czwartek, 17 sierpnia 2017 r.

Lublin

Nowa matura, nowy strach. Jakie zmiany czekają maturzystów?

Dodano: 8 grudnia 2014, 06:30

Koniec z kupowaniem prac. Na ustnej maturze z języka polskiego trzeba się będzie popisać wiedzą. Trudniej będzie też na egzaminie z matematyce na poziomie rozszerzonym, bo część odpowiedzi uczeń będzie musiał zakodować.

W maju uczniowie podejdą do egzaminu dojrzałości w nowej formule. Zmian jest wiele. W części ustnej będą dwa egzaminy (z języka polskiego i języka obcego nowożytnego - bez określenia poziomu), a w części pisemnej cztery (z polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego - na poziomie podstawowym). Uczeń będzie musiał obowiązkowo podejść do egzaminu z jednego z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, np. biologii czy chemii. Takiego egzaminu nie będą zdawać tylko uczniowie technikum, którzy w przyszłym roku maturę napiszą wg. "starych zasad”. Spore zmiany są też w egzaminie z matematyki na poziomie rozszerzonym. Uczniowie będą musieli zmierzyć się m.in. z zadaniami otwartymi z kodowaną odpowiedzią. - To może być dodatkowy stres - przyznaje Magdalena Kowalik (na zdjęciu), którą w maju czeka egzamin w nowej formule. - Tym bardziej, że przygotowując się rozwiązujemy zadania z lat poprzednich, bo tych według nowej formuły jeszcze nie mamy. Zaniepokojeni są też nauczyciele. - Zrobiliśmy maturę próbną. Jeden z naszych najlepszych uczniów, który zadania z poprzednich lat rozwiązywał na poziomie 95 proc., osiągnął tylko 84 proc. - mówi Bartosz Słodkowski, nauczyciel matematyki z Gimnazjum i Liceum im. Jana III Sobieskiego w Lublinie. - Popełnił błędy w zadaniach z kodowaną odpowiedzią. Dlatego uważam, że to może być dla uczniów problem. Zmiany będą też w egzaminie ustnym z języka polskiego. Do tej pory oceniano prezentację, którą uczniowie przygotowywali w domu. Teraz maturzysta będzie losował zadanie. Ani on, ani członkowie komisji, nie będą wcześniej znali jego treści. - Będą trzy typy tematów: o języku, literackie i ikoniczne - wylicza Renata Janicka z lubelskiego biura Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. - Na przygotowanie się do odpowiedzi uczeń będzie mieć kwadrans, a na wypowiedź 10 minut. Kolejne 5 minut to rozmowa z komisja na temat jego wypowiedzi.

- Na pewno będzie inaczej. Czy trudniej? To się okaże - stwierdza Wojciech Trybulski, polonista w Zespole Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie. - Skończy się fikcja starej matury, gdzie od lat trwał proceder odkupywania czy przekazywania prac. Nowe zasady pozwolą też rozwinąć skrzydła zdolnym uczniom. Na maturze mogą dostać zarówno fragment tekstu publicystycznego, jak też może to być reprodukcja czy jakieś zagadnienie językowe - wylicza Trybulski. I przypuszcza: Słabsi uczniowie mogą mieć problemy. - Dobrze przygotowany uczeń poradzi sobie w każdych warunkach - stwierdza Zbigniew Jakuszko, dyrektor V LO w Lublinie. - Narzekanie nic nie da. Uczniowie przygotowują się do nowej formuły matury od trzech lat. Próba już za tydzień Matury próbne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej rozpoczną się już za tydzień - 15 grudnia od języka polskiego (poziom podstawowy). Następnego dnia uczniowie przystąpią do egzaminu z matematyki, a 17 grudnia z języka obcego. Do próbnej matury szkoły przystępują dobrowolnie.
Matematyk
matematyczka
matematyczka
(10) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Matematyk
Matematyk (9 grudnia 2014 o 08:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

O zmianie formy poinformowano nas rzeczywiście w zeszłym roku szkolnym, ale podstawa programowa obowiazująca tegorocznych maturzystów była znana 01.09.2012 r., a to ona określa treści, które pojawią się na egzaminie maturalnym 2015.

Juz przestań pieprzyc, czy to jest taka filozofia zdać maturę? Czy aż tak sie zmienił program ? Przestań ciągle narzekać i weź sie do roboty bo widzę ze z takich podejsciem i szuakniu dziury w całym daleko nie zajedziesz. Jest jak jest i nie zmienisz tego

Rozwiń
matematyczka
matematyczka (8 grudnia 2014 o 19:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Zakodować? Czyli tak naprawdę nie dostaniemy punktów za zadanie a za odpowiedź. Ktoś ściągnie, ktoś zgodnie. Ktoś rozwiąże i się pomyli przy kodowaniu. Gratulacje Dla tych, którym nie chce się sprawdzać prac.

Nie tyle nie chce się nauczycielom/egzaminatorom, co ministerstwo szuka w ten sposób oszczędnosci. W końcu jest to zawsze część arkusza (zadania zamknięte i kodowane), którą będzie mógł zamiast człowieka sprawdzić komputer.

Rozwiń
matematyczka
matematyczka (8 grudnia 2014 o 19:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Pewna nieścisłość Panie Dyrektorze V LO. Uczniowie nie mogli przygotowywać się przez trzy lata ponieważ dokładne wytyczne CKE dotyczące formy, treści "nowej matury" pojawiły się w ubiegłym roku szkolnym..

O zmianie formy poinformowano nas rzeczywiście w zeszłym roku szkolnym, ale podstawa programowa obowiazująca tegorocznych maturzystów była znana 01.09.2012 r., a to ona określa treści, które pojawią się na egzaminie maturalnym 2015.

Rozwiń
jm
jm (8 grudnia 2014 o 10:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dyrektor sie zgrywa. On tak zawsze.
Rozwiń
bogda
bogda (8 grudnia 2014 o 10:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Jednak chyba dyrektor ma racje.

Przygotowanie do matury to realizacja podstawy programowej a nie tresowanie ucznia w rozwiazywaniu przykładowych zadań pod dany system egzaminacyjny.

Uczeń który opanuje podstawę programową nie powinien mieć problemów.
Powstaje pytanie co z uczniem, który opanuje zasady rozwiązywania przykładowych zadań egzaminacyjnych i testów bez opanowania podstawy programowej????

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (10)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!