niedziela, 19 listopada 2017 r.

Lublin

Lotnisko Lublin: Terminal czeka rozbudowa

Dodano: 12 listopada 2017, 19:52

W drugim kwartale przyszłego roku ruszą prace przy rozbudowie terminalu w Porcie Lotniczym Lublin. Wiadomo już, że inwestycja będzie kosztować o kilka milionów złotych więcej niż zakładano

Terminal po rozbudowie będzie mógł obsłużyć do 1 mln pasażerów rocznie. W planach jest budowa nowej hali odlotów o powierzchni 1,8 tys. mkw. Ta istniejąca zostanie przystosowana do obsługi połączeń poza strefą Schengen (w przypadku lubelskiego portu, chodzi o loty do wszystkich lotnisk w Wielkiej Brytanii oraz do Dublina, Burgas, Tel Awiwu i Kijowa).

W kwietniu ogłoszono przetarg na wykonanie prac. Zgłosił się do niego tylko jeden oferent. Warszawski Budimex wybudowanie nowego terminalu wycenił na 12,6 mln zł. Było to o cztery miliony więcej, niż lotnisko planowało wydać. Postępowanie przetargowe zostało unieważnione, a poszukiwania wykonawcy rozpoczęto na nowo. Tym razem to władze portu zwróciły się do sześciu firm, z którymi usiadły do rozmów. – Dodatkowy czas, który mamy, poświęcamy na dokładniejsze uzgodnienia. W tej chwili rozmawiamy z trzema potencjalnymi wykonawcami – mówi nam Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Negocjacje oznaczały przesunięcie inwestycji w czasie. W ich trakcie wyjaśniło się też, że nowy terminal będzie kosztował więcej, niż zakładano. – To jest skomplikowany obiekt, który ma w sobie dużo różnych systemów. Okazuje się, że kłopotliwe jest dostawienie nowego budynku do ściany obecnego. W miejscu, do którego chcemy dostawić nowy segment, kończą się wszystkie instalacje. Będzie je trzeba praktycznie budować od nowa i to nam podraża koszty. Szukamy takich rozwiązań, aby były one jak najniższe – wyjaśnia prezes PLL.

I przyznaje, że ostateczny koszt inwestycji może być zbliżony do wyceny z unieważnionego przetargu. Potencjalni wykonawcy do końca roku mają otrzymać zaproszenia do składania ofert. Prace miałyby ruszyć na przełomie marca i kwietnia. Potrwają około roku. – Chcemy, żeby nowy terminal w pełni funkcjonował w szczycie sezonu letniego w 2019 roku – zapowiada Wójtowicz.

Według wcześniejszych zapowiedzi nowa hala odlotów miała być gotowa w przyszłym roku. Tymczasem już teraz zdarzają się dni, gdy na lubelskim lotnisku robi się tłoczno. Między innymi dlatego niedawno podjęto działania w celu usprawnienia ruchu w terminalu. Utworzono dwa dodatkowe miejsca odprawy paszportowej. Ustawiona ma zostać także wiata z miejscami do obsługi pasażerów strefy Non Schengen oczekujących na wejście do samolotu.

W okresie od stycznia do października br. z Portu Lotniczego Lublin skorzystało ok. 360 tys. pasażerów. Władze lotniska założyły, że w całym 2017 roku obsłuży ono 400 tys. podróżnych.

