sobota, 16 grudnia 2017 r.

Lublin

Lublin: Bardzo droga przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania

Autor: Dominik Smaga

Przebudowane mają być drogi między mostami na Bystrzycy w ciągu Krochmalnej a wiaduktem kolejowym nad Diamentową
Przebudowane mają być drogi między mostami na Bystrzycy w ciągu Krochmalnej a wiaduktem kolejowym nad Diamentową

O wiele więcej niż szacował Ratusz może kosztować przebudowa skrzyżowania ul. Krochmalnej z Diamentową, gdzie na wprost ma prowadzić nas wiadukt, a pod nim byłoby rondo. Każda z trzech ofert od firm budowlanych znacznie przekracza budżet tej inwestycji.

Miasto przygotowane było na wydatek nie większy niż 48,5 mln zł, tymczasem wczoraj okazało się, że najtańsza z trzech ofert opiewa na 66,2 mln zł. Władze Lublina znalazły się w trudnej sytuacji, z której mają tylko dwa wyjścia, oba niezbyt komfortowe.

Pierwszym wyjściem jest unieważnienie przetargu i rozpisanie nowego z nadzieją na niższe ceny. To dość ryzykowne, bo miasto musi zdążyć z przebudową w określonym terminie, inaczej przepadnie unijna dotacja przyznana na tę inwestycję. Czy wystarczy czasu na powtórkę przetargu? – Teoretycznie tak – odpowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.

Drugie wyjście to dołożenie brakujących pieniędzy. Chodzi o blisko 18 mln złotych. Również to jest teoretycznie możliwe, bo niemal pewne są duże oszczędności na dwóch innych inwestycjach drogowych, które tworzą wraz ze skrzyżowaniem unijny projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 835. Chodzi o odnowę Abramowickiej i przedłużenie ul. Dywizjonu 303. W obu przypadkach najtańsze firmy zaoferowały na tyle niskie ceny, że z oszczędności bez problemu udałoby się uzbierać kwotę brakującą do przebudowy skrzyżowania Krochmalnej z Diamentową.

Które wyjście wybierze miasto?

– Decyzja zapadnie do końca tego tygodnia – odpowiada Kieliszek. Nawet jeśli samorząd znajdzie dodatkowe pieniądze, to umowa z wykonawcą zostanie zawarta nieprędko. – Przetarg zostanie jeszcze poddany tzw. kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych – zastrzega Kieliszek. Jeśli kontrola wypadnie pomyślnie, miasto będzie mogło podpisać umowę na prace drogowe. – Roboty zaczęłyby się w przyszłym roku.

Prace będą skutkować dużymi utrudnieniami dla kierowców, zwłaszcza, że zbiegną się w czasie z planowaną przez kolej przebudową wiaduktu nad ul. Diamentową. Ratusz nie zdradza jeszcze, jak zorganizowany będzie ruch, bo ustali to dopiero z wykonawcą prac, o ile go wybierze.

Planowane Zmiany

Przebudowane mają być drogi między mostami na Bystrzycy w ciągu Krochmalnej a wiaduktem kolejowym nad Diamentową. Ten odcinek ma około 460 m długości. Jazdę na wprost umożliwiać ma estakada z dwiema jezdniami, obie będą mieć po dwa pasy ruchu. Trolejbusy nie będą kursować estakadą, trakcja dla tych pojazdów pozostanie na dole, gdzie nadal można będzie jechać na wprost w osi dwujezdniowa Krochmalna – Diamentowa. Rondo, które powstanie na dole, choć w nieco innym miejscu niż to dzisiejsze, będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Wokół węzła drogowego mają biec dwukierunkowe ścieżki rowerowe o szerokości 2,3 m oraz dwumetrowej szerokości chodniki.

Ile za to sobie liczą

• 66,2 mln zł – Strabag, Pruszków

• 66,7 mln zł – PRD Lubartów

• 80 mln zł – Budimex, Warszawa.

QUIZ

Ulice Lublina z czasów PRL. Sprawdź, ile z nich pamiętasz QUIZ

P
ix
ix
(40) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

P
P (12 października 2017 o 08:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
undefined napisał:
Nie tańsze by było puścić estakadą lewoskręt Krochmalna-przyszła Lubelskiego Lipca, a rondo zostawić? Chyba główny problem byłby rozwiązany. Relacja Pn-Pd zyskałaby szybszy przejazd. Odciążyło by to Nadbystrzycką, Filaretów, Sowińskiego? Bo chyba tunelu nie będzie pod Racławickimi. Jeśli budować estakady na wprost, to zaraz może się pojawić nastepny problem, po przedłużeniu Dywizjonu 303. Nie mówiąc o tym że problem relacji Pn-Pd zostanie może większy, po podłączeniu świateł na tym rondzie.
 Popieram. Z ta różnicą, że po przeniesieniu lewoskrętu na wiadukt rondo można zaorać. Najlepsze rozwiązanie było by podobne jak solidarności z poniatowskiego. 1. Jest wiadukt, 2. Nie ma świateł, 3. Nie ma ronda,  4. Jest płynność ruchu
Rozwiń
ix
ix (12 października 2017 o 08:34) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Bodzio napisał:
Gtt napisał:
A przypomnijcie - ile kosztowało zrobienie z Litwy Wielkiej Patelni z podświetlanym wodotryskiem i milionem - rok w rok na koszty obsługi!? Głupi jesteś jak mój prawy trampek! PiSowska miernoto paszoł ty do swojej babuszki
żenujące są te wpisy płatnych hejterów z pisu a najlepsze jest to że plac się mieszkańcom podoba
 Nie jestem płatnym hejterem. I nie jestem z PiSu. Mnie się plac nie podoba. Wyłączenie akurat tej części miasta z ruchu było bez sensu. Plac po jezdni pod Pocztą jest niewykorzystany. Było to widoczne podczas Jarmarku Jagielońskiego . Zatkany deptak (że kramy były na Starówce to taki urok tej i nnych podobnych imprez) ale po minięciu deptaka wychodzimy na wielka rozgrzaną patelnię - nie ma się po co tam zatrzymać. A można było tam umieścić wszystkie budki z deptaka. Rada za darmo.
Rozwiń
ix
ix (12 października 2017 o 08:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gtt napisał:
A przypomnijcie - ile kosztowało zrobienie z Litwy Wielkiej Patelni z podświetlanym wodotryskiem i milionem - rok w rok na koszty obsługi!? Głupi jesteś jak mój prawy trampek! PiSowska miernoto paszoł ty do swojej babuszki
 Nie jestem ani z PiSu ani za PiSem (zasadniczo). A wyjasnij dlaczego jak twój trampek?! Wiesz coś więcej o kulisach budowy Placu Litewskiego czy po prostu światełka zrobiły na tobie takie wrażenia. Może to ty jesteś głupszy od swojego trampka.
Rozwiń
Gość
Gość (12 października 2017 o 08:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"Mam nadzieje ze nigdy...budowa takiej drogi to dewastacja olbrzymiego terenu tuz obok lasu i rezerwatu, a przystanek kolejowy nie bedzie generowal zadnego wiekszego ruchu" a co tam jest cennego że może zostać zniszczone?chyba leipiej zrobic ta droge deb..u niz maja byc wypadki na sasiednich ulicach
Rozwiń
Gość
Gość (11 października 2017 o 22:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Z całym szacunkiem wystarczy zrobić tam sygnalizację świetlną dwufazową i po problemie.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (40)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!