czwartek, 19 października 2017 r.

Lublin

Czy nowe trolejbusy nadają się do jazdy?

  Edytuj ten wpis
Dodano: 8 grudnia 2013, 16:01
Autor: Dominik Smaga

Pojazdy Ursus montowane w Lublinie na bazie ukraińskiego Bogdana wciąż nie mogą wyjechać na ulice (J
Pojazdy Ursus montowane w Lublinie na bazie ukraińskiego Bogdana wciąż nie mogą wyjechać na ulice (J

1,2 miliona zł kary nałożył Lublin na producenta polsko-ukraińskich trolejbusów. Dostarczone w październiku miały wozić pasażerów w listopadzie, ale już wiadomo, że i grudzień jest mało realny. Powód? Usterka goni usterkę.

Już w czwartek pytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego, skąd tak duża jak na pięć pojazdów kara. Dostaliśmy niewiele mówiącą odpowiedź: "podczas odbiorów komisja stwierdziła, że część trolejbusów posiada wady i usterki techniczne w zakresie dopuszczenia do ruchu, które kwalifikowały się do naliczenia kar umownych”.

W piątek zażądaliśmy protokołów odbioru. ZTM ich nie przesłał tłumacząc, że musi "zasięgnąć opinii prawnej”, bo nie chciałby "narażać się na naruszenie przepisów” w tym "tajemnicy przedsiębiorstwa”. Dostaliśmy kilka przykładowych usterek, w tym np. brak podświetlenia przycisku.

Dyrektor ZTM nieprędko dał się przekonać, że skoro publiczne zakupy są jawne, to powinien pokazać protokoły odbioru pojazdów. O tym, że gotowa jest cała partia pięciu trolejbusów producent poinformował w ostatnim możliwym terminie, 30 października. Nie dostarczył wozów do zajezdni, lecz zaprosił komisję do swej hali montażowej. Umowa to dopuszcza. A tu okazało się, że dwa trolejbusy mają… niesprawny układ napędowy. Kilka dni później urzędnicy mówili, że trolejbusy mogą zacząć wozić pasażerów jeszcze w listopadzie.

Nie wożą do dziś. Najświeższe z przesłanych nam dokumentów noszą datę 22 listopada. Lista liczy 29 "usterek” i 9 "uchybień”. Co wytknęła komisja? M.in. za mały "przyklęk”, brak izolacji rampy dla wózków, nieszczelną i łatwą do zalania izolację instalacji elektrycznej 24V, brak ogrzewania zewnętrznych wyświetlaczy, niesprawne nagłośnienie, kłamiące kontrolki, wadliwy "ciepły guzik”. Kamery monitoringu zamontowano tak, że dużą część obrazu zasłaniają poręcze. A w kabinie kierowcy "pedałem hamulca można wyłamać kratkę nawiewu”. Do tego szyby w różnych odcieniach, brak kół zapasowych, wibracje pojazdów podczas jazdy.

To uwagi do całej partii trolejbusów. Każdy ma też własną listę usterek. Od niesprawnej klimatyzacji, niedziałających drzwi i ogrzewania, do opisów po ukraińsku. Z protokołów wynika, że producent dostarczył pojazdy brudne, porysowane, z pogiętymi osłonami na dachu, niechlujnie i nieestetycznie wykończone.

– Usterki są systematycznie usuwane – twierdzi Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie. Jednak  nieoficjalne informacje wskazują, że na kursy z pasażerami w tym roku nie ma co liczyć.

Poza kłopotliwą piątką trolejbusów konsorcjum polskiego Ursusa i ukraińskiego Bogdana ma dostarczyć Lublinowi jeszcze 33 pojazdy. Jeszcze zanim otwarte zostały oferty w przetargu na trolejbusy dla Lublina o uruchomieniu montowni pojazdów w Lublinie mówił konsul Ukrainy.
Mariusz Lewandowski, rzecznik Ursusa, odmówił wczoraj komentarza. Zapowiedział, że po konsultacjach z fachowcami odniesie się do sprawy.

(p.p.)
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
eta61
lubelskie dno
lublin
(49) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

eta61
eta61 (16 grudnia 2013 o 07:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

I na co liczily? Ukraincy wygryzly Solarisa,. Róznica byla tylko kilkuset tysiecy, ale lubelska wladza woli pomagac obcych, zamiast spierac polskich firm. Wiadomo bylo, jaki bedzie jakosc i na to pozwolili, to oni ponosza odpowiedzialnoscc!!!!!!!!!!!!!!!!

Rozwiń
lubelskie dno
lubelskie dno (15 grudnia 2013 o 13:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

a moze ty sie pochwalisz co osiagnales i w czym jestes doskonaly? typowy polaczek - pierwszy do krytyki a sam soba niczego nie reprezentuje...

wiedzieli na co się porywaja z siekirą na słońce, brak doświadczenia w produkcji wychodzi bardzo szybko, podobnie jest z traktorami które są również pełne wad, nie potrafią nic dobrego stworzyć, prezesik buja między obłokami, brak mu wykształcenia technicznego a wiedza z zarządzania jest na bradzo niskim poziomie, bardziej interesują go rajdy i gadzety firmowe, solaris przy tym to mercedes

Rozwiń
lublin
lublin (15 grudnia 2013 o 09:52) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

wiedzieli na co się porywaja z siekirą na słońce, brak doświadczenia w produkcji wychodzi bardzo szybko, podobnie jest z traktorami które są również pełne wad, nie potrafią nic dobrego stworzyć, prezesik buja między obłokami, brak mu wykształcenia technicznego a wiedza z zarządzania jest na bradzo niskim poziomie, bardziej interesują go rajdy i gadzety firmowe, solaris przy tym to mercedes

Rozwiń
ja@
ja@ (15 grudnia 2013 o 09:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

hehe, jasne jasne, szkoda tylko ze miasto i ZTM tak chetnie nie nakladaja kar np. na ECHO czy tego widma ALCHEMIA, czy tez chociazby dla drogowcow ktorzy opozniaja w nieskonczonosc remonty drog, co z kolei bije po kieszeni mieszkancow uzerajacych sie w korkach. 

przestancie szczekac bo niewielu z was komentujacych ma pojecie o tych trajtkach. SOLARISY sa beznadziejne- mowie z pkt widzenia pasazera, malo miejsca, malo komfrtowe, sa w nich usterki i jakos nikt o tym nie mowi......... ... no ale widze ktos z urzedaskow siedzi po niewlasciwej stronie..niedobrze mi sie robi od tego lublina

Rozwiń
Thorus
Thorus (13 grudnia 2013 o 18:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jeszcze się taki nie urodził, żeby polaczkom na wschodzie dogodził. Zawsze coś nie tak, ale to wina cyklistów
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (49)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!