Czytaj więcej o: lotnisko Lublin
Użytkownik niezarejestrowany
Sn
Użytkownik niezarejestrowany
(18) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (wczoraj o 11:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ciągle podatnika pieniądze idą na lotnisko w Świdniku ,a usadowieni tam złodzieje biorą sowite wynagrodzenia w nierentownym obiekcie! Sławny wicepremier z faryzejskiej partii /PSL-Pawlak/,co to zawarł najdroższy kontrakt gazowy w Europie,czy Jacuś Sobczak dorobkiewicz na firmach pogrzebowych.I to tacy ludzie nadzorują lotnisko!
Rozwiń
Sn
Sn (4 dni temu o 09:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
PKS dla zmywaków a nie lotnisko :)))
Rozwiń
Gość
Gość (5 dni temu o 19:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"Terminal po rozbudowie będzie mógł obsłużyć do 1 mln pasażerów rocznie" .... tylko że rentowność lotnisk w Polsce zaczyna się dopiero od 1 miliona pasażerów rocznie wzwyż. Połowa lotnisk jedzie na stratach, a druga połowa (ponad 1 milion pasażerów rocznie) jakoś zarabia na siebie. Przeczytajcie o tym w mediach.
Rozwiń
Gość
Gość (5 dni temu o 13:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W 2008 roku nie było żadnego Hetmana. Marszałkiem Województwa Lubelskiego był Krzysztof Grabczuk od 2008r. do grudnia 2010r. !!! Projekt lotniska W 2008 zadecydowano, że port lotniczy Lublin-Świdnik zostanie wybudowany według projektu polsko-hiszpańskiego konsorcjum Sener-ARE-Polconsult[21]. Sąd konkursowy, któremu przewodniczył architekt Stefan Kuryłowicz, ogłosił decyzję w lubelskim Trybunale Koronnym. Odczytując wyniki sąd stwierdził, że będzie to najpiękniejsze lotnisko w Europie. Docenił projekt za sprawne połączenie terminalu z zabudową portową – spalinowe zespoły trakcyjne miały wjeżdżać wprost do terminalu lotniska[22]. W 2009 Sener zajęło się przygotowaniem dokumentacji, ARE zaprojektowało terminal i pozostałe budynki, a Polconsult – płytę lotniska i pas startowy[21]. Konsorcjum dostało 11 mln 610 tys. zł za projekt, a dodatkowy 1 mln 290 tys. zł został przeznaczony na nadzór autorski. Zgodnie z projektem powstała duża biała hala lotniska (według pierwotnego planu 160 m długości) ze świetlikami w dachu. Projekt przewidywał, że wewnątrz terminalu znajdzie się (z możliwością zwiększenia liczby punktów odpraw) dziewięć stanowisk do odpraw klasy ekonomicznej, trzy dla biznesowej i osobna strefa VIP, a także trzy taśmociągi do wydawania bagażu. Projekt dał możliwość przedzielenia hali ruchomą szklaną ścianą na część dla obywateli strefy Schengen i dla reszty pasażerów. Na piętrze umieszczono antresolę z miejscem na kawiarnię i restaurację – miejsce jest jednocześnie punktem widokowym na płytę lotniska i halę główną. W podziemiach zaplanowano budowę magazynów, pomieszczeń technicznych i urządzeń obsługujących wydawanie i przewożenie bagażu[23]. W roku 2011 zdecydowano o zmniejszeniu terminala lubelskiego lotniska z 24 tys. do 11 tys. m2. Zmniejszenie budynków wymusili eksperci unijni[24]. Budowa Prace budowlane na lotnisku, marzec 2011 Jesienią 2008 rozpoczęło się wyburzanie zabudowań na terenie cywilnego portu lotniczego, koniec prac przewidziano na wiosnę 2009. Na ich miejscu znalazł się pas startowy lotniska. Trzeba było wyburzyć 15 domów i wyciąć las na powierzchni ponad stu hektarów. Z terenu przyszłego lotniska musiały także zostać przeniesione mogiły wojskowe, znajdujące się na cmentarzu wojennym. Spoczywali na nim żołnierze polegli w czasie pierwszej i drugiej wojny światowej – obywatele Austro-Węgier i Imperium Rosyjskiego, ale także polscy żołnierze zabici w kampanii wrześniowej oraz Rosjanie, którzy zginęli w 1944 roku[25]. Ciała żołnierzy spoczęły na cmentarzu komunalnym w Świdniku[26]. W 2009 do Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie wpłynęła decyzja ministra zezwalająca na wycięcie 142 hektarów tzw. lasu szpitalnego wokół przyszłego lotniska. Spółka Port Lotniczy Lublin musiałaby zapłacić za to ok. 100 mln złotych, ale dopiero po tym, jak zakończyłyby się procedury wylesiania gruntów. Dzięki przepisom w specustawie lotniskowej nie trzeba było płacić za wycięcie. Z tak uzyskanych gruntów 118 hektarów przeznaczono na pas startowy i budynki infrastruktury lotniskowej, a na 23 hektarach powstały drogi dojazdowe[27]. Kolejne 125 ha gruntów położonych w Świdniku lubelski ratusz wniósł do spółki Port Lotniczy Lublin. Wartość ziemi sięgnęła 33 mln zł, co oznaczało, że miasto objęło ponad 70 procent akcji w przedsięwzięciu. Przekazane parcele samorząd Lublina odkupił w ostatnich latach od banku Pekao oraz prywatnych właścicieli – powstało na nich zielone lotnisko, a część gruntów trafiła w ręce Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej[14]. W 2010 wojewoda lubelska podpisała zgodę na wybudowanie lotniska, potwierdzając jednocześnie, że inwestycja zostanie zakończona wiosną 2012[28]. Dokument ten zatwierdził projekt budowlany, dokonał podziału nieruchomości, zezwolił na pełną wycinkę lasu i umożliwił rozpoczęcie budowy portu lotniczego. Marszałek województwa potwierdził też wcześniejsze rozstrzygnięcie pierwszych przetargów na budowę[29][30]. Budowa lubelskiego portu lotniczego rozpoczęła się jesienią 2010[31]. Rok później ukończono płytę postoju samolotów[32]. Wtedy też przetarg na budowę terminala wygrało przedsiębiorstwo Budimex. Zgodnie z ustaleniami miało ono postawić budynek w dziewięć miesięcy, a za pracę otrzymać blisko 67 milionów złotych. W ramach tych prac miał powstać także budynek lotniskowej straży pożarnej oraz budynek techniczny[33]. Budimex rozpoczął prace jesienią 2011[34].
Rozwiń
Gość
Gość (5 dni temu o 13:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kogo? Sosnowskiego i Hetmana??? Chyba Grabczuka i Sobczaka!!!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (18)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!