środa, 18 października 2017 r.

Lublin

Nowe laboratoria Politechniki Lubelskiej: Zbadają sportowców, nakręcą film

Dodano: 8 maja 2015, 11:15

Dwa nowe laboratoria uruchomił Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej. Będą w nich przeprowadzane badania związane z automatyczną rejestracją i analizą ruchu w przestrzeni trójwymiarowej oraz poprawą sterowania pojazdami czy prace z wykorzystaniem technik 3D wspierające zachowanie dziedzictwa kulturowego. Sprzęt, który będzie do tego wykorzystywany kosztował ok. 4 mln zł.

W Laboratorium Analizy Ruchu i Ergonomii Interfejsów będą mogły m. in. powstawać filmy animowane. – Możemy nagrać ruchy człowieka i następnie jesteśmy w stanie odzwierciedlić to w komputerze w dowolnej postaci. Tak powstała m. in. postać Goluma we „Władcy Pierścieni”. Podobnych technologii używano w filmach „Avatar” czy „Shrek” – mówi prof. Dariusz Czerwiński, dyrektor Instytutu Informatyki PL.

Z laboratorium już teraz korzystają sportowcy. Wśród nich są reprezentanci Polski w karate, tenisie czy kartingu. – Mamy możliwość weryfikowania postępów uzyskanych w trakcie treningu, czy wypracowania jego nowych technik. Możemy też prowadzić badania w zakresie medycyny, m. in. w analizie postępów rehabilitacji – mówi dr inż. Marek Miłosz, kierownik laboratorium.

Z kolei w Laboratorium Programowania Systemów Inteligentnych i Komputerowych Technologii 3D naukowcy będą prowadzić badania, które mogą znaleźć zastosowanie m. in. w ratownictwie, ale i… muzealnictwie.

- Będziemy pracować nad połączeniem rozszerzonej rzeczywistości ze sterowaniem robotów wykorzystującym sztuczną inteligencję – wyjaśnia prof. Jerzy Montusiewicz, kierownik laboratorium.

Analizowana będzie możliwość interakcji pomiędzy rzeczywistym lub wirtualnym światem a zastosowaniem programowania rojowego poruszających się autonomicznych obiektów z napędem elektrycznym w przestrzeni 2D, a następnie 3D .

Oba laboratoria znajdują się w oddanym do użytku w tym roku akademickim Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej.

WIDEO

Czytaj więcej o: Lublin edukacja nauka
Gość
Gość
(2) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (8 maja 2015 o 17:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Po pierwsze to nic nowego. Nie jedna polska gra używa tej technologii. Po drugie... Po cholerę on się rozebrał? Przecież te białe punkty motion capture przyczepia się do czarnego stroju. To nie jest laboratorium tylko szkoła. Bo sami muszą się uczyć.
Rozwiń
Gość
Gość (8 maja 2015 o 15:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dlaczego współcześni Polacy to niemal zawsze takie blade kasztanowe ludziki z dużym brzuszkiem i patyczkowatymi kończynami z zanikową masą mięśniową otoczone 20% tkanki tłuszczowej? I to nawet młode chłopaki!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (2)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!