów na ulicach dojazdowych do centrum, Krakowskie Przedmieście tylko dla komunikacji zbiorowej, taxi i mieszkańców kamienic

Rozwiń
ayo
ayo (22 września 2014 o 07:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

polska język trudna język

Rozwiń
maciek
maciek (21 września 2014 o 22:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

bedac studentem pare lat temu dymalem dzien w dzien ikarusami i jelczami widzac dzisiejszy tabor dzisiejsze przystanki ktore powstawaly z trudem. biletomaty mozna stwierdzic ze lublin zrobil ogromny skok do przodu jesli chodzi o komunikacje i w tym temacie nie ma sie do czego przyczepic...

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (7)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!